Με πρόσβαση σε απεριόριστες πληροφορίες, ανώτερη υπολογιστική ισχύ, δυνατότητες ταχείας μάθησης και χωρίς συναισθηματικούς περιορισμούς, η τεχνητή νοημοσύνη θα ξεπεράσει σύντομα τις ανθρώπινες ικανότητες σε πολλούς τομείς της ηγεσίας. Η έρευνά μας, την οποία διενεργήσαμε σε περισσότερους από 600 εργαζόμενους σε διάφορους κλάδους, δείχνει ότι οι εργαζόμενοι έχουν ήδη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην τεχνητή νοημοσύνη από ό,τι στους διευθυντές τους σε ορισμένους τομείς της ηγεσίας. Αλλά επειδή η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κυριαρχήσει σε πολλές πολύπλοκες διαδικασίες στην εργασία, αυτό δεν σημαίνει ότι οι ηγέτες κινδυνεύουν να αντικατασταθούν. Οι άνθρωποι θέλουν να καθοδηγούνται από άλλους ανθρώπους, ακόμη και αν αυτή η ανθρώπινη φύση συνοδεύεται από ελαττώματα και ακαταστασία.
Αυτό συνάδει με την έρευνά μας των τελευταίων 10 ετών, στην οποία αναλύσαμε και χαρτογραφήσαμε τι σημαίνει να είσαι αποτελεσματικός και επιτυχημένος ηγέτης σήμερα. Εν ολίγοις, διαπιστώσαμε ότι όσο πιο ανθρώπινος είναι κανείς στην ηγεσία του, τόσο καλύτερα είναι τα αποτελέσματα για τις ομάδες του, τον οργανισμό του και τον εαυτό του. Οι επιτυχημένοι ηγέτες σήμερα πρέπει να κατανοήσουν και να αξιοποιήσουν τα οφέλη της τεχνητής νοημοσύνης. Ταυτόχρονα, πρέπει να αγκαλιάσουν πληρέστερα τις μοναδικά ανθρώπινες ιδιότητές τους.
Ταχύτερη, ακριβέστερη, λιγότερο προκατειλημμένη, πιο συνεπής
Πήραμε συνεντεύξεις από τους εργαζόμενους για να καταλάβουμε πώς θα αισθάνονταν για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην ηγεσία. Όπως ανέφερε ένας εργαζόμενος από μια παγκόσμια εταιρεία συμβούλων: “Στην καριέρα μου, έχω βιώσει συχνά ηγετικά στελέχη που δεν καταλάβαιναν τον τομέα εξειδίκευσής μου και επικεντρώνονταν κυρίως στη δική τους ανέλιξη. Σε πολλές περιπτώσεις, νομίζω ότι θα ήμουν καλύτερα με ένα ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης που θα μπορούσε να είναι ακριβές, αμερόληπτο και εξαιρετικά έξυπνο στον τρόπο με τον οποίο θα με ανέπτυσσε και θα καθοδηγούσε το έργο μου”.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει τεράστιες ποσότητες δεδομένων και να εντοπίσει μοτίβα με μεγαλύτερη ακρίβεια από οποιονδήποτε άνθρωπο. Με την τεχνητή νοημοσύνη, μπορείς να μειώσεις ή να εξαλείψεις την επιρροή της ψυχικής κατάστασης, του ιστορικού και των προσωπικών σχέσεων/θέσης/προοπτικής ενός ηγετικού στελέχους, γεγονός που τοποθετεί την τεχνητή νοημοσύνη να υπερέχει στους τομείς της στρατηγικής και της λήψης αποφάσεων. Στην έρευνά μας, διαπιστώσαμε υψηλά επίπεδα εμπιστοσύνης στην τεχνητή νοημοσύνη όσον αφορά τη στρατηγική και τη λήψη αποφάσεων. Συγκεκριμένα, το 65% των ερωτηθέντων στην έρευνά μας ήταν “λίγο” έως “εντελώς” σίγουροι για την ικανότητα της τεχνητής νοημοσύνης να αναπτύσσει μια στρατηγική.
