Μετά το φιάσκο της ΔΕΠΑ, ήρθε η ώρα του ΔΕΣΦΑ της μοναδικής εταιρείας για την οποία κατατέθηκε δεσμευτική προσφορά από την κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, τη Socar. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, την αξία του 66% των μετοχών της εταιρείας, η αζέρικη εταιρεία το αποτίμησε μεταξύ 430 και 450 εκατομμυρίων, ποσό πολύ πιο αυξημένο από την ενδεικτική προσφορά που κατέθεσε στην προηγούμενη φάση του διαγωνισμού που ήταν περίπου στα 350 εκατομμύρια ευρώ.
Έτσι το τελικό ποσό που προσέφεραν οι Αζέροι με τη δεσμευτική τους προσφορά, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ανέρχεται σε 430 εκατομμύρια. Από εδώ θα ξεκινήσει και η διαπραγμάτευση για βελτίωση του τιμήματος. Μέχρι στιγμής το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ που συνεδρίασε χθες για την εξέταση της προσφοράς, κρατάει κλειστά τα χαρτιά του.
Σύμφωνα πάντως με όλες τις ενδείξεις, η ανακήρυξη της προσφορά της Socar ως προτιμητέας, προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, θα γίνει είτε την τελευταία εργάσιμη μέρα της ερχόμενης εβδομάδας, είτε στην αρχή της μεθεπόμενης. Η τεχνητή αυτή καθυστέρηση, για την οποία ως πρόσχημα αξιοποιείται ότι θα πρέπει να συνεδριάσει και το Δ.Σ. των ΕΛ.ΠΕ. που ελέγχει το 35% της εταιρείας, έχει να κάνει με την επικείμενη απόφαση της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ στην Κασπία, για τον αγωγό που θα μεταφέρει το αέριο που θα παράγεται εκεί. Συγκεκριμένα, η σχετική πληροφόρηση, έστω και ανεπίσημα αναμένεται στις 21 Ιουνίου και η επίσημη στις 28 Ιουνίου. Έτσι, διαφορετική θα είναι η στάση της ελληνικής πλευράς εάν τελικά επιλεγεί ο αγωγός ΤΑΡ, με διέλευση από την Ελλάδα και διαφορετική αν προτιμηθεί ο αγωγός Nabucco, με διέλευση από Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Αυστρία.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το γεγονός ότι οι Αζέροι κατέθεσαν δεσμευτική προσφορά για το ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου, αποτελεί κακό οιωνό και για τον ΤΑΡ.
Υπομονή.