Ως υποκρισία χαρακτήρισε ο Γιώργος Προκοπίου το γεγονός ότι ασκείται τόσο μεγάλη πίεση στη ναυτιλία για την πράσινη μετάβαση αφού το αποτύπωμά της είναι πολύ μικρό σε σχέση με άλλες βιομηχανίες.
«Φυσικά, η μεταφορά με πλοία είναι η λιγότερο ρυπογόνος μέθοδος και η πιο αποτελεσματική. Και γι’ αυτό αποτελεί το 80% ή και περισσότερο του παγκόσμιου εμπορίου. Ποτέ δεν μιλάμε για εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, ποτέ δεν σκεφτόμαστε τη ρύπανση που δημιουργείται για την κατασκευή των δρόμων ή για την κατασκευή των ελαστικών που χρησιμοποιούν τα φορτηγά και ούτω καθεξής, όπου μιλάμε για πολύ βαριά ρύπανση», ανέφερε και προσέθεσε: «Για πρώτη φορά, οι περιβαλλοντολόγοι και τα συμφέροντα των πλοιοκτητών ευθυγραμμίζονται».
Ο ιδρυτής των εταιρειών Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas, αναφέρθηκε και στο slow steaming, στην εφαρμογή δηλαδή μέτρων για τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων με στόχο τον περιορισμό των αέριων ρύπων, τονίζοντας πως ήταν πάντα η καλύτερη επιλογή:
«Το low steaming είναι η καλύτερη λύση. Το έλεγα εδώ και χρόνια. Αν είχαμε μειώσει τις ταχύτητες κατά δύο κόμβους εδώ και επτά χρόνια όταν άρχισα να το υποστηρίζω θα είχαμε γλιτώσει 200 εκατομμύρια τόνους Co2 που απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα» και προσέθεσε: «Σήμερα που το κατάλαβαν, δεν το αποκαλούν για λόγους εγωισμού low steaming- πλεύση δηλαδή με μειωμένη ταχύτητα αλλά horse power reduction».
Όπως , ο οικογενειακός όμιλος που μετράει περίπου 130 πλοία στο νερό, έχει αποφασίσει να επενδύσει σε νεότευκτα που διαθέτουν συμβατικά καύσιμα και την καλύτερη υπάρχουσα τεχνολογία για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Όμως για τις ναυπηγήσεις ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το 2008 κάναμε την ίδια κουβέντα με σήμερα. Ότι δεν υπάρχουν ναυπηγεία να βάλουμε και άλλες παραγγελίες. Και ξαφνικά μπήκαμε, τότε, σε μία κρίση διάρκειας 12 ετών. Λοιπόν ετοιμαστείτε τώρα για τον νέο κύκλο» και συμπλήρωσε:
«Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον και όλοι είμαστε ρομαντικοί. Και το λέω εγώ που είμαι αυτός που έχει παραγγείλει 88 νέα πλοία με κόστος 7 δισεκατομμύρια δολάρια . Αλλά το έχω κάνει οπότε από εδώ και πέρα λέω όχι άλλα. Οπωσδήποτε όχι άλλα πλοία».
Στο ίδιο πάνελ ο Ευάγγελος Μαρινάκης παρουσίασε το όραμα του για μια πράσινη ναυτιλία, φιλική για το περιβάλλον.
«Είναι μια επιλογή που αποτυπώνει μια δέσμευση προς αυτή την κατεύθυνση, παρά το επιπλέον κόστος που έχει σε αυτή τη φάση» ανέφερε: Στο τέλος θα αποδειχθεί μια «σοφή απόφαση» και για το περιβάλλον και οικονομικά».
Περιγράφοντας την εφαρμογή της στρατηγικής αυτής υπογράμμισε ότι «όσον αφορά το LNG, πήραμε την απόφασή μας και προχωράμε στη ναυπήγηση μιας σειράς νέων πλοίων: πλοία διπλού καυσίμου με LNG, τύπου Aframax, LR2, Suezmax, VLCC και φυσικά μια σειρά πλοίων LNG που βρίσκονται υπό κατασκευή ή είναι ήδη ενεργά στο νερό με χρήση νέας τεχνολογίας. Για τα επόμενα 20 χρόνια το LNG έχει την υποδομή και έχει δοκιμαστεί».
