Ο μέσος άνθρωπος ξοδεύει 81.396 ώρες -που ισοδυναμεί με περισσότερα από εννέα χρόνια- στη δουλειά. «Οι Αμερικανοί είναι πλέον πιο πιθανό να κάνουν φίλους στη δουλειά από οποιονδήποτε άλλο τρόπο – συμπεριλαμβανομένου του σχολείου, της γειτονιάς τους, του τόπου λατρείας τους ή ακόμα και μέσω των υφιστάμενων φίλων τους», σύμφωνα με το Survey Center on American Life.
Έτσι, οι άνθρωποι περνούν μεγάλο μέρος της ζωής τους στη δουλειά και εκεί είναι που είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν φιλίες. Ωστόσο, από όλα όσα κάνουν οι εταιρείες για να βελτιώσουν τη ζωή των εργαζομένων και να προάγουν την ευτυχία τους, η κοινωνική ευημερία είναι η πτυχή που επενδύουν λιγότερο, σύμφωνα με έρευνα της Gallup για CHRO των μεγαλύτερων εταιρειών του κόσμου. Πράγματι, η Gallup διαπιστώνει ότι παγκοσμίως, μόνο τρεις στους 10 υπαλλήλους συμφωνούν απόλυτα ότι έχουν έναν καλύτερο φίλο στη δουλειά.
Γιατί πρέπει να νοιάζονται οι εταιρείες;
Παρά τον ισχυρισμό ότι «οι άνθρωποι είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημά μας», πολλά στελέχη που έχω γνωρίσει περιμένουν από τους εργαζόμενους να αφήσουν την προσωπική τους ζωή στην πόρτα όταν έρχονται στη δουλειά. Ωστόσο, τα δεδομένα της Gallup δείχνουν ότι το να έχεις έναν καλύτερο φίλο στη δουλειά συνδέεται στενά με τα επιχειρηματικά αποτελέσματα, συμπεριλαμβανομένων των βελτιώσεων στην κερδοφορία, την ασφάλεια, τον έλεγχο των αποθεμάτων και τη διατήρηση των εργαζομένων.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια και το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα όχι μόνο επιβεβαίωσαν ότι οι στενές φιλίες αυξάνουν την παραγωγικότητα στο χώρο εργασίας, αλλά ανακάλυψαν επίσης γιατί – οι φίλοι είναι πιο αφοσιωμένοι, επικοινωνούν καλύτερα και ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον. Και σύμφωνα με μια παγκόσμια μελέτη του International Social Survey Program (ISSP), «οι διαπροσωπικές [εργασιακές] σχέσεις έχουν σημαντική και σημαντική θετική επίδραση στην εργασιακή ικανοποίηση του μέσου εργαζομένου. Οι [Σχέσεις] κατατάσσονται στην πρώτη θέση μεταξύ… 12 τομέων ποιότητας στο χώρο εργασίας όσον αφορά τη δύναμη να εξηγήσουν τη διακύμανση στην ικανοποίηση από την εργασία».
Εάν η αυξημένη παραγωγικότητα, η κερδοφορία, η ικανοποίηση από την εργασία και η διατήρηση δεν επαρκούν, τα τελευταία ευρήματα της Gallup δείχνουν ότι από την αρχή της πανδημίας, το να έχεις έναν καλύτερο φίλο στη δουλειά έχει ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο σε σημαντικά αποτελέσματα – όπως η πιθανότητα των εργαζομένων να προτείνουν στο χώρο εργασίας, την πρόθεση να φύγει και τη συνολική ικανοποίηση. Με την αναπόφευκτη αύξηση της εξ αποστάσεως και της υβριδικής εργασίας, οι καλύτεροι φίλοι στη δουλειά έχουν γίνει σωτήρια που παρέχουν κρίσιμη κοινωνική σύνδεση, συνεργασία και υποστήριξη ο ένας για τον άλλον σε περιόδους αλλαγής.
Δυστυχώς, η πανδημία όχι μόνο επιδείνωσε την παγκόσμια μοναξιά, αλλά και τις φιλίες στο χώρο εργασίας. Μεταξύ των ανθρώπων που εργάζονται σε υβριδικά περιβάλλοντα, η Gallup έχει σημειώσει πτώση πέντε μονάδων σε όσους λένε ότι έχουν έναν καλύτερο φίλο στη δουλειά από το 2019.
