Αποτελεί υπόδειγμα επιχειρηματία καθώς δημιουργεί υπεραξία με ό,τι καταπιάνεται. Όμως οι δημόσιες παρεμβάσεις του Γιώργου Τελώνη έχουν το δικό τους αποτύπωμα στην πολιτική και κοινωνική ζωή της Πάτρας. Σχεδιάζει και οραματίζεται μια Πάτρα και μια Αχαΐα σε πρωταγωνιστικό ρόλο και η αλήθεια είναι οτι τα νέα μεγάλα έργα φαίνεται οτι δικαιώνουν τις θέσεις του.
Γεννήθηκε στην Πάτρα, όπου και δραστηριοποιείται στον χώρο του τουρισμού και των ακτοπλοϊκών πρακτορεύσεων από το 1977, καθώς είναι ναυτιλιακός πράκτορας. Έχει διατελέσει πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ελλάδας HATTA, πρόεδρος του Συνδέσμου Ναυτικών Πρακτόρων Νομού Αχαΐας και του Λιμενικού Ταμείου Αιτωλοακαρνανίας.
Συνέντευξη στον Γιώργο Κοκκόλη
Με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού, η Πάτρα συνδέεται με έναν λειτουργικό και σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με την Αθήνα και το υπόλοιπο εθνικό δίκτυο. Πώς βλέπετε τις προοπτικές ανάπτυξης της πόλης μετά από αυτή την εξέλιξη;
Η Ολυμπία Οδός προσθέτει στην Πάτρα από την άποψη των οδικών υποδομών ένα ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα που δεν είχε μέχρι πρότινος, και της προδίδει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, ιδίως σε ό, τι αφορά τον τουρισμό.
Κι αυτό διότι μέσω αυτής η αχαϊκή πρωτεύουσα ήλθε πλησιέστερα στην Αθήνα. Ως εκ τούτου, μπορεί να αποτελέσει κάλλιστα τον τουριστικό προορισμό ενός Σαββατοκύριακου για τους Αθηναίους, και όχι μόνο.
Πιστεύω ακράδαντα ότι η προοπτική να καταστεί σταδιακά η Πάτρα, ως πόλη, ένα ελκυστικό μέρος στα μάτια χιλιάδων επισκεπτών για μια κοντινή απόδραση ενός διημέρου ή ενός τριημέρου είναι ένας απολύτως εφικτός στόχος.
Επιτρέψτε μου, ωστόσο, να σας επισημάνω ότι δεν είναι μόνο η Ολυμπία Οδός που αναβαθμίζει αισθητά την Πάτρα. Παράλληλα είναι η Ιόνια Οδός, αλλά κατ’ επέκταση και η Εγνατία Οδός, οι οποίες μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου έρχονται να «ψηλώσουν», μακροπρόθεσμα, αναπτυξιακά την πρωτεύουσα της Αχαϊας.
-Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε έναν ατέρμονο διάλογο μεταξύ του Δήμου Πατρέων και του Υπουργείου Υποδομών αναφορικά με τη χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής και την είσοδό της στην πόλη. Θεωρείτε πως θα υπάρξει λύση, με δεδομένο ότι τα χρονικά και χρηματοδοτικά όρια στενεύουν;
Πιστεύω ότι το αργότερο μέσα στον επόμενο μήνα θα βρεθεί η λύση, η «χρυσή τομή». Μπορεί οι διαφωνίες που υπάρχουν τώρα να φαίνονται ανυπέρβλητες, ωστόσο θεωρώ ότι το τρένο θα μπει (και) για εμάς στις ράγες της συνεννόησης, όπως έχει συμβεί και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Και τούτο θα συμβεί διότι, παρά τα μαξιμαλιστικού τύπου αιτήματα περί υπογειοποίησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής ή περιμετρικής χάραξης της, στο τέλος θεωρώ ότι θα πρυτανεύσει η λογική και θα πάμε σε μια λύση που θα συνάδει με τα στενά περιθώρια της δυσμενούς συγκυρίας που διανύουμε.
Ωστόσο, ανεξαρτήτως της λύσης που θα προκριθεί, θεωρώ επιβεβλημένη τη σύνδεση της με το λιμάνι της Πάτρας. Είναι αδιανόητο να μην συνδέεται ένα λιμάνι με μια υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, όπως είναι αδιανόητο να χάσουμε, εν τέλει, το τρένο μόνο και μόνο επειδή θα επιμείνουμε σε μια μη ρεαλιστική (από οικονομική άποψη) χάραξη.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι καιροί ου μενετοί.
