Το πρώτο βήμα για τη δημιουργία πραγματικής ανάπτυξης είναι να κατανοήσουμε από πού προέρχεται. Μπορεί να συνοψιστεί σε έξι απλές κατηγορίες: νέες διαδικασίες, νέες εμπειρίες, νέα χαρακτηριστικά, νέοι πελάτες, νέες προσφορές και νέα μοντέλα. Η απόφαση για τους τρόπους ανάπτυξης πρέπει να είναι σκόπιμη — όχι από τύχη.
Ο όρος «καινοτομία» συνδέεται συχνά με ιδιοφυΐες που μετατρέπουν τις νεοφυείς επιχειρήσεις σε ορυχεία χρυσού – το επόμενο Google, Apple ή Amazon, με προϊόντα που κανείς δεν ήξερε καν ότι χρειάζονται. Οι εταιρείες ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων τοποθετούν εκατοντάδες μικρά στοιχήματα σε αυτές τις νεοφυείς επιχειρήσεις, ελπίζοντας ότι μία θα παράγει ένα απροσδόκητο κέρδος που καλύπτει τις υπόλοιπες. Αυτά τα στοιχήματα για την επόμενη μηχανή ανάπτυξης συχνά εξαρτώνται περισσότερο από την τύχη παρά από τη διορατικότητα.
Εν τω μεταξύ, κάθε εταιρεία φιλοδοξεί να είναι τόσο καινοτόμος όσο αυτές οι νεοφυείς επιχειρήσεις. Πολλές εταιρείες επενδύουν ή τις αγοράζουν, αβέβαιες τι θα αποφέρουν εκτός από το φαινόμενο halo για το οποίο μπορεί να πληρώσουν υπερβολικά, που επιδεινώνεται από το γεγονός ότι οι περισσότερες δεν ευθυγραμμίζονται με τη στρατηγική της εταιρείας ή δεν πληρούν τις γνώσεις της αγοράς. Το ίδιο ισχύει και για τις ιδέες: Το να ξέρεις ποια να χρηματοδοτήσεις χωρίς να κάνεις τυχαία στοιχήματα είναι το κλειδί. Ωστόσο, σύμφωνα με μια σειρά τριών ερευνών που διεξήχθησαν σε διάστημα έξι ετών από τη Maddock Douglas, την εταιρεία συμβούλων στην οποία εργάζομαι, ενώ το 80% των στελεχών γνωρίζει ότι η επιτυχία της εταιρείας τους εξαρτάται από την εισαγωγή νέων προϊόντων και υπηρεσιών, περισσότεροι από τους μισούς συμφώνησαν ότι οι εταιρείες τους αφιερώνουν ανεπαρκείς πόροι για τη στήριξη της καινοτομίας.
Η καινοτομία είναι μια λέξη που συνδέεται με την εύρεση νέων τρόπων ανάπτυξης και κάθε εταιρεία χρειάζεται να αναπτύσσεται χρόνο με τον χρόνο. Αλλά το πρώτο βήμα για τη δημιουργία πραγματικής ανάπτυξης είναι να κατανοήσουμε από πού προέρχεται. Πιστεύουμε ότι η ανάπτυξη έχει γίνει αδικαιολόγητα περίπλοκη, επομένως τη συνοψίσαμε σε έξι απλές κατηγορίες με αντίστοιχα παραδείγματα από την Apple:
Νέες διαδικασίες. Πουλήστε τα ίδια πράγματα σε υψηλότερα περιθώρια κέρδους: Μειώστε το κόστος παραγωγής και παράδοσης, αυτοματοποιήστε την αποδοτικότητα, μειώστε τα εξτρά στην αλυσίδα εφοδιασμού ή την κατασκευή και χρησιμοποιήστε ρομπότ.
Νέες εμπειρίες. Πουλήστε περισσότερα από τα ίδια πράγματα στα ίδια άτομα: Αυξήστε τη διατήρηση και το μοιραστείτε συνδέοντας δυναμικά με πελάτες. Ένα παράδειγμα είναι η εμπειρία του Apple Store, η οποία πολλοί θα υποστήριζαν ότι είναι τόσο συναρπαστική όσο και τα προϊόντα της εταιρείας.