Εκτίμηση του είναι ότι το LNG «είναι καθαρότερο καύσιμο και στο τέλος της ημέρας, καθώς οι αγορές θα σταθεροποιηθούν μετά τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, θα έχει και πολύ ανταγωνιστική τιμή, ώστε ταυτόχρονα να μπορούμε να βοηθήσουμε το περιβάλλον, μειώνοντας τις εκπομπές CO2, και να εκμεταλλευτούμε την χαμηλότερη τιμή, συνδυάζοντας και τα δύο πλεονεκτήματα».
Η στρατηγική αυτή, σημείωσε, έχει ένα κόστος και ένα ρίσκο που, όπως τόνισε, το αναλαμβάνει εξ’ ολόκληρου: «Είναι πολύ σημαντικό να σημειώσουμε ότι όλες αυτές τις αποφάσεις και όλο αυτό το ρίσκο το αναλαμβάνουμε εμείς. Γιατί, ανεξάρτητα από όλες αυτές τις ανακοινώσεις για το περιβάλλον και όσα γνωρίζουμε ότι πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση των συνθηκών και για τη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, η πραγματικότητα είναι, με όλο τον σεβασμό προς τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, ότι δεν έχουμε δει καμία πραγματική διάθεση να πληρώσουν επιπλέον κόστος για αυτά τα πλοία διπλού καυσίμου ή τα πλοία που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον» και προσέθεσε: «Πιστεύω ότι όποιος είναι φθηνότερος παίρνει τις δουλειές. Μπορούμε να δούμε μια σειρά από ναυλώσεις που έχουν γίνει μέσα σε αυτόν τον χρόνο και τον προηγούμενο για συμβατικά πλοία προς παράδοση το 2025-2026 σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, οπότε πιστεύω ότι όσον αφορά τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες μια οικονομικά συμφέρουσα συμφωνία είναι αυτό που εξακολουθεί να μετράει».
Η υπάρχουσα κατάσταση δεν αποθαρρύνει και δεν αποτρέπει τον Ευάγγελο Μαρινάκη από τον στόχο της πράσινης μετάβασης του ομίλου Capital: «Αναλαμβάνουμε αυτό το ρίσκο γιατί νιώθουμε ότι έχουμε αναλάβει μία δέσμευση για μείωση των εκπομπών και φυσικά στο κοντινό μέλλον η αγορά θα υπαγορεύσει τα επιπλέον κόστη. Έχουμε απολαύσει καλές αγορές τα τελευταία χρόνια και αυτό διευκολύνει την επένδυσή μας και την υλοποίηση των αποφάσεων μας, εξασφαλίζοντας μας τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε σε αυτό το επιπλέον κόστος και να αναλάβουμε αυτό το ρίσκο. Είναι μια πραγματική δέσμευση από την πλευρά μας και ελπίζω ότι στα επόμενα χρόνια αυτές οι αποφάσεις θα αποδώσουν, όχι μόνο για το περιβάλλον αλλά και οικονομικά θα αποδειχθεί μια σωστή απόφαση».
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης δήλωσε αισιόδοξος για τις προοπτικές με τη χρήση νέων φιλικότερων για το περιβάλλον καυσίμων και αναφέρθηκε στη μεγάλη επένδυση του ομίλου Capital στις διαθέσιμες τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων: «Γι’ αυτό έχουμε κάνει παραγγελίες για πλοία διπλού καυσίμου LPG, πλοία διπλού καυσίμου LNG και αυτό αφορά σχεδόν όλα τα μεγέθη, VLCC, Suezmax, Aframax, και το ίδιο ισχύει για τα πλοία LPG, από μικρότερα πλοία 22, 40-45 χιλιάδων έως 93.000 κυβικών μέτρων. Για τα 93.000 κυβικά μέτρα στοιχηματίσαμε στους κινητήρες με χρήση αμμωνίας, αλλά ας αφήσουμε στην άκρη την αμμωνία προς το παρόν. Τώρα επικεντρώνουμε στο LNG. Νιώθουμε ότι για τα επόμενα 10 με 20 χρόνια θα προχωρήσουμε με τη χρήση LNG.»
Στο πάνελ με τους δύο Έλληνες πλοιοκτήτες συμμετείχαν ο πρόεδρος και CEO του ABS, Chris Wiernicki ως συντονιστής, ο Αντι Ντέισι, Managing Director & Group Head στη Global Transportation Group – J.P. Morgan Asset Management και o αντιπρόεδρος της TotalEnergies Ζερόμ Κουζάν.
Πηγή newmoney.gr