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να είναι πιο συνεπής και λιγότερο μεταβλητή από τους ανθρώπους επικεφαλής, γεγονός που είναι επωφελές σε ορισμένους τομείς της ηγεσίας, όπως ο προγραμματισμός, οι αναθέσεις εργασίας και η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων εργασίας. Οι ερωτηθέντες στην έρευνά μας δήλωσαν ότι αισθάνονται άνετα με την τεχνητή νοημοσύνη που παίζει ρόλο στην ανάλυση της απόδοσής τους και στη βελτιστοποίηση των ενεργειών και των αποφάσεων: Το 43% “συμφωνεί” ή “συμφωνεί απόλυτα” και το 23% είναι “ουδέτερο” σε αυτό το θέμα.
Είναι ενδιαφέρον και ίσως εκπληκτικό, ότι το 45% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αισθάνεται “λίγο” έως “εξαιρετικά” άνετα να λαμβάνει σχόλια σχετικά με τις επιδόσεις με βάση την τεχνητή νοημοσύνη, αρκεί να είναι θετικά. Ίσως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει στους εργαζόμενους πιο εξατομικευμένη ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο σχετικά με την απόδοσή τους. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει τα δυνατά σημεία και τους τομείς βελτίωσης ενός εργαζομένου και να προσφέρει καθοδήγηση, κατάρτιση ή άλλους τρόπους για να τον βοηθήσει να αναπτυχθεί. Αλλά αυτά τα οφέλη, και τα μελλοντικά οφέλη που θα προκύψουν με την πρόοδο της τεχνητής νοημοσύνης, δεν θα πρέπει να κάνουν τους επικεφαλής να φοβούνται ότι θα αντικατασταθούν. Όπως δείχνει η έρευνά μας, οι εργαζόμενοι θέλουν να καθοδηγούνται από έναν άνθρωπο, όχι από την τεχνολογία.
Όχι τέλειος αλλά αυθεντικός
Όσο κι αν η τεχνητή νοημοσύνη έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει σπουδαία υποστήριξη για τους επικεφαλής, έχει και τους περιορισμούς της. Αν και συχνά σκεφτόμαστε την εργασία ως ιδανικά οργανωμένη, επαγγελματική και διαβαθμισμένη, στην πραγματικότητα η εργασία είναι γεμάτη από ακατάλληλες δυναμικότητες, ανασφάλειες, προσωπικές ατζέντες και ελπίδες. Γιατί; Επειδή όλοι μας είμαστε απλώς άνθρωποι που εμφανίζονται στη δουλειά. Και είναι σε αυτούς ακριβώς τους ανθρώπινους τομείς όπου η τεχνητή νοημοσύνη έχει τους μεγαλύτερους περιορισμούς της. Η έρευνά μας διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι έχουν περιορισμένη εμπιστοσύνη στο ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κατανοήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά στην εργασία καλύτερα από τους ανθρώπους – επικεφαλής(το 57% δεν εμπιστεύεται και το 22% είναι ουδέτερο). Επιπλέον, το 60% των ερωτηθέντων ανησυχεί για την πιθανότητα η τεχνητή νοημοσύνη να αναλύει και να αξιοποιεί τα συναισθήματα των εργαζομένων για τη λήψη αποφάσεων.
Αυτά υποστηρίζονται από ακαδημαϊκές έρευνες που διαπιστώνουν ότι οι εργαζόμενοι έχουν υποβόσκουσα δυσπιστία και δυσφορία απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη όταν πρόκειται για προσωπικά θέματα. Οι άνθρωποι ανησυχούν για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να κάνει κατάχρηση ή κακό χειρισμό προσωπικών δεδομένων, οδηγώντας τους να αισθάνονται ευάλωτοι. Πολλοί άνθρωποι τρέφουν φόβους για διακρίσεις, εάν η τεχνητή νοημοσύνη υιοθετεί στρατηγικές με προκαταλήψεις και αντιμετωπίζει άδικα ορισμένες ομάδες. Άλλοι έχουν φόβους σχετικά με την έλλειψη διαφάνειας και το “μαύρο κουτί” στο οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις της τεχνητής νοημοσύνης, ανοίγοντας αβεβαιότητα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο παράγονται οι συστάσεις. Οι άνθρωποι έχουν επίσης την ευθύνη να αποφύγουν αυτές τις αποτυχίες διαχείρισης.
