Νέα βρετανική έρευνα που βασίστηκε σε τυφλό τεστ γευσιγνωσίας αποδεικνύει ότι οι φθηνότερες σαμπάνιες έχουν καλύτερη γεύση από τις πολύ ακριβές.
Στην έρευνα συμμετείχαν 15 άτομα, ειδικοί και μη, από τους οποίους ζητήθηκε να αξιολογήσουν έξι διαφορετικές σαμπάνιες και έναν αφρώδη οίνο, των οποίων οι τιμές κυμαίνονταν από 18 έως 400 λίρες.
Η φθηνότερη σαμπάνια ήταν μια Ridgeview Bloomsbury 2009 των 18 λιρών και η ακριβότερη μια Perrier-Jouet Belle Epoque Blanc de Blancs των 400 λιρών. Στις ενδιάμεσες κατηγορίες τιμής, υπήρχαν οι Mumm Rose NV των 39 λιρών, Mumm Vintage των 40 λιρών, Perrier-Jouet Blason Rose NV των 50 λιρών, Mumm de Verzenay των 75 λιρών και Perrier-Jouet Belle Epoque των 100 λιρών.
Τα μπουκάλια είχαν καμουφλαριστεί ενώ οι γευσιγνώστες φορούσαν μαύρα γυαλιά για να μην βλέπουν καθαρά το χρώμα της σαμπάνιας. Το συμπέρασμα ήταν ότι οι γευστικές προτιμήσεις για τις σαμπάνιες ήταν άσχετες με το κόστος τους, καθώς αρκετές φορές οι φθηνότερες σαμπάνιες ικανοποιούσαν καλύτερα τους γευσιγνώστες.
«Δεν βρήκαμε καμιά σχέση ανάμεσα στην τιμή και στο πόσο άρεσε μια σαμπάνια στους συμμετέχοντες, καθώς όλοι προτιμούσαν τη σαμπάνια των 40 λιρών από τις πιο ακριβές των 100 και 400 ευρώ. Μόνο οι μη ειδικοί ήταν αυτοί που έδειξαν προτίμηση σε μια κάπως πιο ακριβή σαμπάνια των 75 λιρών», δήλωσε ένας εκ τους ερευνητές.
Οι ακριβές σαμπάνιες δημιουργούν ένα είδος «πλασέμπο» στους καταναλωτές. «Αν ξέρεις πόσο πολύ κοστίζει κάτι, η ψυχολογία σου είναι τέτοια που κάνει τα πράγματα να έχουν καλύτερη γεύση», είπε ο ερευνητής.
Ο ειδικός στα κρασιά Τζέιμς Χάτσινσον της Βασιλικής Εταιρίας Χημείας της Βρετανίας δήλωσε ότι η υψηλή τιμή ενός ποτού εξαρτάται από πολλά άλλα πράγματα πέρα από τη γεύση του, όπως τη σπανιότητα, τη φήμη του παραγωγού, τον προϋπολογισμό μάρκετινγκ του προϊόντος.