Γράφει ο Γιάννης Νάκος
Με μεγάλη ένταση αλλά και βαθύτατο εκνευρισμό παρακολουθώ τους τελευταίους μήνες δυσάρεστα, τραγελαφικά αλλά και επικίνδυνατα γεγονότα να λαμβάνουν χώρα στην ακριτική μας Θράκη. Παρόλο που στην μέχρι τώρα δημοσιογραφική μου πορεία πάντοτε μα πάντοτε προτιμούσα να περιμένω προτού σχολιάσω γεγονότα ή καταστάσεις που εμπλέκουν σοβαρά εθνικά θέματα, αυτήν την φορά ένιωσα την ανάγκη να αποτυπώσω αυτά που νιώθω και βλέπω στην Θράκη μέσα από την δική μου ματιά.
Γιατί η Τουρκία θέλει μία «Ανεξάρτητη Δυτική Θράκη»
Είναι στον πυρήνα της σκέψης της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας η “ανάγκη για επαναπατρισμό των χαμένων εδαφών” που κατείχε επί Οθωμανικής εποχής.
Σε μια νεώτερη version της και απηλλαγμένη από θρησκευτικά και εθνικά χαρακτηριστικά, θα μπορούσε κανείς να συμπεράνει πως η γειτωνική χώρα κοιτάζει επίμονα προς την Θράκη, διότι η τελευταια αποτελεί το τμήμα σύνδεσης Ασίας και Ευρώπης, με δρόμους συγκοινωνιών, αλλά και ενέργειας, καθώς επίσης σήμερα η περιοχή δειχνει να μεταβάλλεται σε περιοχή ελέγχου ροής ενέργειας προς την Ευρώπη, καθιστώντας την έτσι με μαθηματικη ακριβεια περιοχή που θα συγκεντρώσει βαριά βιομηχανία και σημαντικά οικονομικά και τραπεζικά κεφάλαια. Προφανώς, λοιπόν, και η Άγκυρα θέλει όχι μόνο να είναι παρούσα, αλλά να «διευθύνει» και να αποκομίσει τα μέγιστα οικονομικά και γεωπολιτικά οφέλη που προκύπτουν από τους προαναφερόμενους λόγους.
Οι κρίσιμοι αποσταθεροποιητικοί παράγοντες
Αυτό το οποίο συζητιέται γύρω αλλά και μέσα στους κύκλους όσων διακινούν τέτοια σενάρια είναι εκείνα τα 6 στοιχεία τα οποία πάντοτε, σε συνάρτηση με την επιλεκτική χρησιμοποίηση τους από την Τουρκία, ενδέχεται να προκαλέσουν μη μετρήσιμα αποτελέσματα για την Ελλάδα με ορατό τον κίνδυνο Εθνικής τραγωδίας.
Συνοπτικά, σύμφωνα με την δική μου άποψη, τα εξής κάτωθι στοιχεία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στην Θράκη:
- Η πεποίθηση ενός ενιαίου, συμπαγούς και αδιαιρέτου γεωγραφικού χώρου
- Οργανωμένο Σύστημα Υγείας
- Οργανωμένο σύστημα Παιδείας
- Οργανωμένη Διοίκηση ή Αυτοδιοίκηση
- Οργανωμένο Σύστημα Οικονομίας με άμεση συνάρτηση Τραπεζικής χρηματοδότησης
- Η πεποίθηση ότι υπάρχει κοινή ιστορική και εθνική συνείδηση των αυτονομιστών
Με μία πρώτη πρόχειρη ανάγνωση των συστατικών της επιτυχιας των ακραίων φωνών που λαμβάνουν χώρα μέσα στην Ελληνική Επικράτεια, μπορούμε να προβούμε στις εξής παρατηρήσεις:
Α) Τα όσα βιώνει η Θράκη ξεκινούν από την πεποίθηση εκείνων που αμφισβητούν την Συνθήκη της Λωζάννης και τις εδαφικές-γεωγραφικές προεκτάσεις της.