Αντί να εκνευρίζονται για αυτή την αντίσταση, οι επικεφαλής θα πρέπει να χρησιμοποιούν αυτή την ανατροφοδότηση από τους υπαλλήλους ως ένδειξη για το πού θα πρέπει να ξοδεύουν τον χρόνο τους – στα πολύ ανθρώπινα, συναισθηματικά μέρη της εργασίας που απαιτούν φροντίδα, διαφάνεια και θαρραλέες συζητήσεις. Η διαφάνεια και η ειλικρίνεια της ηγεσίας δεν είναι πουθενά πιο αναγκαία και πολύτιμη από ό,τι στους τομείς των προσλήψεων και των προαγωγών. Πολύ λίγοι τομείς της εργασιακής μας ζωής πυροδοτούν τόσες πολλές ελπίδες, άγχος, υπερηφάνεια ή απογοήτευση. Για τον λόγο αυτό, οι εργαζόμενοι δεν θέλουν να εμπλέκεται καθόλου η τεχνητή νοημοσύνη. Όταν ρωτήσαμε στην έρευνά μας αν οι άνθρωποι έχουν ανησυχίες σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη λήψη αποφάσεων σχετικά με προσλήψεις, προαγωγές και αναθέσεις εργασίας με βάση την κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς, το 69% απάντησε ότι “συμφωνεί” ή “συμφωνεί απόλυτα”.
Και, παρόλο που οι εργαζόμενοι μπορεί να αισθάνονται άνετα να λαμβάνουν θετική αξιολόγηση των επιδόσεων που παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη, όπως προαναφέρθηκε, το αντίθετο ισχύει όταν πρόκειται για αρνητική αξιολόγηση των επιδόσεων. Στην έρευνά μας, μόνο το 25% των ερωτηθέντων θα ένιωθε “λίγο” έως “πάρα πολύ” άνετα να λάβει αρνητική αξιολόγηση σχετικά με την απόδοση στην εργασία, εάν αυτή παραγόταν από τεχνητή νοημοσύνη. Το 55% θα ένιωθε “κάπως” έως “εξαιρετικά” άβολα. Παρά την πολυπλοκότητα και την ασάφεια των ανθρώπινων αλληλεπιδράσεων, οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να τις εκτιμούν περισσότερο από την υπόσχεση της τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι πρέπει να αποφύγουμε την τεχνητή νοημοσύνη και τα πολλά οφέλη που προσφέρει στην απόδοση. Αντίθετα, τα κορυφαία ηγετικά στελέχη του σήμερα – και του αύριο – βρίσκουν μια ισορροπία στην πρακτική τους που αγκαλιάζει την τεχνητή νοημοσύνη και τα πολλά πλεονεκτήματά της, ενώ παράλληλα διπλασιάζουν τις πολύ ανθρώπινες ιδιότητές τους ως ηγέτες.