Χτίζοντας μόνιμες φιλίες στην εργασία
Είτε ένας χώρος εργασίας είναι πλήρως αυτοπρόσωπος, πλήρως απομακρυσμένος ή υβριδικός, μια κουλτούρα που δίνει προτεραιότητα και ενθαρρύνει τις εργασιακές φιλίες είναι καλή για τους εργαζόμενους και καλή για την ουσία. Πώς μπορούν λοιπόν οι διευθυντές να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν έναν φιλικό χώρο εργασίας που να προσφέρει μετρήσιμα αποτελέσματα, ενώ παράλληλα βοηθά στην καταπολέμηση της παγκόσμιας επιδημίας μοναξιάς; Ακολουθούν ορισμένες ενέργειες που πρέπει να κάνετε αυτήν τη στιγμή:
Δημιουργήστε ένα σύστημα φίλων
Όλοι χρειάζονται έναν φίλο, ειδικά όταν είναι νέοι σε μια εταιρεία. Η συνεργασία νέων προσλήψεων με βετεράνους υπαλλήλους μπορεί να επιταχύνει την ενσωμάτωση και την παραγωγικότητα. Οι φίλοι στο χώρο εργασίας όχι μόνο δίνουν συμβουλές για νέες προσλήψεις, όπως πού είναι τα πράγματα και ποιοι είναι οι άγραφοι κανόνες, αλλά τους βοηθούν να κάνουν σχέσεις με άλλα άτομα στην εταιρεία. Και μερικές από αυτές τις αρχικές συνδέσεις είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε μακροχρόνιες σχέσεις.
Το κλειδί για ένα αποτελεσματικό σύστημα φίλων είναι η συχνότητα των αλληλεπιδράσεων. Η Microsoft διαπίστωσε ότι όταν οι νέες προσλήψεις της συναντήθηκαν με τον φίλο τους περισσότερες από οκτώ φορές τις πρώτες 90 ημέρες στη δουλειά τους, το 97% είπε ότι ο φίλος τους τους βοήθησε να γίνουν παραγωγικοί γρήγορα. Αλλά όταν οι νέοι προσλήψεις συναντήθηκαν με τον φίλο τους μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια των πρώτων 90 ημερών, αυτός ο αριθμός ήταν μόνο 56%.
Αύξηση του facetime
Πριν από την πανδημία, η δουλειά ήταν ένα μέρος όπου οι συνάδελφοι μπορούσαν να πάρουν καφέ, να γευματίσουν και να συναντήσουν ο ένας τον άλλον στο διάδρομο για αυτοσχέδιες συνομιλίες. Για τα άτομα που άρχισαν να εργάζονται εξ αποστάσεως με πλήρη απασχόληση το 2020, μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές ήταν η απότομη μείωση των ωρών που αφιέρωσαν σε κοινωνικές σχέσεις με φίλους εργασίας.
Η οικοδόμηση φιλιών απαιτεί να μιλάς, να βλέπεις και να είσαι με τους ανθρώπους. Ο καλύτερος τρόπος για να συνδεθείτε είναι να βλέπετε ο ένας τον άλλον – ακόμα κι αν είναι στο Zoom ή στο FaceTime. Αλλά τουλάχιστον, οι συνάδελφοι πρέπει να μιλούν περισσότερο και να μην στέλνουν email λιγότερο. Το email δεν θα ανταποκριθεί ποτέ στον διάλογο πρόσωπο με πρόσωπο. Επιπλέον, είναι πολύ πιο εύκολο να παρερμηνεύσετε τι εννοεί κάποιος μέσω email.