Νέα χαρακτηριστικά. Πουλήστε βελτιωμένα πράγματα στα ίδια άτομα: Προσθέστε βελτιώσεις που οδηγούν σε αυξητικές αγορές. Ένα παράδειγμα αυτού είναι κάθε νέο τηλέφωνο που κυκλοφορεί η Apple, με καλύτερες κάμερες και ούτω καθεξής.
Νέοι πελάτες. Πουλήστε περισσότερα από τα ίδια πράγματα σε νέους ανθρώπους: Εισαγάγετε το προϊόν σε νέες αγορές με ανάγκες παρόμοιες με τις βασικές σας ανάγκες ή σε αγορές όπου μπορεί να καλύψει μια διαφορετική ανάγκη. Για την Apple, αυτό πηγαίνει πίσω στο να φτάσει στο mainstream παρά στην κοινότητα σχεδιασμού.
Νέες προσφορές. Δημιουργήστε νέα πράγματα προς πώληση: Αναπτύξτε ένα νέο προϊόν — όχι μόνο βελτιώσεις. Βρείτε νέες ανάγκες για επίλυση σε υπάρχουσες αγορές ή επενδύστε σε μια νέα κατηγορία. Σκεφτείτε το HomePod ή το iPod.
Νέα μοντέλα. Πουλήστε πράγματα με νέο τρόπο: Φανταστείτε ξανά πώς να βγείτε στην αγορά δημιουργώντας νέες ροές εσόδων, κανάλια και τρόπους δημιουργίας αξίας. Αυτό μπορεί να είναι τόσο απλό όσο η μετάβαση σε ένα μοντέλο συνδρομής ή τόσο μεταμορφωτική όσο η δημιουργία του iTunes από την Apple.
Η απόφαση για τους τρόπους ανάπτυξης πρέπει να είναι σκόπιμη — όχι από τύχη. Οι προϋπολογισμοί καινοτομίας είναι πεπερασμένοι, επομένως η κατανομή των σπάνιων πόρων σας θα πρέπει να μειώσει τον κίνδυνο και να επικεντρωθεί στα καλύτερα στοιχήματα. Πρέπει να εξισορροπηθεί για τη μέγιστη απόδοση με τον ίδιο τρόπο που ένα συνταξιοδοτικό ταμείο πρέπει να ισορροπεί μεταξύ υψηλών και χαμηλών κινδύνων και ανταμοιβών.
Αυτό το ίδιο μοντέλο κατανομής ισχύει για επενδύσεις στην ανάπτυξη. Μερικοί τρόποι ανάπτυξης είναι ευκολότεροι από άλλους. Η μείωση του κόστους με νέες διεργασίες για τη βελτίωση των περιθωρίων κέρδους είναι καρπός χαμηλού κόστους. Δεν είναι σε επίπεδο καινοτομίας startup. είναι απλώς ένας πιο καινοτόμος τρόπος να κάνεις πράγματα. Δεν το θεωρούμε μέρος του προϋπολογισμού καινοτομίας γιατί δεν δημιουργεί αξία στην αγορά, παρά μόνο σταδιακή ανάπτυξη και συνεχή βελτίωση. Ο ευκολότερος στόχος στην πίτα καινοτομίας είναι να διατηρήσετε τη συνάφεια με την κύρια αγορά σας μέσω βελτιώσεων — με νέες δυνατότητες για τις τρέχουσες προσφορές σας ή τις εμπειρίες που τις προσφέρουν.