Πώς να αγκαλιάζετε την τεχνητή νοημοσύνη και να εκτιμάτε τις ανθρώπινες ιδιότητες
Στο μέλλον μας με την τεχνητή νοημοσύνη, οι ηγέτες που θα αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη θα έχουν ένα σαφές πλεονέκτημα στην παραγωγικότητα, την αποδοτικότητα και τη λήψη αποφάσεων. Ταυτόχρονα, οι διευθυντές που επιδεικνύουν πιο ανθρωποκεντρική ηγεσία θα υπερέχουν στην προσέλκυση, διατήρηση, ανάπτυξη και παρακίνηση κορυφαίων ταλέντων. Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν θα πρέπει να αξιοποιήσετε την τεχνητή νοημοσύνη ή να φέρετε τις ανθρώπινες ιδιότητές σας σε μια κατάσταση – ή να χρησιμοποιήσετε έναν συνδυασμό αυτών των πόρων; Κάντε στον εαυτό σας τις εξής δύο ερωτήσεις:
– Η κατάσταση βασίζεται στη γνώση, την ορθολογική σκέψη ή την ανάλυση;
– Απαιτεί η κατάσταση κοινωνικές, συναισθηματικές ή διαπροσωπικές ιδιότητες;
Οι σημερινοί καλύτεροι διευθυντές ασχολούνται ήδη με την κατανόηση του τι μπορεί να κάνει η τεχνητή νοημοσύνη, τι δεν μπορεί να κάνει και μερικά από τα ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση της. Υπάρχουν πολλά σπουδαία άρθρα και πόροι που περιλαμβάνουν περιπτώσεις χρήσης και στρατηγικές για να ξεκινήσετε. Αλλά η δουλειά δεν τελειώνει εκεί. Οι επικεφαλής πρέπει να εντρυφήσουν στο έργο του να γίνουν πιο ανθρώπινοι ηγέτες που δημιουργούν εμπιστοσύνη και αφοσίωση με τον ίδιο ζήλο και αφοσίωση.
Οι βασικές ιδιότητες της ανθρώπινης ηγεσίας
Την τελευταία δεκαετία, συγκεντρώσαμε στοιχεία από 75.000 διευθυντικά στελέχη και εργαζόμενους σε όλους τους κλάδους και σε όλο τον κόσμο, πήραμε συνεντεύξεις από εκατοντάδες έμπειρα στελέχη και συνεργαστήκαμε με ερευνητές από το Harvard Business School, το Columbia Business School και το Rotman School of Management. “Ηγεσία σημαίνει να ξεμάθεις τη διοίκηση και να ξαναμάθεις να είσαι άνθρωπος”, δήλωσε ένας από αυτούς. Ανθρώπινη ηγεσία σημαίνει να εμφανίζεσαι ως αυθεντικός άνθρωπος με ευπάθεια, ατέλειες και συχνά χωρίς όλες τις απαντήσεις. Στον πυρήνα της ανθρώπινης ηγεσίας βρίσκονται τρεις βασικές ιδιότητες: η επίγνωση, η συμπόνια και η σοφία.
Επίγνωση
Η επίγνωση είναι η ικανότητα του νου να γνωρίζει την ψυχική σας κατάσταση, τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας, καθώς και τον κόσμο και τους ανθρώπους γύρω σας. Με την επίγνωση, αποκτάτε μεγαλύτερη αυτοκυριαρχία των σκέψεων και των συναισθημάτων σας και είστε πιο ικανοί να καθοδηγείτε τους άλλους. Αναπτύσσετε επίσης νοητική ευελιξία, την ικανότητα να εναλλάσσεστε μεταξύ της εστίασης σε σημαντικές προτεραιότητες και καθήκοντα και της διεύρυνσης στην ευρύτερη εικόνα. Σε έναν κόσμο με γρήγορους ρυθμούς, η ευελιξία του νου είναι βασική προϋπόθεση για την επίτευξη σημαντικών εργασιών, ενώ παράλληλα διασφαλίζει ότι υπάρχει ευθυγράμμιση μεταξύ της ευρύτερης εικόνας και των λεπτομερειών της εργασίας σας. Η επίγνωση είναι μια αποκλειστικά ανθρώπινη ιδιότητα. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν έχει (ακόμη) αυτογνωσία και δεν είναι σε θέση να κάνει ανεξάρτητες επιλογές με βάση τη μη γραμμική, μη υπολογίσιμη γνώση.