-Με δεδομένη την εμπειρία σας και την προσφορά σας στο χώρο της ακτοπλοϊας και του τουρισμού θεωρείτε πως η πόλη των Πατρών έχει βρει τα στοιχεία που θα την αναδείξουν σε σημαντικό προορισμό; Που υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης;
Όπως σας προανέφερα, οι νέοι οδικοί άξονες, σε συνδυασμό με τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, προσδίδουν σημαντικές προοπτικές στην Πάτρα ως προς την ανάπτυξη της.
Ήλθε το πλήρωμα του χρόνου η πόλη να καταστεί ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός, αναδεικνύοντας τα αξιοθέατα της και τις ομορφιές της.
Ένα ολοκληρωμένο πλέγμα οδικών υποδομών, καθιστά την Πάτρα προσιτή για ένα μεγάλο όγκο τουριστών τόσο από την Αθήνα όσο και από τη Βόρεια Ελλάδα και τις χώρες των Βαλκανίων, καθώς την έχει φέρει πιο κοντά και στα αντίστοιχα σύνορα μας. Κι εδώ ξεκινούν τα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης.
Εκτός από αυτά που η ίδια προσφέρει, ο επισκέπτης της Πάτρας μπορεί με ορμητήριο αυτήν να πάει σε σχεδόν δύο ώρες στην Αρχαία Ολυμπία, στους Δελφούς, αλλά και στις Μυκήνες. Μπορεί δηλαδή να επισκεφθεί αυθημερόν τους χώρους που συνιστούν το εν λόγω αρχαιολογικό τρίγωνο.
Επιπλέον, με επίκεντρο το λιμάνι της, είναι δυνατή η πρόσβαση του στα πανέμορφα νησιά του Ιονίου.
Και κοντά σε όλα αυτά προστίθενται και τα ακόλουθα:
*Σε απόσταση περίπου μιας ώρας βρίσκονται τα Καλάβρυτα, μια πόλη με μεγάλη ιστορία και μ’ ένα από τα καλύτερα Χιονοδρομικά Κέντρα της χώρας.
*Επίσης σε μικρό χρονικό διάστημα (και μέσω της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου) ο επισκέπτης της Πάτρας μπορεί να μεταβεί στη Ναύπακτο και στο Μεσολόγγι, γραφικές πόλεις, με μεγάλη επίσης ιστορία και απράμμιλλες φυσικές ομορφιές.
*Δίπλα του είναι η Δυτική Αχαϊα, με τις πανέμορφες παραλίες της και το Τείχος Δυμαίων, ένας επιπλέον αξιοσημείωτος αρχαιολογικός χώρος.
Και βέβαια στα πόδια του θα είναι τα αξιοθέατα της πόλης αυτά καθαυτά: Ο Ιερός Ναός του Απόστολου Ανδρέου, οι Σκάλες της Οδού Αγίου Νικολάου και μελλοντικά, θέλω να πιστεύω, το Καρναβαλικό Χωριό.
Για όλους αυτούς τους λόγους, πιστεύω ακράδαντα ότι έχουμε ένα σπουδαίο τουριστικό προϊόν, το οποίο τώρα μπορούμε να αξιοποιήσουμε δεόντως, και εφόσον έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των συγκοινωνιακών υποδομών.
Εάν υπάρχει κάτι που επιδέχεται βελτίωσης είναι η τροποποίηση και η ενίσχυση των δρομολογίων των μέσων που εξασφαλίζουν πρόσβαση στην Πάτρα και τη συνδέουν με κοντινά, εμβληματικά, τουριστικά μέρη. Κι αυτό, όμως, είναι συνάρτηση προσφοράς και ζήτησης.
Ως εκ τούτου, εκτιμώ βάσιμα ότι αν αυξηθεί η ζήτηση θα αυξηθεί και η προσφορά των δρομολογίων.
-Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων στον χώρο της κρουαζιέρας. Θεωρείτε ότι οι μέχρι τώρα κινήσεις υπακούουν σε κάποιο γενικό σχεδιασμό ή είναι μεμονωμένες πρακτικές; Από την εμπειρία σας στο χώρο της ακτοπλοϊας ποιες θεωρείτε «έξυπνες» κινήσεις μεγάλης έντασης και υψηλής απόδοσης;
Είναι γεγονός ότι η φετινή χρονιά δεν κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα για την κρουαζιέρα. Η αστάθεια που επικρατεί στην Τουρκία και ευρύτερα στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο έπληξε την κρουαζιέρα, επηρέασε δυσμενώς και τη χώρα μας.
Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες ως προς τη μελλοντική ανάπτυξη της, η οποία γίνεται με σταθερούς ρυθμούς και συγκεκριμένο προσανατολισμό, όχι τυχαία. Κι αν το Αιγαίο με τα νησιά του έχει πλέον εδραιωθεί στον χάρτη της κρουαζιέρας, ας επισημανθεί ότι υπάρχουν περιθώρια για την εδραίωση της και προς δυσμάς.
Τα νησιά του Ιονίου και η Αδριατική με αξιόλογους προορισμούς (π.χ. Κέρκυρα, Ντουμπρόβνικ, κ.α.) προσφέρονται επίσης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, προοπτική για την οποία είμαι βάσιμα αισιόδοξος.
-Ποι θεωρείτε το συγκριτικό πλεονέκτημα της Πάτρας έναντι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης; Μπορεί να ανταγωνιστεί με όρους μητροπολιτικού κέντρου;
Όλα όσα σας ανέφερα προηγουμένως συνιστούν συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πάτρας, η οποία λειτουργεί, ήδη, ως ένα μητροπολιτικό κέντρο, τουλάχιστον εφάμιλλο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι με την παρουσία της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου, η Ναύπακτος είναι ουσιαστικά μια δορυφορική πόλη της αχαϊκής πρωτεύουσας. Δυστυχώς, όμως, αυτό που συμβαίνει πλέον δεν το έχει αντιληφθεί η πολιτεία, την οποία έχει ξεπεράσει η ίδια η ζωή, εφόσον δεν αντιμετωπίζει την αχαϊκή πρωτεύουσα ως αυτό που πλέον είναι.
-Κατά καιρούς έχετε παρέμβει επωνύμως για το ζήτημα του αεροδρομίου του Αράξου. Θεωρείτε πως είναι πλέον μια «χαμένη ευκαιρία» που θα πάρει τη θέση της στην ιστορία ή μπορεί να υπάρξει μια φόρμουλα για να γίνει όπως εύστοχα το έχετε διατυπώσει το «αεροδρόμιο της Πάτρας»;
Το αεροδρόμιο της Πάτρας είναι ο Άραξος, ανεξαρτήτως του πώς τον αποκαλούμε και του ονόματος που φέρει ή θα φέρει. Βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των 30 χιλιομέτρων από την πόλη και η κίνηση που παρουσιάζει μας δείχνει ότι έχει μια αξιοσημείωτη δυναμική που τον καθιστά ένα μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο.
Η σύνδεση του αεροδρομίου με μέσο σταθερής τροχιάς (το τρένο ή τον προαστιακό) θεωρείται δεδομένη. Ως εκ τούτου, αντιλαμβάνεστε ότι το μέλλον του είναι ευοίωνο, ενώ η περαιτέρω άνοδος του θα προσδώσει στην Πάτρα ένα ακόμη ισχυρό πλεονέκτημα ώστε να αναδειχθεί (και) στον τομέα της κρουαζιέρας home port, δηλαδή λιμάνι αφετηρίας.
-Είστε από τους πλέον δραστήριους επιχειρηματίες της Αχαΐας, και έχετε αναλάβει σημαντικές θέσεις ευθύνης. Πιστεύετε ότι μπορεί ο ιδιωτικός τομέας να συμβάλλει στην εκπόνηση μεγάλων παρεμβάσεων που θα αναβαθμίσουν τον δημόσιο χώρο;
Αναμφίβολα, ναι. Και σ’ αυτήν την κατεύθυνση δραστηριοποιούμαι καθημερινά, τόσο μέσα από την επαγγελματική ενασχόληση μου όσο και από τις θέσεις ευθύνης που φέρω σε φορείς. Άλλωστε, αυτό φαίνεται από τις κατά καιρούς παρεμβάσεις μου για θέματα που αφορούν την αναβάθμιση της πόλης μου και των σημαντικών ζητημάτων που άπτονται της ανάπτυξης της.
Κι αυτό διότι ενστερνίζομαι πλήρως την αριστοτέλεια αντίληψη για τον πολίτη. Επομένως, μπορεί να είμαι επιχειρηματίας, αλλά δεν παύω να ενδιαφέρομαι και για το δημόσιο συμφέρον, ενθαρρύνοντας μέσα από την οδό της συνεργασίας και της συνεννόησης εκείνες τις ιδιωτικές δράσεις που αποσκοπούν στην προάσπιση του, καθώς και στην περαιτέρω ενίσχυση του.