Γράφει η Ιφιγένεια Ζώτου
Η μέτρηση των θερμίδων στη διατροφή μας έχει γίνει της μόδας τις τελευταίες δεκαετίες. Πολλές δίαιτες μάλιστα στηρίζονται πάνω σε έναν αριθμό ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης. Τις θερμίδες του κάθε προϊόντος τις διακρίνουμε πάντα στο πίσω μέρος της συσκευασίας, και κάποια προϊόντα, κυρίως αναψυκτικά, αν και έχουν γλυκιά γεύση, δεν έχουν καθόλου θερμίδες.
Πολλές εταιρείες, όπως η Coca Cola πρόσφατα, έχουν ξεκινήσει παγκόσμιες εκστρατείες για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας και δεσμεύονται να παράγουν όλα τους τα προϊόντα με χαμηλές θερμίδες αλλά και να υπάρχει στη συσκευασία αναγραφόμενη η θερμιδική αξία του κάθε προϊόντος. Ως ένα σημείο κάτι τέτοιο έχει υλοποιηθεί. Μπορεί όμως αυτή η μανία της καταμέτρησης θερμίδων να οδηγήσει σε παγίδα; Μια θερμίδα ζάχαρης είναι το ίδιο με μια θερμίδα μπρόκολου;
Μια τέτοια άποψη ότι δηλαδή μια θερμίδα είναι απλά μια θερμίδα από όπου και να προέρχεται, μπορεί να οδηγήσει στο μεγάλο σφάλμα για την υγεία και τη διατροφή μας. Να οδηγήσει δηλαδή στην αδιαφορία για την ποιότητα του προϊόντος και στο ότι η ποιότητα των τροφίμων δεν παίζει ρόλο στη απώλεια βάρους, παρά μόνο οι λίγες του θερμίδες.
Η παρασκευή τέτοιων προϊόντων σίγουρα συνιστά θετικό γεγονός όταν αφορά στην αντικατάσταση της ζάχαρης με στέβια, την μείωση των τροποποιημένων αμύλων και των κορεσμένων λιπαρών. Αυτή η υπόθεση μάλιστα μοιάζει πολύ εύκολη για τις εταιρείες στη σημερινή εποχή.
Από την άλλη, η φιλοσοφία της παρασκευής τέτοιων προϊόντων είναι να καταναλώνουμε λιγότερες θερμίδες από αυτές που καίμε. Το κακό αυτής της ιστορίας εντοπίζεται στο έξης: Οι εταιρείες τροφίμων δίνουν έμφαση στο ότι παρασκευάζουν προϊόντα με λίγες θερμίδες και αξιοποιούν μια διατροφική στρατηγική μάρκετινγκ στην οποία οι καταναλωτές είναι επιρρεπείς, απομακρύνοντας την προσοχή τους μακριά από τα συστατικά, τις μεθόδους μεταποίησης και την συνολική ποιότητα των προϊόντων.
Γι αυτό λοιπόν ίσως να ήταν πιο σωστό και υγιεινό το να ξεφύγουμε από τη μανία της καταμέτρησης των θερμίδων και να επικεντρωθούμε λίγο παραπάνω στην ποιότητα και στο τι αληθινά μας προσφέρουν. Είναι σίγουρα μεγαλύτερη η προσφορά ενός φρούτου στον οργανισμό μας, παρά ένα αναψυκτικό έστω και με λιγότερες θερμίδες.