Στην πολιτική, όλα παίζονται μέχρι και το τελευταίο δευτερόλεπτο. Αλλά σε μια προεκλογική καμπάνια, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Φοβάμαι ότι ο νέος Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ κ. Ευάγγελος Βενιζέλος έκανε μια πολύ κακή αρχή. Επέλεξε κάτω από τη φωτογραφία του αντί συνθήματος να θέσει το ερώτημα “γίνεται;”.
“Ναι, γίνεται” απαντά ο ίδιος, θέλοντας προφανώς να πείσει τους ψηφοφόρους ότι λέει την αλήθεια. Ας δούμε λοιπόν με το μάτι ενός τεχνοκράτη της επικοινωνίας, αν αυτό μπορεί να καταστεί δυνατό.
Ο Μπαράκ Ομπάμα εκλέχτηκε στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2008 με κεντρικό σύνθημα «Ναι Μπορούμε» (Yes we can). Την επιτυχία του, τη ζήλεψαν πολλοί. Ανάμεσά τους και το επιτελείο του ΠΑΣΟΚ που υιοθετεί ένα παρόμοιο concept. Κάποιοι σκέφτηκαν υπεραπλουστευμένα. Κρίση εκεί. Κρίση κι εδώ. Άρα, μια απάντηση για όλα.
Πρώτον λοιπόν, μπέρδεψαν το Συμπόσιο της Σύμης με τις εκλογές. Ως γνωστόν, στο συγκεκριμένο forum μαζευόταν ο κάθε πικραμένος και έλεγε ό,τι του κατέβει. Αυτό ήταν το μοντέλο Υπουργικού Συμβουλίου του Γ.Παπανδρέου. Άλλωστε πάντα απορούσα πού βρίσκει ο κος Παπανδρέου 8 ώρες για ένα Υπουργικό Συμβούλιο.
Δεύτερον, ξέχασαν πως ο βασικός κανόνας στην πολιτική επικοινωνία είναι το «Κοίτα, ποιος μιλάει». Είναι άλλο να σου μιλάει ο πρώτος έγχρωμος υποψήφιος Πρόεδρος της παγκόσμιας υπερδύναμης (και μόνο ότι έφτασε εκεί σημαίνει ότι «μπορεί») και είναι άλλο να σου μιλάει ένας Υπουργός όλων των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ στη διάρκεια των οποίων το μόνο που τελικά έγινε ήταν το «μαύρο χάλι» που βλέπουμε σήμερα. Άρα, τι γίνεται κύριε Βενιζέλο;
Επειδή υπάρχουν και κάποιοι «έξυπνοι» μέσα στο ΠΑΣΟΚ, που κατάλαβαν αμέσως την αστοχία του συνθήματος, οι οποίοι αφού αναφώνησαν πρώτα «Πού είσαι Λαλιώτη για να βρεις, σύνθημα της προκοπής» (ξεχνώντας πως εκείνη την εποχή το πιο εύκολο πράγμα σε αυτή τη ζωή ήταν να χτυπήσεις επικοινωνιακά τον Μητσοτάκη), έβαλαν μπροστά το plan Β. Επιχείρησαν να δημιουργήσουν μια συζήτηση κατά πόσο το σύνθημα είναι κλεμμένο από διαφημιστή, ο οποίος εμφανίστηκε πρόσφατα στη βαρετή ζωή μας και που έχει αναλάβει να επαναπροσδιορίσει στο εξωτερικό το brand name «Ελλάδα». Eυτυχώς για το ΠΑΣΟΚ, η συζήτηση αυτή γίνεται αποκλειστικά στο διαδίκτυο, το οποίο η κοινωνία το αξιολογεί ακόμη με όρους κουτσομπολιού. Συνεπώς στο κουτσομπολιό θα μείνει και όχι στην ουσία του συνθήματος και το συμπέρασμα που θα προκύπτει αβίαστα είναι πως στο ΠΑΣΟΚ έχουν στερέψει δημιουργικά εδώ και χρόνια, αντιγράφουν συνθήματα και δεν έχουν λύσει το πρόβλημα του στρατηγικού νου, που θα σχεδιάζει και θα υλοποιεί αξιόπιστες καμπάνιες.
Τελικά συνεχίζουν οι αρχηγοί να μην καταλαβαίνουν το αυτονόητο: πως ο πιο υποψιασμένος ψηφοφόρος θα πεισθεί ότι γίνονται θαύματα στην Ελλάδα, αλλά μόνο από γραφίστες!