Συμπόνια
Η συμπόνια είναι η ικανότητα του νου να φροντίζει τον εαυτό του και τους άλλους. Ξεκινά με την ενσυναίσθηση, αλλά στη συνέχεια προσθέτει δράση και πρόθεση να ωφελήσει τους άλλους. Όταν κάποιος νιώθει συμπόνια, αναπτύσσει το θάρρος της φροντίδας – την ικανότητα να εμπλέκεται με θάρρος στην ανθρώπινη δυναμική και να μην αποφεύγει ποτέ τις δύσκολες συζητήσεις. Μαθαίνει την ευθύτητα και την ειλικρίνεια, ώστε οι άνθρωποι να γνωρίζουν πού βρίσκονται. Η συμπόνια είναι μια αποκλειστικά ανθρώπινη ικανότητα που προάγει την εμπιστοσύνη και ενισχύει την ψυχολογική ασφάλεια, επιτρέποντας μεγαλύτερες επιδόσεις στους ανθρώπους και τις ομάδες. Αν και η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και καλύτερη στο να μιμείται τα ανθρώπινα συναισθήματα, όπως η ενσυναίσθηση, η συμπόνια παραμένει απρόσιτη.
Σοφία
Η σοφία είναι η ικανότητα του νου να διακρίνει και να σχηματίζει ορθή κρίση με βάση την εμπειρία. Η σοφία έχει να κάνει με το να βλέπει κανείς τα πράγματα όπως πραγματικά είναι, απαλλαγμένος από τους περιορισμούς του εγωισμού του, και να γνωρίζει το σωστό πράγμα που πρέπει να κάνει για τους ανθρώπους σας και τον οργανισμό σας. Ένα βασικό συστατικό της σοφίας είναι το μυαλό του αρχάριου ή η ικανότητα να μένει κανείς ριζικά ανοιχτός και να μην αφήνει την εμπειρία να τον επηρεάζει υπερβολικά. Εμβαθύνει επίσης την ακεραιότητά του, ή την ικανότητα να ενεργεί κανείς σύμφωνα με τη συνείδησή του και τις ηθικά καθοδηγούμενες αξίες του. Παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να μας παρέχει τεράστιες ποσότητες δεδομένων και γνώσεων, απαιτεί τη μοναδική ικανότητα διάκρισης των διευθυντικών στελεχών και την ικανότητα λήψης σοφών αποφάσεων για να είναι πραγματικά πολύτιμη.
Οι τρεις ιδιότητες της επίγνωσης, της συμπόνιας και της σοφίας βρίσκονται στον πυρήνα του να είσαι ένας μεγάλος άνθρωπος ηγέτης. Το μέλλον της ηγεσίας θα είναι με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης – όχι με την κυριαρχία της Τεχνητής Νοημοσύνης. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει αλλάξει και θα συνεχίσει να αλλάζει την εργασία και τη ζωή μας. Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, οι περισσότεροι από εμάς θα περνάμε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μας αλληλεπιδρώντας με διάφορα συστήματα και εργαλεία που θα καθοδηγούν τις αποφάσεις και τις ενέργειές μας. Οι διευθυντές που δεν κατανοούν αυτό το γεγονός και δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσουν την ΤΝ θα μείνουν πίσω.
Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να θέλουν και να εκτιμούν τους ανθρωποκεντρικούς διευθυντές, παρά τις ελλείψεις και τα τυφλά σημεία που τους συνοδεύουν. Τα ηγετικά στελέχη που εμβαθύνουν την ικανότητά τους να ηγούνται με ανθρωπιά θα κερδίσουν στην προσέλκυση, διατήρηση, ανάπτυξη και παρακίνηση κορυφαίων ταλέντων. Αυτό θα απαιτήσει από εμάς να αξιοποιήσουμε σαφώς ανθρώπινες ιδιότητες όπως η επίγνωση, η συμπόνια και η σοφία. Για όλους μας, αυτή είναι μια καταπληκτική ευκαιρία. Μια ευκαιρία να γίνουμε πιο αυθεντικοί, πιο συνδεδεμένοι, πιο ανθρώπινοι.
Πηγή : Harvard Business Review