Σε αναμονή παραμένουν οι Πρότυπες Προτάσεις που έχουν γίνει για μεγάλα οδικά έργα στην Αττική. Κατά τη διάρκεια της χθεσινής έκτακτης γενικής συνέλευσης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ερωτώμενος ο επικεφαλής του Ομίλου, Γιώργος Περιστέρης για το θέμα, σημείωσε ότι έχουν γίνει σειρά από προτάσεις.
Όπως ανέφερε υπάρχει το πρώτο πακέτο προτάσεων που έχει γίνει από κοινού με τις AVAX και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και την Σήραγγα Ηλιούπολης που αφορά τους λεγόμενους “Νέους Οδικούς Άξονες Αττικής”.
Επίσης υπάρχει και η πρόταση που έχει υποβάλλει μόνη της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την λεγόμενη Παράκαμψη Αττικής με την δημιουργία του νέου αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα-Οινόφυτα με την οποία πιστεύεται ότι θα επιτευχθεί ανακούφιση των μεγάλων αξόνων και κυρίως της Λεωφόρου Κηφισού.
Όπως είπε ο κ.Περιστέρης προς το παρόν δεν έχει υπάρξει κάποια αντίδραση ή κάποια επαφή με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για το συγκεκριμένο ζήτημα. Τα έργα αυτά είναι ψηλά στην ατζέντα των κατασκευαστικών Ομίλων καθώς δημιουργούν νέο σημαντικό ανεκτέλεστο και αυξάνουν το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων τους.
Όπως αναφέρουν πηγές στο ypodomes.com, αυτό που προέχει για το υπουργείο ΥΠΟΜΕ στην παρούσα χρονική φάση, είναι η υλοποίηση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη (είτε διαγωνιστικά, είτε σε φάση προετοιμασίας διαγωνισμού) χωρίς να σημαίνει πως δεν υπάρχει ενδιαφέρον για τις συγκεκριμένες προτάσεις.
Επίσης ένα βήμα που αναμένεται να γίνει σε πρώτη φάση είναι η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου των Πρότυπων Προτάσεων προκειμένου αυτές να γίνουν πιο εύκολα υλοποιήσιμες. Ωστόσο δεν έχει καθοριστεί προς το παρόν ο χρονικός ορίζοντας αυτής της παρέμβασης.
Σε επόμενη φάση θα μπορούσαν να εξεταστούν αυτές οι προτάσεις και θα αποφασιστεί πόσες και ποιες μπορούν να προκριθούν για να ξεκινήσει μια ενδεχόμενη υλοποίηση τους. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως οι Πρότυπες Προτάσεις αφορούν προτάσεις που γίνονται από ιδιωτικούς φορείς για έργα. Οι προτάσεις συνοδεύονται από προωθημένες μελέτες που συνήθως είναι στο επίπεδο της προμελέτης (όπως γίνεται και στα έργα μελετοκατασκευής).
Εφόσον ο δημόσιος φορέας υλοποίησης (στην προκειμένη περίπτωση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών) δείξει ενδιαφέρον, τότε προχωρά σε δημόσιο διεθνή διαγωνισμό, όπως ορίζεται από το θεσμικό πλαίσιο και στη συνέχεια ανακηρύσσεται ο ανάδοχος με την διαδικασία που θα επιλεγεί (παραχώρηση, δημόσιο έργο ή ΣΔΙΤ). Εφόσον το σχήμα που έχει καταθέσει την Πρότυπη Πρόταση δεν αναλάβει το έργο, τότε το Δημόσιο καταβάλλει ως αποζημίωση μόνο το ποσό που αφορά την εκπόνηση των μελετών.
Ποια είναι τα προτεινόμενα έργα
Τα έργα αυτά ανήκουν σε μια νέα θεσμοθετημένη κατηγορία, της οποίας η διαδικασία ξεκινά με την πρόταση από ιδιωτικούς φορείς (όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) για την υλοποίηση έργων που δεν είναι στο άμεση πρόγραμμα του Δημοσίου.
Στην περίπτωση αυτή είχαμε τον συνασπισμό τριών μεγάλων Ομίλων για την προώθηση προς υλοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού στα δύο μεγάλα λιμάνια της Ανατολικής Αττικής, δηλαδή Ραφήνα και Λαύριο αλλά και στην λεγόμενη Σήραγγα Ηλιούπολης.
Ειδικά για την τελευταία, η αξία της στις οδικές μετακινήσεις της πρωτεύουσας θεωρείται κορυφαίας σημασίας γιατί περιλαμβάνει μια αστική σήραγγα που ξεκινά από την Κατεχάκη (στο σημείο που σήμερα σταματά η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού) και καταλήγει στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης ενώ συμπεριλαμβάνεται και η ανισοπεδοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης μέχρι το ύψος του Ελληνικού.
Η υλοποίηση της θεωρείται πως θα συμβάλλει στην ολοκλήρωση του οδικού δακτυλίου της Αθήνας που περιλαμβάνει επίσης τον Κηφισό και το σύμπλεγμα της Αττικής Οδού. Επίσης θα συμβάλλει και στην εύρυθμη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού, είτε από το Βόρεια Προάστια είτε από τα Μεσόγεια και το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Η πρόταση αυτή κατατέθηκε πέρυσι πριν τις εθνικές εκλογές.
Η περίπτωση της “Παράκαμψης Αττικής” είναι επίσης ενδιαφέρουσα. Η πρόταση που κατέθεσε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αφορά στη δημιουργία ενός νέου άξονα με αρχή την Ελευσίνα (σε σύνδεση με την Αττική Οδό) και κατάληξη τα Οινόφυτα (σε σύνδεση με την Εθνική Αθηνών-Λαμίας).
Ο νέος άξονας θεωρείται πως θα συμβάλλει δραστικά στη μείωση του φόρτου της Λεωφόρου Κηφισού που είναι σήμερα ένας από τους πιο κορεσμένους άξονες της πρωτεύουσας. Με τον νέο αυτοκινητόδρομο θα παρακάμπτεται ένα μεγάλο τμήμα της Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας από το ύψος της Μεταμόρφωσης μέχρι και τα Οινόφυτα. Θα συνδέει επίσης το λιμάνι του Πειραιά και την βιομηχανική περιοχή του Ασπροπύργου πολύ γρήγορα με την Ε.Ο. μειώνοντας τον απαιτούμενο χρόνο κατά τουλάχιστον 25-30 λεπτά.
Τα παραπάνω έργα θεωρείται ότι έχουν ιδιαίτερα μεγάλο κόστος που κατ` εκτιμήσεις ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ. Μεγάλο μέρος του ποσού, εφόσον το έργο υλοποιηθεί ως παραχώρηση ενώ υπάρχει και μέρος του ποσού ως χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου.
Πηγή ypodomes.com