Β) Όσον αφορά το κομμάτι της Υγείας, εκεί τα πράγματα είναι σε πρώιμο στάδιο καθώς σιγά σιγά βλέπουν το φώς της δημοσιότητας επαφές αλλά και κινήσεις που σε συνδυασμό με την πληθώρα ιατρών, κυρίως μουσουλμάνων που έχουν σπουδάσει στην Τουρκία, προσανατολίζουν μελλοντικά σχέδια στον βαθμό δημιουργίας Ιδιωτικών νοσοκομείών σε αρκετα ευαίσθητες περιοχες του Νομού.
Γ) Παράλληλα στο καυτό ζήτημα της Παιδείας, και ιδιαίτερα μετά το 1954, μπορώ να πω πως τα πράγματα διολισθαίνουν προς το χειρότερο χρόνο με τον χρόνο. Ημερομηνία ορόσημο το έτος 2010, όπου η εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων γίνεται σε δύο γλώσσες (Ελληνικά και Τουρκικά), εξαφανίζοντας κυριολεκτικά- από τον γλωσσολογικό χάρτη την Πομακική γλώσσα. Ενώ σοβαρές πιέσεις πλέον δέχεται και η εκπαίδευση στα νηπιαγωγεία (δίγλωσσα), καθώς και «φωνές» από τους που θέλουν τουρκικό Πανεπιστήμιο.
Δ) Στον τομέα Αυτοδιοίκηση και μετά τον Νόμο Καλλικράτη παρατηρούμε μία έντονη αλλά και σκιώδη μερικές φορές παρουσία της Τουρκίας, άλλωτε με Δημάρχους σε μειονοτικά χωριά και άλλωτε μέσω της άτυπης κυβέρνησης, που έχει ορκιστεί στον Εχίνο Ξάνθης, μέλη της οποίας είναι όλοι οι πρώην και νυν μουσουλμάνοι βουλευτές όλων των Ελληνικών κομμάτων.
Η άτυπη κυβέρνηση έχει όνομα και αυτό δεν είναι άλλο από την «Συμβουλευτικής Επιτροπής Μειονότητας Τούρκων Δυτικής Θράκης, η οποία έχει άμεσες σχέσεις με το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια πάντοτε με την ευγενική χορηγεία και τις ευλογίες της Τουρκίας έχει ξεκινήσει η υποστήριξη πολιτιστικών συλλόγων που βάζουν ιστορικά θεμέλια τουρκικού πολιτισμού στην περιοχή, διαστρεβλώνοντας την ιστορία αλλά και οικειοποιούνται ως τουρκικό τον ήδη υπάρχοντα πολιτισμό των μουσουλμάνων της περιοχής, που διασπείρονται στην ορεινή Θράκη αλλά και στο νοτιοανατολικό πεδινό τμήμα του νομού Ροδόπης.
Ε) Τα πράγματα γίνονται ολοενα και πιο περίπλοκα, όταν η συζήτηση επικεντρώνεται στα ζητήματα οικονομικού μεγέθους. Και για αυτόν τον λόγο θα αναφερθώ στην ύπαρξη της τουρκικών συμφερόντων τράπεζας Ziraat Bank στην Θράκη, με υποκαταστήματα στην Κομοτηνή και στην Ξάνθ, η οποία αποτελεί σήμερα τον βασικότερο πολιορκητικό κριό της Τουρκίας.
Στ) Τελαυταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό άφησα το συστατικό που χρησιμοποιούν ως επιχείρημα εκείνοι που φαντασιώνονται σκηνικά Κοσοβοποίησης της Θράκης και το οποίο κάνει λογο για την ύπαρξη μίας κοινής ιστορικής και εθνικής συνείδησης των αυτονομημένων. Αυτό κυρίως έχει να κάνει με την ανοχή της Ελλάδας στις διαχρονικές και συνάμα έντονες προκλήσεις εκ μέρους της Τουρκίας όσον αφορά τα κυριαρχικά δικαιώματα της μουσουλμανικής κοινότητας. Όμως, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι φταιξίματος πρέπει να χρεωθεί και στο Ελληνικό Κράτος, το οποίο συστηματικά και συνεπέστατα επιβεβαιώνει την ανυπαρξία και την προστασία των ήδη κατακρεουργημένων κυριαρχικών του δικαιωμάτων.
