“Γιατί τόσα δυστυχήματα με τα τρένα;». Το ερώτημα συζητιέται έντονα στο παγκόσμιο διαδίκτυο καθώς τρία σιδηροδρομικά δυστυχήματα σε Ισπανία, Γαλλία και Ελβετία στοίχισαν τη ζωή σε δεκάδες επιβάτες αμαξοστοιχιών σε διάστημα λίγων ημερών. Αυτό με τα περισσότερα θύματα συνέβη έξω από το Σαντιάγο ντε Καμποστέλα στην βορειοδυτική Ισπανία, την 24η Ιουλίου, όταν υπερταχεία προσέκρουσε πάνω στον προστατευτικό τοίχο σε «κλειστή στροφή» με αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί και να χάσουν τη ζωή τους 79 άτομα.
Σύμφωνα με την πρώτη έρευνα εμπειρογνωμόνων, το τρένο λίγο πριν από τη μοιραία στιγμή «έτρεχε» με 192 χιλιόμετρα/ ώρα σε ένα σημείο όπου το όριο ταχύτητας είναι 50 χιλιόμετρα ανά ώρα! Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί έως τώρα δείχνουν ότι ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε τι επρόκειτο να συμβεί δευτερόλεπτα πριν από τη μοιραία πρόσκρουση οπότε ενεργοποίησε τα φρένα.
Ο μηχανοδηγός Φρανσίσκο Χοσέ Γκαρζόν Αμο, έμπειρος «αλλά και ριψοκίνδυνος» όπως λένε οι συνάδελφοί του, σύμφωνα με ειδήμονες που εμπλέκονται στην έρευνα μιλούσε με «κάποιον» τη στιγμή του μοιραίου συμβάντος. H Αστυνομία επικέντρωσε τις έρευνές της στο να εντοπίσει το πρόσωπο με το οποίο μιλούσε ο μηχανοδηγός και τον λόγο για τον οποίο ήταν τόσο απορροφημένος. Οι εμπειρογνώμονες του υπουργείου Μεταφορών της Ισπανίας, ειδικοί της ισπανικής Αστυνομίας και της Εισαγγελίας ήδη εξετάζουν το υλικό που κατέγραψαν τα δύο «μαύρα κουτιά» που βρίσκονταν στο πρώτο και το τελευταίο βαγόνι, εκτιμώντας ότι από εκεί θα δοθούν απαντήσεις.
Στις 29 Ιουλίου, στο καντόνι Βο της Ελβετίας από δυστύχημα στις ράγες έχασε τη ζωή του μηχανοδηγός ενός τρένου, ενώ τραυματίστηκαν 25 άτομα. Δύο τρένα συγκρούστηκαν μετωπικά έξω από το Γκρανζ πρε Μαρνάν και σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις το δυστύχημα οφείλεται σε παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη από τον μηχανοδηγό της μιας αμαξοστοιχίας, που έπεσε θύμα του λάθους του.
Νωπές είναι οι μνήμες από την τραγωδία στο Παρίσι. Συρμός που κινείτο από το Παρίσι με προορισμό τη Λιμόζ προσέκρουσε σε αποβάθρα στον σταθμό Μπρετινί σιρ Ορζ, νότια της «Πόλης του Φωτός» με αποτέλεσμα να σκοτωθούν έξι άτομα και να τραυματιστούν άλλα 22. Σύμφωνα με τον Γαλλικό Οργανισμό Σιδηροδρόμων για το δυστύχημα «ευθύνεται» ένα μεταλλικό έλασμα που βρέθηκε πάνω στη σιδηροτροχιά και είχε διαφύγει της προσοχής των συνεργείων τεχνικού ελέγχου των γραμμών.
Το τρένο ως μεταφορικό μέσο, οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον, βάλλεται ως προς την αξιοπιστία του. Για αυτό και στις διαδικτυακές συζητήσεις διατυπώνονται και πολλές «θεωρίες συνομωσίας» που κάνουν λόγο για σαμποτάζ και ανταγωνισμό για τον έλεγχο των παγκόσμιων μεταφορών.