O Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΠΟΦΕΕ) κ. Βασίλειος Καμπάνης μίλησε στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου, σχετικά με το σχέδιο νόμου Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις», και συγκεκριμένα επί των άρθρων που αφορούν την διασύνδεση ΦΗΜ με POS.
Παρόντες στη διαβούλευση ήταν ο Υπουργός Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης καθώς και ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Θεοχάρης Θεοχάρης.
Ο κ. Καμπάνης αναφέρθηκε αναλυτικά σε όλα τα προβλήματα, τόσο πρακτικά, όσο και τεχνικά, τα οποία καθιστούν αδύνατη τη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS, εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος, και επανέλαβε ότι η όλη διαδικασία για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και ΦΗΜ χρειάζεται περισσότερο χρόνο ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ομαλή συμμόρφωση των επιχειρήσεων.
Ανέφερε πως τα πρόστιμα που προβλέπονται από το τρέχον νομοσχέδιο είναι εξοντωτικά για τις επιχειρήσεις, και εξέφρασε την άποψη πως τα συγκριμένα άρθρα για τις ποινές θα πρέπει καταρχάς να αποσυρθούν, τουλάχιστον μέχρι όλα τα ζητήματα να επιλυθούν.
Τέλος έφερε στο προσκήνιο για ακόμη μία φορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών: το “κλείδωμα” του ΦΠΑ, την Ασθένεια Λογιστή, τα προβλήματα με το e-send, τον εξορθολογισμό προστίμων, και το Ν. 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας.
Άλλα προβλήματα των φοροτεχνικών
Πλέον των παραπάνω ο κ. Καμπάνης αναφέρθηκε σε φλέγοντα ζητήματα ορισμένα από τα οποία έχουν τεθεί διαχρονικά στην Επιτροπή της βουλής και χρονίζουν. Ανέφερε συγκεκριμένα:
- Κλείδωμα ΦΠΑ
Σημαντικά ερωτηματικά έχουν γεννηθεί με την εφαρμογή από 1/1/2024 του «κλειδωμένου» ΦΠΑ, δηλαδή της υποχρεωτικής προσυμπλήρωσης εσόδων-εξόδων κατά την υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ με βάση τα στοιχεία που διαβιβάζονται στο myDATA. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση να πρέπει αποσυρθεί και να εφαρμοστεί πιλοτικά μέχρι να επιλυθούν όλα τα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζει η σχετική πλατφόρμα. Επίσης δεν μπορούμε να διανοηθούμε πως θα λειτουργήσει το υποτιθέμενο «κλείδωμα», το οποίο βέβαια έχει δικλείδες αποσυμφόρησης, όταν οι επιχειρήσεις έως 30.000 ευρώ ακαθάριστα έσοδα δεν χρειάζονται καν Λογιστή Φοροτεχνικό για την τήρηση των βιβλίων τους και των myDATA. Μηδενισμός λοιπόν των ορίων του 38 του ν.2873/2000, και μετά το όποιο κλείδωμα.
- Ασθένεια Λογιστών-Φοροτεχνικών
Ολοκλήρωση επιτέλους της ΚΥΑ η οποία χρονίζει που αφορά τον Λογιστή Φοροτεχνικό βάσει της οποίας θα δίνονται οι ανάλογες παρατάσεις υποβολής πάσης φύσεως φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων των ιδίων αλλά του και των εντολέων πελατών όπως παρουσιάζονται στην σχετική πρόταση της Ομοσπονδίας. Συγκεκριμένα: Οι ρυθμίσεις ισχύουν για τους εντολείς πελάτες για τους οποίους ο λογιστής – φοροτεχνικός αποδεδειγμένα έχει εξουσιοδοτηθεί στο σύστημα Taxisnet.
- E-send
Να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές αλλαγές ώστε άμεσα να ενημερώνονται οι επιχειρήσεις ότι οι αποδείξεις τους δεν διαβιβάζονται μέσω του e-send και ακολούθως εντός εύλογου χρονικού διαστήματος να καλούνται να διορθώσουν το τεχνικό πρόβλημα και να καταθέτουν τα μη διαβιβασθέντα παραστατικά. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να επιβάλλεται κανένα πρόστιμο στις επιχειρήσεις που δεν διαβίβασαν παραστατικά στο e-send και κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν αποκρύψει έσοδα. Αυτό θεωρούμε ότι θα ισχύσει και για τα πρόστιμα που έχουν ήδη επιβληθεί για παρόμοιες καταστάσεις.
- Πρόστιμα-Ποινές
Άμεση επανεξέταση και εξορθολογισμός των προστίμων του άρθρου 54 και των υπολοίπων άρθρων ποινών του ΚΦΔ τα οποία είναι εξουθενωτικά και σε πολλές περιπτώσεις ισοπεδωτικά για τις επιχειρήσεις.
- Σχετικά με το Ν. 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας.
Τα όρια των διοικητικών και πειθαρχικών κυρώσεων δεν μπορεί να είναι σε αντιστοιχία για τους υπόχρεους επαγγελματίες Λογιστές- Φοροτεχνικούς, με τα πρόστιμα των παραβατών. Θα πρέπει να ισχύσουν αντίστοιχες κυρώσεις, όπως ισχύουν σε δικηγόρους/συμβολαιογράφους και ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές, δηλαδή παραπομπή του υπόχρεου προσώπου σε αντίστοιχη εποπτική Αρχή, στη συγκεκριμένη περίπτωση στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ), στο οποίο θα διαβιβάζονται όλα τα στοιχεία της παράβασης, προκειμένου να ασκηθεί ο προβλεπόμενος από τις κείμενες διατάξεις πειθαρχικός έλεγχος.