Έχει όνομα η αιτία που προκάλεσε την ελεύθερη πτώση της επιβατικής κίνησης του μετρό το 2015, κατά τη διάρκεια του οποίου στους συρμούς του επιβιβάστηκαν σχεδόν 40 εκατ. λιγότεροι επιβάτες σε σχέση με το 2014. Η δραματική πτώση, η οποία προκύπτει από τα στοιχεία της έκθεσης πεπραγμένων του ΟΑΣΑ για το 2014, σε μεγάλο βαθμό αποδίδεται στη ραγδαία αύξηση της λαθρεπιβίβασης.
Στον περιορισμό των μετακινήσεων και στη γενικότερη οικονομική κατάσταση ήρθε να προστεθεί και η έλλειψη ελέγχων εισιτηρίων, που έχει εκτοξεύσει τα επίπεδα λαθρεπιβίβασης. Στελέχη των ΣΤΑΣΥ επισημαίνουν μάλιστα ότι τα φαινόμενα ανταλλαγής εισιτηρίων αλλά και η επιβίβαση χωρίς να ακυρωθεί εισιτήριο έχουν γίνει σύστημα στα μέσα σταθερής τροχιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ, οι επιβιβάσεις στους συρμούς του μετρό καταγράφουν τη χειρότερη απόδοση από το 2010. Μόνο το 2010 επιβιβάστηκαν στις γραμμές 2 και 3 του μετρό 185,4 εκατ. επιβάτες, πέντε εκατ. περισσότεροι απ’ ό,τι το 2014, οπότε το δίκτυο ήταν πιο περιορισμένο σε σχέση με το υφιστάμενο.
Στους συρμούς του μετρό επιβιβάζονταν καθημερινά 456.568 επιβάτες κατά μέσον όρο στη διάρκεια του 2015, επίδοση που εκτιμάται ότι φέτος, με αυξημένο ενιαίο εισιτήριο στο 1,40 ευρώ, θα περιοριστεί περαιτέρω. Εάν μάλιστα δεν εξομαλυνθεί το σύστημα ελέγχων με την καθιέρωση τακτικού σώματος ελεγκτών, τα αποτελέσματα αναμένεται να είναι αποκαρδιωτικά. Σημειώνεται ότι η εκτίμηση για την επιβατική κίνηση αποτελεί συνάρτηση των στοιχείων ακυρώσεων εισιτηρίων το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι οι πραγματικές επιβιβάσεις (εάν συνυπολογιστούν κι εκείνες που δεν συνοδεύονται από ακύρωση εισιτηρίου ή κάρτα απεριορίστων διαδρομών) πιθανολογείται πως είναι πολύ πιο αυξημένες, χωρίς ωστόσο να αποδίδουν έσοδα στον συγκοινωνιακό φορέα. Τη μερίδα του λέοντος της επιβατικής κίνησης, όπως ήταν αναμενόμενο, διατηρεί ο κεντρικός σταθμός του Συντάγματος, όπου σε ημερήσια βάση διακινήθηκαν 44.257 επιβάτες (9,69% επί του συνόλου των ημερήσιων επιβιβάσεων), ενώ ακολουθούν οι σταθμοί Μοναστηράκι, Αμπελόκηποι, Ευαγγελισμός και Μέγαρο Μουσικής. Οι λιγότερο πολυσύχναστοι σταθμοί, όπου καταγράφηκε η μικρότερη επιβατική κίνηση, ήταν οι σταθμοί Ελαιώνας, Αργυρούπολη, Περιστέρι και Αγία Παρασκευή.
Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι η εταιρεία ΣΤΑΣΥ θέτει πλέον σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά της παρά το γεγονός ότι το διάστημα μεταξύ 2013 και 2014 είχε καταφέρει να αντιστρέψει την εικόνα των οικονομικών της. Τότε κατέστη για πρώτη φορά κερδοφόρος και απαλλάχθηκε από την ανάγκη κρατικής χρηματοδότησης, καθώς παρουσίασε, έστω και οριακά, κέρδη 2,9 εκατ. ευρώ το 2013 και 2,7 εκατ. ευρώ το 2014.
Την ίδια στιγμή, οι ΣΤΑΣΥ κάνουν λόγο για δείκτες ποιότητας λειτουργίας του δικτύου, που κινούνται σε υψηλό επίπεδο το 2015, τονίζοντας σε ανακοίνωσή της ότι «το μετρό της Αθήνας είναι ένα από τα πλέον αξιόπιστα συστήματα αστικών σιδηροδρόμων παγκοσμίως σε ό,τι αφορά το επίπεδο εξυπηρέτησης επιβατών».
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία, τα διανυθέντα χιλιόμετρα ως ποσοστό των προγραμματισμένων χιλιομέτρων ξεπέρασαν το 100% (και αυτό γιατί συνυπολογίζονται σε αυτά οι επιπλέον συρμοί που δρομολογούνται στο δίκτυο σε έκτακτα γεγονότα, όπως εκδηλώσεις μεγάλης προσέλευσης και ποδοσφαιρικοί αγώνες).
Έντυπη