Στις μηνιαίες έρευνές του Bussines Harvard Review σε 5.000 Αμερικανούς εργαζομένους και 500 εργοδότες στις ΗΠΑ, και στις πολυάριθμες συνομιλίες του με διευθυντές, μια τεράστια στροφή προς την υβριδική εργασία είναι απολύτως σαφής για τους εργαζόμενους γραφείου και της γνώσης. Ένας αναδυόμενος κανόνας είναι τρεις ημέρες την εβδομάδα στο γραφείο και δύο στο σπίτι, μειώνοντας τις ημέρες που θα εργάζονται δια ζώσης κατά 30% ή περισσότερο.
Ίσως πιστεύετε ότι αυτή η περικοπή θα φέρει τεράστια πτώση στη ζήτηση για χώρους γραφείων. Όμως, τα δεδομένα της έρευνάς υποδηλώνουν περικοπές στους χώρους γραφείων της τάξης του 1% έως 2% κατά μέσο όρο, υποδηλώνοντας μεγάλες μειώσεις στην πυκνότητα και όχι στον χώρο. Υπάρχουν τρεις λόγοι για αυτό.
Πρώτον, η υψηλή πυκνότητα στο γραφείο δεν είναι βολική. Πολλοί εργαζόμενοι αντιπαθούν τα πλήθη γύρω από τα γραφεία τους, πολύ περισσότερο τώρα που οι κίνδυνοι μόλυνσης με covid-19 είναι στο επίκεντρο. Η συμφόρηση με την πυκνότητα επεκτείνεται στα λόμπι, τις κουζίνες, τις καντίνες και ιδιαίτερα τα ασανσέρ. Ο μόνος σίγουρος τρόπος για να μειώσετε την πυκνότητα είναι να μειώσετε τις ημέρες στο εργοτάξιο χωρίς να κόψετε τόσο τα τετραγωνικά μέτρα. Η δυσφορία με την πυκνότητα είναι εδώ για να μείνει σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνάς.
Δεύτερον, οι περισσότεροι εργαζόμενοι θέλουν να εργάζονται από το σπίτι τη Δευτέρα και την Παρασκευή. Αντιμέτωποι με τις στενές αγορές εργασίας και τη διαρκώς παρούσα πρόκληση της προσέλκυσης και της διατήρησης ταλαντούχων εργαζομένων, πολλοί εργοδότες επέλεξαν να ανταποκριθούν σε αυτή την απαίτηση. Η εργασία από το σπίτι τη Δευτέρα και την Παρασκευή γίνεται αποδεκτή πρακτική σε πολλές κορυφαίες εταιρείες. Ως αποτέλεσμα, η στροφή προς τα υβριδικά προσφέρει ελάχιστες ευκαιρίες για εξοικονόμηση χώρων γραφείων.
Τρίτον, επειδή οι εργοδότες πιέζονται δύσκολα να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα – και να φέρουν αυτό το ταλέντο στο χώρο του – το γραφείο του μέλλοντος πρέπει να είναι πιο φιλόξενο. Οι ερμητικά συσκευασμένες καμπίνες είναι έξω. Διατίθενται ευρύχωρα καθίσματα σε στιλ lounge. Το ίδιο ισχύει και για τις αίθουσες συσκέψεων που φιλοξενούν έναν συνδυασμό αυτοπροσώπων και απομακρυσμένων συμμετεχόντων. Οι ηχομονωτικοί θαλάμοι για τον χειρισμό κλήσεων Zoom και Skype και ανάλογων εφαρμογών είναι επίσης σε άνοδο.
Εν ολίγοις, οι εργοδότες αναδιαμορφώνουν τα γραφεία για να γίνουν πιο φιλόξενοι κοινωνικοί χώροι που ενθαρρύνουν την πρόσωπο με πρόσωπο συνεργασία, τη δημιουργικότητα και τις ειλικρινείς αλληλεπιδράσεις. Μια πρόσφατη έκθεση της CBRE, μιας παγκόσμιας εταιρείας παροχής υπηρεσιών ακίνητης περιουσίας, υπογραμμίζει πολλές από αυτές τις τάσεις, συμπεριλαμβανομένης της στροφής σε διατάξεις γραφείων που ενισχύουν τη συνεργασία. Η Accenture, για παράδειγμα, έχει εισαγάγει «ζώνες αντανάκλασης» χωρίς τεχνολογία, χώρους γιόγκα και ευεξίας, καθώς και άνετες αίθουσες συνεδριάσεων που μοιάζουν με σαλόνι με απίστευτη θέα. Η Salesforce έχει μετατρέψει τα γραφεία στελεχών σε αίθουσες συνεδριάσεων μικρών ομάδων ανοιχτές σε όλους τους υπαλλήλους, αντικατέστησε τα γραφεία με στρώματα, επέκτεινε τους χώρους εστίασης και τοποθέτησε λευκούς πίνακες για συλλογικές δραστηριότητες της ομάδας.
Είναι επίσης πιο εύκολο να φέρετε υπαλλήλους στο γραφείο όταν το τοπικό περιβάλλον είναι πλούσιο σε ανέσεις – εστιατόρια, μπαρ, ευκαιρίες ψυχαγωγίας και πολιτιστικούς χώρους. Τι σημαίνουν όλα αυτά για τα κέντρα των πόλεων; Επειδή παραμένουν στο επίκεντρο των τοπικών δικτύων μεταφορών, των πολιτιστικών δραστηριοτήτων και της ψυχαγωγίας υψηλής ποιότητας, τα καθιερωμένα κέντρα των πόλεων είναι η πιο φυσική τοποθεσία για το γραφείο του μέλλοντος. Απλώς δεν θα φιλοξενούν τόσους πολλούς υπαλλήλους γραφείου την ημέρα — ειδικά τη Δευτέρα και την Παρασκευή.