Τον κ. Ε.Χ. τον βλέπω σπάνια. Περίπου μια φορά το χρόνο. Οι υποχρεώσεις του βλέπετε στο χρυσό θώκο του ομίλου για τον οποίο εργάζεται στο εξωτερικό, δεν του επιτρέπουν να επισκέπτεται όσο συχνά θα ήθελε ή για όσο θα ήθελε την χώρα. Παρ’ όλα αυτά όταν τον πετύχεις σε βομβαρδίζει με τόση πληροφόρηση και εκτιμήσεις που έχεις να ασχολείται επί μακρόν. Για την περίπτωση βεβαίως που σε ενδιαφέρει να προσεγγίζεις με άλλο μάτι την αγορά.
Η κουβέντα ξεκίνησε (όχι βέβαια από το Κατάρ) αλλά από το θέμα που έχει μπει σαν ακίδα στο πόδι της κυβέρνησης. Τους αγρότες. «Αν αυτοί οι άνθρωποι γνώριζαν τη δύναμή τους και δεν ήταν τόσο εύκολα θύματα των κλασικών διαπλεκόμενων κομματικών συμφερόντων, η κ. Παπαρήγα, μάλλον θα έπρεπε να αλλάξει επάγγελμα. Η επανάσταση θα είχε έρθει χωρίς αυτήν. Πως είναι δυνατόν αγαπητέ μου, να μην έχουν τόσα χρόνια και ειδικά αυτή την περίοδο, επικοινωνήσει στην κοινωνία ότι παράγουν πανάκριβα και πωλούν σε εξευτελιστικές τιμές. Θησαυρίζουν όλοι οι μεσάζοντες, εκτός απ’ αυτούς, αλλά αυτοί έρχονται σε ευθεία αντιπαράθεση με την κοινωνία, η οποία σήμερα παλεύει να ταίσει τα παιδιά της».
Ξαφνικά σταμάτησε κοιτώντας επίμονα το ποτήρι με το λευκό κρασί. «Θυμάσαι τι σου έλεγα την άνοιξη για την κατηγορία του food στα σούπερ μάρκετ; Ε, οι φίλοι μου από το χώρο μου λένε, πως από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα κάθε εβδομάδα ο τζίρος μειώνεται κατά 5% περίπου. Και πάτο δεν έχει το βαρέλι όπως εσύ συνηθίζεις να λες. Είναι σαν απότομα οι ελληνικές οικογένειες να συνειδητοποίησαν πως δεν έχουν λεφτά».
Τι γίνεται δηλαδή, οι Έλληνες έχουν περιορίσει το φαγητό τους; Θα τρελαθούμε τώρα; «Μη λαϊκίζεις φίλε μου», απάντησε, «όχι δεν σταματήσατε να τρώτε. Απλά αλλάζετε συνήθειες. Αντικαθιστάτε το τυποποιημένο όσπριο με το χύμα, αγοράζετε τόσα μακαρόνια όσα θα καταναλώσετε και όσα δεν θα σας είναι απαραίτητα τα κόβετε, για να μην πω ότι κάνετε οικονομία κι από τα απολύτως απαραίτητα…Γι΄αυτο και οι εταιρείες του χώρου σπάνε το κεφάλι τους και τα στελέχη ακόμη περισσότερο, αφού δεν μπορούν να συντάξουν ένα report της προκοπής». «Αν θες τη γνώμη μου», σημείωσε, «νομίζω ότι στην επόμενη τριετία θα απομείνουν δυο-τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με βασικές κατηγορίες προϊόντων, ενώ θα αναπτυχθεί η κατηγορία των λεγόμενων delicatessen, γι΄αυτούς που θα έχουν να ξοδέψουν».
«Τι με κοιτάς έτσι; Οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό. Δε θα πιστεύουμε στα μάτια μας σε μερικά χρόνια. Σκέψου για παράδειγμα ότι η Kraft και η Nestle έχουν πουλήσει σε μια διετία περίπου, περισσότερες από 320.000 οικιακές μηχανές καφέ. Τι σημαίνει αυτό; ό,τι οι άνθρωποι επιλέγουν να απολαύσουν τα αγαπημένα τους ροφήματα σπίτι, αφού έξω πια είναι γι’ αυτούς είναι πανάκριβα.
Σκέψου ότι με τους καπουτσίνο ενός μήνα αγοράζεις τη μηχανή, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους στην οικογένεια για ροφήματα σοκολάτας, τσάι κ.α. Είναι η εποχή του λεγόμενου cocooning αγαπητέ…».