Οι ηγέτες των επιχειρήσεων πρέπει να δώσουν το παράδειγμα: Επικοινωνούν περισσότερο προσωπικά και λιγότερο email. Επιπλέον, οι ηγέτες μπορούν να ενθαρρύνουν τις διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις αναθεωρώντας τις προσδοκίες, καθιερώνοντας νέους πολιτισμικούς κανόνες και ακόμη και ενημερώνοντας τις διαμορφώσεις του χώρου εργασίας. Για παράδειγμα, ενθαρρύνετε τη διασταυρούμενη κατάρτιση ή ζητήστε από τους εργαζόμενους να εναλλάσσουν καθήκοντα εργασίας, ώστε να μπορούν να συνεργάζονται με άτομα σε άλλους τομείς της εταιρείας. Η έκθεση σε νέους ανθρώπους δημιουργεί ευκαιρίες για να γνωρίσετε νέους φίλους. Προγραμματίστε επί τόπου κοινωνικές εκδηλώσεις, συναντήσεις ή γεύματα. Μετακινήστε τους χώρους εργασίας των ανθρώπων πιο κοντά μεταξύ τους. Πού αλλού περνάτε τόσο πολύ χρόνο με ανθρώπους από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα οργανωμένους γύρω από μια κοινή αποστολή; Και πού αλλού είστε τόσο εξαρτημένοι από τις προσπάθειες των άλλων;
Όταν οι άνθρωποι μοιράζονται έναν κοινό στόχο και επιτυγχάνουν σπουδαία πράγματα μαζί, δημιουργούν μια σύνδεση. Η χαρά είναι να δουλεύουμε μαζί για να παράγουμε μαγεία. Χρησιμοποιώντας τους Beatles ως παράδειγμα ομάδας υψηλών επιδόσεων, ο Economist δηλώνει: «Οι Beatles αγαπούν αυτό που κάνουν για να ζήσουν. Όταν δεν παίζουν μουσική, το συζητούν ή το σκέφτονται. Παίρνουν τα δικά τους τραγούδια και τζαμάρουν συνεχώς».
Εάν έχετε συμμετάσχει ποτέ σε μια συλλογική “συνεδρία μαρμελάδας”, γνωρίζετε το συναίσθημα. Οι υπάλληλοί σας θέλουν να αισθάνονται και αυτό – την ικανοποίηση και την υπερηφάνεια της δημιουργίας κάτι υπέροχου διασκεδάζοντας. Οι καλύτεροι φίλοι εμπιστεύονται, αποδέχονται και συγχωρούν ο ένας τον άλλον. Και όταν συνεργάζονται, η έρευνα της Gallup έδειξε ότι είναι πολύ πιο πιθανό να προσελκύσουν πελάτες και εσωτερικούς συνεργάτες, να κάνουν περισσότερα σε λιγότερο χρόνο, να υποστηρίζουν έναν ασφαλέστερο χώρο εργασίας, να καινοτομούν και να μοιράζονται ιδέες και να διασκεδάζουν στη δουλειά.
Μην το ζορίζετε
Χάρη στην πανδημία, οι μέρες των ανεξαιρέτως υποχρεωτικών χαρούμενων ωρών και των «γραφείων νηπιαγωγείου» γεμάτα παιχνίδια και πολύχρωμα παιχνίδια που έχουν σχεδιαστεί για να ενθαρρύνουν τους εργαζόμενους να μένουν μέχρι αργά για διασκεδαστικές δραστηριότητες δημιουργίας ομάδας μπορεί να είναι πίσω μας. Σύμφωνα με τον Paul Lopusinsky, ιδρυτή της συμβουλευτικής εταιρείας Playficient με έδρα το Βανκούβερ, «Αυτή η κουλτούρα δεν έχει να κάνει με τη διασκέδαση. έχει να κάνει με τους ανθρώπους να μείνουν περισσότερο».
Μπορείτε να επιβάλετε πολιτικές ή εκπαίδευση ή φύλλα χρόνου, αλλά δεν μπορείτε να κάνετε τους ανθρώπους να γίνουν φίλοι. Δεν θέλετε οι υπάλληλοί σας να αρχίσουν να μισούν την ίδια τη σκέψη των εταιρικών πάρτι.
Εάν η εταιρεία σας εξακολουθεί να αποθαρρύνει τις φιλίες στο χώρο εργασίας παρά τα αποδεδειγμένα οφέλη για τα επιχειρηματικά αποτελέσματα, θυμηθείτε αυτήν την απλή υπόθεση: Το να αγνοείτε τις φιλίες σημαίνει να αγνοείτε την ανθρώπινη φύση. Στη μάχη μεταξύ της πολιτικής της εταιρείας και της ανθρώπινης φύσης, η ανθρώπινη φύση πάντα κερδίζει. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι άνθρωποι θα εκπληρώσουν τις κοινωνικές τους ανάγκες, ανεξάρτητα από το τι επιβάλλεται. Οι εταιρείες κάνουν πολύ καλύτερα να αξιοποιήσουν τη δύναμη αυτού του είδους κοινωνικού κεφαλαίου παρά να πολεμήσουν εναντίον του.