Για τις επόμενες δύο δεκαετίες, η τρισδιάστατη εκτύπωση δεν είναι πιθανό να αποτελέσει απειλή για τις ναυτιλιακές μεταφορές, με την έννοια της σημαντικής παραγωγικής δυνατότητας. Σταδιακά μάλλον θα αλλάξει η φύση του φορτίου και η αφετηρία του.
Κατά το στάδιο της μελέτης του πλοίου, τα ψηφιακά σχέδια μπορούν εύκολα να γίνουν μακέτες, όπως επίσης με εξαιρετική ευκολία μπορούν να παραχθούν πρωτότυπα μέρη που χρειάζεται να μελετηθεί η συμπεριφορά τους (π.χ. αεροδυναμική).
Είναι περιττό να αναφερθεί ως πλεονέκτημα το να είναι διαθέσιμο ένα ανταλλακτικό όταν χρειάζεται. Θεωρητικά, θα μπορούσε με βάση τις τρέχουσες τεχνολογίες να κατασκευαστεί επί του σκάφους μια σειρά από ανταλλακτικά όπως βαλβίδες, αντλίες, μεταλλικά, χαλύβδινα και ελαστικά εξαρτήματα. Οπωσδήποτε αυτό θα μειώσει το χρόνο και φυσικά το κόστος μέχρι να φθάσει το ανταλλακτικό στο πλοίο. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι το πλοίο μπορεί να βρίσκεται μακριά από τη βάση του και αυτό καθιστά την προμήθεια ανταλλακτικών ακόμη πιο δύσκολη και κοστοβόρα. Επίσης θα μειωθεί ο χώρος που διατίθεται για τα αποθέματα ανταλλακτικών στο πλοίο και, φυσικά, το κεφάλαιο που δεσμεύεται.
Υπάρχουν, βέβαια, αρκετοί προβληματισμοί. Το περιβάλλον εργασίας στο πλοίο δεν είναι όπως ένας συνήθης εργασιακός χώρος στην ξηρά. Θα πρέπει να μελετηθεί κατά πόσον οι διάφορες τεχνικές μπορούν να εφαρμοστούν σε συνθήκες έντονων καιρικών συνθηκών στη θάλασσα. Το μέγεθος των δεδομένων που είναι αναγκαία για την κατασκευή ενός εξαρτήματος είναι αρκετά μεγάλο. Θα πρέπει να μελετηθεί σε συνδυασμό με άλλες παραμέτρους αποθήκευσης και μετάδοσης δεδομένων. Επίσης η τήρηση ανταλλακτικών σε ψηφιακή μορφή αντί της φυσικής, τουλάχιστον σε ό,τι σχετίζεται με την ασφάλεια ή την πρόωση του πλοίου, αντιβαίνει στους κανονισμούς.
Η προσθετική κατασκευή θα μπορούσε να είναι χρήσιμη για ανταλλακτικά πρώτης ανάγκης ή ανταλλακτικά που δεν είναι εύκολο να βρεθούν στην αγορά.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ χρησιμοποιεί ήδη την προσθετική κατασκευή σε κέντρα επισκευής του στόλου του. Βρίσκονται επίσης στα αρχικά βήματα για τη μελέτη της εγκατάστασης επί των πλοίων στη θάλασσα. Αναφέρθηκε ότι η ναυτιλιακή εταιρεία Maersk στο πλαίσιο ερευνητικού προγράμματος θα εγκαταστήσει 3D εκτυπωτές στα πλοία, αλλά προς το παρόν δεν διαβάσαμε παρατηρήσεις. Ναυτιλιακή κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει το λιμάνι του Ρότερνταμ δοκιμάζει την προσθετική κατασκευή εξαρτημάτων πλοίου, έχοντας ήδη δημοσιοποιήσει τα πρώτα ενθαρρυντικά αποτελέσματα.
Δοκιμές στη λειτουργικότητά και η ακεραιότητά τους (σταθερότητα, ακαμψία και αντοχή) αποτελούν τομείς ζωτικής σημασίας, επιτρέποντας στους αρμόδιους να κρίνουν την καταλληλότητά τους. Η οικονομική σκοπιμότητα είναι επίσης ένας τομέας που θα πρέπει να μελετηθεί, για προφανείς λόγους.
Από τα παραπάνω φαίνεται πως όλοι οι κλάδοι και κατ’ επέκταση ο κλάδος της ναυτιλίας θα επηρεασθούν από τις αλλαγές που εισάγουν οι δυνατότητες της προσθετικής κατασκευής (τρισδιάστατης εκτύπωσης).
Το μόνο σίγουρο είναι πως οι ωφέλειες που θα προκύψουν στον κλάδο της ναυτιλίας είναι σημαντικές και αξίζει να μελετηθούν.
Απόσπασμα από επιμελημένο άρθρο της Ευανθίας Κωστίδη, με τίτλο «Γιατί η ναυτιλία πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις στην 3D εκτύπωση», Ναυτικά Χρονικά, Αύγουστος- Σεπτέμβριος 2016