Η Ελληνική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατέβαλε προσπάθεια, ώστε οι δράσεις της να είναι δημόσια προσβάσιμες και διαφανείς, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις δεν τα κατάφερε. Αυτό συμπεραίνει έκθεση του Γραφείου Διασύνδεσης της Διεθνούς Διαφάνειας στην ΕΕ και της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδας, με τη μεθοδολογία της οποίας, ωστόσο, δηλώνει ότι διαφωνεί ο επικεφαλής το γραφείου της Ελληνικής Προεδρίας και γενικός διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών, Δημήτριος Καραμήτσος – Τζιράς.
Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, με πρωτοβουλία της Διεθνούς Διαφάνειας στην ΕΕ και της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδας, αξιολογείται η πρόσβαση στην πληροφόρηση για τους πολίτες και η πρόοδος των βασικών μεταρρυθμίσεων κατά της διαφθοράς σε τέσσερις Προεδρίες, της Λιθουανίας, της Ελλάδας, της Ιταλίας και της Λετονίας.
Η κάθε έκθεση περιλαμβάνει τρεις πυλώνες. Ο πρώτος αφορά στην πληροφόρηση κατά την προετοιμασία της Προεδρίας από την κυβέρνηση της κάθε χώρας, ο δεύτερος σχετίζεται με τη λογοδοσία των φορέων κατά τη διάρκεια της Προεδρίας και ο τρίτος διερευνά με ποιο τρόπο η κάθε Προεδρία θέτει σε προτεραιότητα βασικά ζητήματα για την καταπολέμηση της διαφθοράς και τι πρόοδος σημειώθηκε επί των συγκεκριμένων ζητημάτων.
Στην έκθεση αξιολόγησης της Ελληνικής Προεδρίας, που παρουσιάστηκε σε σημερινή εκδήλωση, σημειώνεται ότι η Ελληνική Προεδρία παίρνει τα εύσημα για τον τρόπο, με τον οποίο προώθησε βασικά νομοθετήματα κατά της διαφθοράς, όπως η πρόοδος που σημειώθηκε για τη σύσταση Ευρωπαϊκής Εισαγγελικής Αρχής με ενισχυμένη αρμοδιότητα για την καταπολέμηση της διασυνοριακής διαφθοράς, η θέσπιση κανόνων για την πάταξη της διαφθοράς και η επιβολή κυρώσεων σε όσα κράτη δεν τηρούν τους κανόνες.
Επίσης, υπογραμμίζεται ότι η Ελληνική Προεδρία πέτυχε τη συμφωνία για τη μεταρρύθμιση της χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών πολιτικών κομμάτων και ολοκλήρωσε νομοθέτημα, με το οποίο υποχρεώνονται μεγάλες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να δημοσιοποιούν τα προγράμματα καταπολέμησης της διαφθοράς.
Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, η Ελληνική Προεδρία παρέλειψε να δημοσιεύσει λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την κατανομή του προϋπολογισμού της Προεδρίας, γεγονός που παρεμποδίζει τη δυνατότητα για λογοδοσία έναντι των πολιτών. Όπως τόνισε ο επιστημονικός σύμβουλος της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδας, Φώτης Σπυρόπουλος, στον επίσημο ιστότοπο της Ελληνικής Προεδρίας αναφέρεται ότι το εκτιμώμενο κόστος της Προεδρίας είναι 50 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο δεν υπάρχει δημοσιευμένος ο προϋπολογισμός. Επίσης, ενώ στον κρατικό προϋπολογισμό του 2014 γίνεται αναφορά σε κόστος 30 εκατομμύρια ευρώ για τις ανάγκες της Προεδρίας, δεν υπάρχει ανάλυση των δαπανών αυτών. «Η Ελλάδα κατέβασε προσπάθεια, ώστε οι δράσεις της να είναι δημόσια προσβάσιμες και διαφανείς, ωστόσο υπάρχουν σημεία, στα οποία πρέπει να γίνουν βελτιώσεις» σχολίασε ο κ. Σπυρόπουλος.
«Αυτή η έλλειψη πληροφόρησης δεν πρέπει να εκλαμβάνεται ως ένδειξη διαφθοράς, ωστόσο έρχεται σε αντίθεση με τις καλές πρακτικές σχετικά με τη διαφάνεια του προϋπολογισμού και τη λογοδοσία της κυβέρνησης» εξήγησε ο πρόεδρος της Διεθνούς Διαφάνειας Ελλάδας, Κώστας Μπακούρης.
«Θεωρούμε ότι η αρνητική αποτίμηση στα θέματα διαφάνειας και λογοδοσίας του προϋπολογισμού είναι αποτέλεσμα ελλιπούς ενημέρωσης. Επίσης, πιστεύουμε ότι έχουν ανάγκη συμπλήρωσης και ενίσχυσης τα συμπεράσματα και των τριών πυλώνων, με αναφορές και σε άλλες μορφές διαφάνειας πέραν της ιστοσελίδας, καθώς αντιλαμβάνομαι ότι η επιχειρηματολογία βασίζεται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Προεδρίας», σχολίασε ο Δημήτριος Καραμήτσος – Τζιράς, γενικός διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών και επικεφαλής του γραφείου της Ελληνικής Προεδρίας της Ε.Ε.
Ο ίδιος κατέθεσε τις ενστάσεις του για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τη σύνταξη της έκθεσης. «Πιστεύουμε ότι η αξιολόγηση στο σύνολό της, όχι μόνο για την Ελληνική Προεδρία, γίνεται χωρίς να ληφθούν υπόψη κάποιες ειδικές για την κάθε χώρα παράμετροι λειτουργίας της Προεδρίας της. Χωρίς δηλαδή να καταγράφεται στην περίπτωση της Ελλάδας το δεσμευτικό πλαίσιο αναφοράς και η λειτουργία της οικονομικής διαχείρισης που επιβάλλει το δημόσιο λογιστικό», και πρόσθεσε: « Τέλος, μας προβληματίζει και το γεγονός ότι η αρνητική, όπως εμείς τη διαβάζουμε, αξιολόγηση, υπό τις συνθήκες που έγινε είναι επιδεικτική παρερμηνειών και θα μπορούσε να οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα για τη διαχείριση του προϋπολογισμού της Ελληνικής Προεδρίας».
Το Γραφείο Διασύνδεσης της Διεθνούς Διαφάνειας στην ΕΕ έχει προχωρήσει, εξάλλου, σε αξιολόγηση της διαφθοράς, της λογοδοσίας και της ακεραιότητας όλων των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατά την οποία διαπίστωσε ότι το Συμβούλιο είναι το λιγότερο προσβάσιμο στους πολίτες, καθώς απαγορεύει στο κοινό την πρόσβαση στα έγγραφά του.
Όπως τόνισε ο διευθυντής του Γραφείου, Καρλ Ντόλαν, σε τρεις περιπτώσεις το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αρνήθηκε να συμφωνήσει στον προϋπολογισμό του Συμβουλίου εξαιτίας της άρνησης του τελευταίου να ανταποκριθεί σε αιτήματα για παροχή πληροφοριών. «Η κατάσταση φαίνεται όμως ότι αλλάζει. Η Κομισιόν με πρόεδρο τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ έχει κάνει τη δεοντολογία και τη διαφάνεια κεντρικό ζήτημα» πρόσθεσε.