Με γκάζι προχωρούν οι εργασίες κατασκευής για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος καθώς ωριμάζει η υλοποίηση του μεγάλου έργου.
Πρόσφατα σε επίσκεψη του στο Ρίο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είχε αναφέρει πως η πρόοδος έχει πλέον ξεπεράσει το 50% και βρίσκεται στο 52% (Iούλιος), ενώ στόχος στο τέλος του έτους το 75%.
Περνώντας στην αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση του έργου, η αύξηση της προόδου θα είναι πλέον πιο μετρήσιμη καθώς το δύσκολο μέρος του έργου, όπως η εκτέλεση των απαλλοτριώσεων, τα χωματουργικά και η δημιουργία της βάσης του νέου άξονα έχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό επιτευχθεί.
Σήμερα αν κάποιος διασχίσει τον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο θα δει σχεδόν και στα 75 χιλιόμετρα φορτηγά και μηχανήματα έργου να εκτελούν εργασίες. Στα τρία εργοτάξια των ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και AVAX είμαστε στο απώγειο των έργων και η πρόοδος αν και σε διαφορετικά επίπεδα φαίνεται πως αυξάνεται μήνα με τον μήνα.
Σήμερα στο έργο απασχολούνται πάνω από 1.000 άτομα στα τρία μέτωπα του έργου ενώ πάνω από 500 βαριά οχήματα βρίσκονται σήμερα κατά μήκος του. Για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα υπό κατασκευή έργα υποδομής της χώρας.
Το έργο ανά τμήμα
Το δυσκολότερο τμήμα είναι αδιαμφισβήτητα το πρώτο τμήμα από το Μιντιλόγλι (και την σύνδεση με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο) μέχρι την Κάτω Αχαγιά. Το τμήμα αυτών των πρώτων 12-13 χιλιομέτρων που εργάζεται η ΑΒΑΞ είναι και το μοναδικό στο οποίο γίνεται διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου και έχει τα χαρακτηριστικά της κατασκευής που γνωρίσαμε στην Κορίνθου-Πατρών.
Λόγω της σημερινής χάραξης γίνεται κατά τμήματα διάνοιξη είτε αριστερά είτε δεξιά του άξονα, ο οποίος ταυτόχρονα είναι και σε λειτουργία. Αυτό γίνεται σχεδόν ανά 1-2 χιλιόμετρα με την εικόνα να αλλάζει καθώς προχωράς. Αυτό που ήδη έχει ξεκινήσει σε κάποια μικρά τμήματα είναι με την διαπλάτυνση να γίνονται πλέον εργασίες στο υφιστάμενο τμήμα για την λειτουργική αναβάθμιση του. Παράλληλα σε εξέλιξη είναι και ασφαλτικά σε μήκος περίπου 6 χιλιομέτρων.
Εκτιμάται πως μέχρι τις αρχές του νέου έτους θα ξεκινήσει σταδιακά η ένωση του κομματιών του “παζλ” ούτως ώστε να πάρει την τελική του εικόνα, που θα είναι ένας άξονας με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση κυκλοφορίας.
Κατεβαίνοντας πιο νότια, στο νέο τμήμα του αυτοκινητόδρομου από που είναι περίπου 62 χιλιόμετρα από τα συνολικά 75, η εικόνα αλλάζει καθώς πρόκειται για νέα χάραξη, ανατολικότερα από την σημερινή εθνική οδό.
Στο τμήμα Καραϊικα-Γαστούνη που επιχειρεί η INTRAKAT τα έργα τρέχουν αρκετά γρήγορα και η πρόοδος είναι εμφανής. Στα περισσότερα σημεία έχει προχωρήσει αρκετά η οδοστρωσία και είναι σε εξέλιξη και τα ασφαλτικά.
Στο τρίτο τμήμα από τη Γαστούνη μέχρι και τον Πύργο στο τέλος του έργου που εκτελεί η ΤΕΡΝΑ τα έργα είναι αρκετά προχωρημένα και κυρίως γίνονται ασφαλτικά. Είναι το πιο προχωρημένο από τα τρία τμήματα και στόχος είναι το κατασκευαστικό αντικείμενο να ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του έτους.
Σε αυτό το τμήμα, στο τέλος του νέου άξονα, κοντά στον Πύργο κατασκευάζεται και το ΚΕΣ, το Κέντρο Ελέγχου και Συντήρησης του δρόμου από όπου η Ολυμπία Οδός θα επιτηρεί και θα εργάζεται σε καθημερινή βάση για την εύρυθμη λειτουργία του.
Με την σταδιακή ολοκλήρωση της κατασκευής το 2025, θα περάσουμε στο τελευταίο μέρος των έργων που είναι η συμπλήρωση όλων των απαραίτητων στοιχείων ασφαλούς λειτουργίας. Θα έχουμε την τοποθέτηση των στηθαίων ασφαλείας εκατέρωθεν του άξονα, την τοποθέτηση φωτισμού, τις πινακίδες, την σήμανση, την διαγράμμιση.
Τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου
Το έργο Πάτρα-Πύργος είναι σήμερα το μεγαλύτερο σε μήκος οδικό έργο της χώρας. Είναι τμήμα της Ολυμπίας Οδού και σε όλη του την έκταση θα διαθέτει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Κατά μήκος του δρόμου ανά κάποια χιλιόμετρα θα υπάρχει και χώρος με τουαλέτες και στάθμευση. Τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι:
● 74,8 χλμ.
● 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.
● 8 κόμβοι
● 15 γέφυρες
● 64 άνω και κάτω διαβάσεις (27 άνω & 37 κάτω διαβάσεις)
● 150 οχετοί
● Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250 μ.
● 4 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
● 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών
● Τεχνική Βάση με εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων)
Του Νίκου Καραγιάννη από το ypodomes.com