Είναι εύκολο γιατί εστιάζει σε μια αγορά που ήδη γνωρίζετε και σε προϊόντα που ήδη γνωρίζετε πώς να παραδώσετε. Μια εταιρεία σπάνια αμφισβητεί την κατανομή του μεγαλύτερου μέρους του προϋπολογισμού της για καινοτομία σε αυτές τις δραστηριότητες (40%-60%). Ένα μικρότερο μέρος (10%–20%) διατίθεται για να προσεγγίσετε νέους πελάτες με αυτά που ξέρετε να προσφέρετε. Αυτή η προσέγγιση χαμηλών επενδύσεων, γρήγορης αποτυχίας, δοκιμάζοντας τα νερά μοιάζει περισσότερο με τον τρόπο με τον οποίο ένας επενδυτής ιδιωτικών κεφαλαίων μπορεί να προσεγγίσει την καινοτομία, κάνοντας πολλά μικρά στοιχήματα και εγκαταλείποντας γρήγορα αυτά που αποτυγχάνουν να αποκτήσουν έλξη. Το κλειδί είναι ο γρήγορος πειραματισμός μέσω λιτών, ευέλικτων προσεγγίσεων.
Ένα άλλο 10%-20% είναι πιθανό να πάει προς τη διαφοροποίηση — αναπτύσσοντας νέες προσφορές πριν από τον ανταγωνισμό. Αυτά είναι πράγματα που δεν είστε σίγουροι πώς να τα παραδώσετε, αλλά ξέρετε ότι τα θέλει η αγορά, κάτι που αξίζει να προσπαθήσετε να ανακαλύψετε. Προσπάθειες σαν αυτές εγκυμονούν μεγαλύτερους κινδύνους, αλλά υπόσχονται μεγαλύτερες ανταμοιβές εάν είστε πρώτοι στην αγορά. Αυτό αφήνει το μικρότερο μέρος (5%–10%) για εστιασμένα στοιχήματα σε επαναστατικές ευκαιρίες υψηλού κινδύνου με νέες προσφορές σε νέους πελάτες. Σε αυτό το τεταρτημόριο, εστιάζετε σε μια μεγάλη ιδέα, χρησιμοποιώντας ευέλικτες προσεγγίσεις για να τη χωρίσετε για να δείτε ποια στοιχεία οδηγούν την αξία μέσω συνεχών αξιολογήσεων επιθυμίας, αφού δεν γνωρίζετε με βεβαιότητα τι αξία έχει η αγορά (ακόμη και η ίδια η ιδέα). Εάν συνεχίσετε να ξεπερνάτε τα εμπόδια, έχετε την ευκαιρία να ξεκινήσετε ένα παιχνίδι αλλαγής που καλύπτει μια ανικανοποίητη ανάγκη. Απλά πρέπει να δοκιμάσετε και να πειραματιστείτε γρήγορα.
Νέα μοντέλα – νέοι τρόποι παράδοσης – μπορούν να εμπίπτουν οπουδήποτε στο χαρτοφυλάκιο καινοτομίας, όπως και οι αποφάσεις κατασκευής, αγοράς ή συνεργατών. Γνωρίζοντας το είδος της ανάπτυξης που αντιπροσωπεύουν οι πρωτοβουλίες σας και τη θέση τους στο χαρτοφυλάκιο σας βοηθά να προσδιορίσετε ποια να επιδιώξετε και πώς, συμπεριλαμβανομένης της απόκτησης μιας startup που μπορεί να κατέχει το κλειδί του παζλ — σκόπιμα προσδιοριζόμενο από στοχευμένα κριτήρια, τα οποία αποκλείονται από τον κίνδυνο με την έρευνα και τον εντοπισμό ανεκπλήρωτων αναγκών στην αγορά.
Το να γνωρίζετε πώς συμβαίνει η ανάπτυξη και τους καλύτερους τρόπους για να εστιάσετε τις προσπάθειες του οργανισμού σας για ανάπτυξη, είναι εξίσου κρίσιμο με την κατανομή των επενδύσεων σε όλο το φάσμα κινδύνου-ανταμοιβής καινοτομίας για μέγιστες αποδόσεις. Κάτι τέτοιο λειτουργεί καλύτερα από το να βάζετε τυχαία στοιχήματα στην πιο πρόσφατη εκκίνηση με την ελπίδα να είστε τυχεροί. Ή χειρότερα, να στοιχηματίσετε σε μια ασημένια σφαίρα που δεν εκτοξεύεται.
πηγή: hbr.org