Πώς θα γλιτώσει η Θράκη από τον κίνδυνο;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, σε αναλογία με το πρόβλημα είναι σχετικά απλή. Πρέπει να υπάρξει πραγματική πολιτική μέριμνα, με κύριο και μοναδικό άξονα ενδιαφέροντος τη διατήρηση του status quo της Ελλάδας χωρίς δεύτερες σκέψεις μαι μικροπολιτικά παιχνίδια πίσω από κλειστές και σκοτεινές πόρτες.
Επιπροσθέτως, με ειδική νομοθεσία θα πρέπει να θεσπιστούν οι εξής 3 προτάσεις μέσα από ένα σύνολο αρκετών διεργασιών στις οποίες θα αναφερθώ σε μελλοντικά μου άρθρα. Όμως, ας αναφέρω επιγραμματικά τις 5 πιο άμεσες και γρήγορα υλοποιήσιμες προτάσεις:
1) Η μεταβολή της περιοχής σε μία περιοχή με ειδική χαμηλή φορολόγηση για όσους διαμένουν μόνιμα και εργάζονται σε αυτήν και να οριστεί ως περιοχή ειδικής χαμηλής φορολόγησης για όσες επιχειρήσεις από κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και από την Ρωσία μεταφερθούν εκεί, με οικονομικές δικλείδες μακροχρόνιας (τουλάχιστον για μία εικοσαετία) παραμονής.
2) Να ενισχυθεί οικονομικά το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, δίνοντας βαρύτητα στους τομείς έρευνας και ανάπτυξης.
3) Να δωθεί η δυνατότητα στα Ένοπλα Σώματα και τα μέλη τους τα οποία υπηρετούν στην παραμεθόριο περιοχή της Θράκης να μονιμοποιηθούν στην υπηρεσία που στελεχώνουν για τουλάχιστουν 2 έτη, προκειμένου να διασφαλισθεί η πληρότητα προσωπικού αλλά και το κύρους των Ενόπλων Δυνάμεων, κάτι το οποίο βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα αυτήν την χρονική στιγμή.
4) Κατάργηση Σαρίας ως ένδειξη σεβασμού στις Ευρωπαικές Οδηγίες.
5) Συστηματικός και πιο αποτελεσματικός έλεγχος των Μουφτήδων και, εάν χρειαστεί, σε περιπτώσεις ακραίες όπως εκείνη του Ψευδομουφτή Ξάνθης κ. Αχμέτ Μέτε μετά και τις προκλητικές εναντίον των συμφερόντων της Ελλάδας δηλώσεις που έκανε τον περασμένο Μάιο στη Σαμψούντα, εφαρμογή του νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 17 του Ν.3284/2004 περί «Κυρώσεων του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας» αναφέρεται με απόλυτη σαφήνεια πως «Όποιος κατά τη διαμονή του στην αλλοδαπή ενήργησε προς όφελος αλλοδαπού κράτους πράξεις ασυμβίβαστες προς την ιδιότητα του Έλληνα και αντίθετες προς τα συμφέροντα της Ελλάδας» μπορεί να κηρυχθεί έκπτωτος της ελληνικής ιθαγένειας.
Συμπερασματικά, άν ακόμη και τώρα δεν μπορούμε να δούμε το πρόβλημα έτσι όπως είναι στην πραγματική του υπόσταση, τότε πολύ φοβάμαι ότι πολύ σύντομα δεν θα είμαστε σε θέση να επιλέξουμε, αλλά θα βρεθούμε –δυστυχώς- στην οικτρή θέση να αποδεχθούμε όσα θα μας προτείνουν η Τουρκία, οι Ευρωπαίοι, οι ΝΑΤΟϊκοί μας σύμμαχοι… και όποιος άλλος ευνοείται εκείνη την χρονική στιγμη, πλην ημών, όμως.