Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία συνθηκών ρυθμιστικής ασφάλειας, οι οποίες θα επιτρέψουν τη βιωσιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Κύπρος, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τη Ρυθμιστική Αρχή. Κι αυτό γιατί η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε τη μεθοδολογία εσόδου για το έργο, ενσωματώνοντας στην απόφασή της τις εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ, που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση του έργου με ικανοποιητικούς όρους.
Μία από τις βασικές εισηγήσεις του ΑΔΜΗΕ ήταν πως στην απόφαση της ΡΑΑΕΥ δεν θα πρέπει να οριστικοποιείται το WACC – σε αντίθεση με το κείμενο που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και στο οποίο προσδιοριζόταν στο 6,3%. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη πρόταση έγινε δεκτή τελικά από τη Ρυθμιστική Αρχή, η οποία αποδέχθηκε πως δεν είναι δυνατόν να «κλειδώσει» το WACC, πριν «κλειδώσει» το κόστος δανεισμού του έργου.
Εξάλλου, το 6,3% είχε προσδιοριστεί στη βάση της μεθοδολογίας που είχε εγκρίνει η Ρυθμιστική Αρχή το 2022, υπό την προηγούμενη μετοχική σύνθεση του φορέα υλοποίησης, όταν τα χρηματοοικονομικά δεδομένα ήταν εντελώς διαφορετικά. Επομένως, πλέον ανοίγει ο δρόμος ώστε ο ΑΔΜΗΕ να διαπραγματευθεί για τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης και, με τη νέα πλέον εγκεκριμένη μεθοδολογία εσόδου, να προσδιοριστεί στη συνέχεια το WACC από τη ΡΑΑΕΥ στη βάση των στοιχείων που θα προσκομίσει ο Διαχειριστής.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί «χώρο» για διαπραγμάτευση με τη Nexans, προκειμένου έστω και προσωρινά να αποφευχθεί η αναστολή κατασκευής του καλωδίου. Ο πλήρης ρυθμιστικός κίνδυνος στον οποίο βρισκόταν το έργο πριν από την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής για τη μεθοδολογία εσόδου -με το πλαίσιο να παραμένει ουσιαστικά εντελώς στον αέρα- είχε ως συνέπεια να μην καταβληθούν οι επόμενες δόσεις στη γαλλική εταιρεία, η οποία προχώρησε σε τελεσίγραφο για το «πάγωμα» υλοποίησης του καλωδίου.
Την ίδια στιγμή, στη διήμερη επίσκεψη που θα πραγματοποιήσει από αύριο, 4 Ιουνίου, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ στην Κύπρο, έχει προγραμματιστεί συνάντηση και με τη Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου (ΡΑΕΚ). Στο πλαίσιο της επίσκεψης, ο ΑΔΜΗΕ θα παρουσιάσει στη Κυπριακή Κυβέρνηση τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους – οφέλους που εκπόνησε για το Great Sea Interconnector. Στη συνάντηση με τη ΡΑΕΚ, θα τεθούν επί τάπητος οι τροποποιήσεις που χρειάζεται να γίνουν στη μεθοδολογία εσόδου που ενέκρινε η κυπριακή Ρυθμιστική Αρχή εντός του 2023.
Το κλείσιμο των ρυθμιστικών εκκρεμοτήτων σε Ελλάδα και Κύπρο είναι απαραίτητο για να αποσοβηθεί μόνιμα -και όχι απλώς προσωρινά- κάθε πιθανότητα «παγώματος» του έργου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διασύνδεση είναι ένα πρότζεκτ που αντιμετωπίζει ποικίλες προκλήσεις και ρίσκα, ξεκινώντας από το γεωπολιτικό. Επίσης, είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο πρότζεκτ – με το Κρήτη-Αττική να αποτελεί αυτή τη στιγμή την πιο απαιτητική τεχνικά διασύνδεση που βρίσκεται υπό υλοποίηση.
Την ίδια στιγμή, το πρότζεκτ χαίρει της απόλυτης στήριξης του συνόλου του πολιτικού κόσμου και των δύο χωρών, όπως και της Κομισιόν – όπως δείχνει έμπρακτα η χρηματοδότησή του με 657 εκατομμύρια από κοινοτικούς πόρους. Επομένως, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά παράγοντες του ΑΔΜΗΕ, “οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές θα πρέπει να αποτελέσουν αρωγό για την υλοποίησή του, και όχι μέρος των προβλημάτων που θα πρέπει να ξεπεραστούν για να γίνει πραγματικότητα. Στην πράξη, αυτό «μεταφράζεται» στην κατάρτιση ενός «σφιχτού» roadmap, με δεσμευτικά χρονικά ορόσημα για τις υπόλοιπες αποφάσεις που χρειάζεται να λάβουν οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές. Αποφάσεις με τελικό «σταθμό» τον καθορισμό των μοναδιαίων χρεώσεων σε Ελλάδα και Κύπρο”.
Πηγή energypress.gr