Από τα στελέχη ανέκαθεν αναμενόταν -και θα είναι πάντα έτσι – η μέτρηση των αποτελεσμάτων. Αλλά σήμερα αναμένεται να τα παράγουν με έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο. Πέρασαν οι μέρες του ηρωικού ατόμου που οδηγούσε τους άλλους από το χέρι. Αντίθετα, στις περισσότερες εταιρείες η λήψη αποφάσεων έχει γίνει αποκεντρωμένη και οι ηγέτες υποτίθεται τώρα ότι ενδυναμώνουν και επιτρέπουν στους ανθρώπους τους να πάρουν πρωτοβουλίες. Εξαιτίας αυτού αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν σημαντικό κομμάτι έλεγχου. Όπως ανέφεραν η Raffaella Sadun και οι συνάδελφοί της σε αυτό το περιοδικό (βλ. «The C-Suite Skills That Matter Most», Ιούλιος–Αύγουστος 2022), οι δεξιότητες των ανθρώπων —που συχνά περιγράφονται ως «soft skills»—είναι πλέον ιδιαίτερα κρίσιμες για τους ηγέτες.
Έχουμε παρατηρήσει άφθονα στοιχεία αυτής της νέας πραγματικότητας στη δουλειά μας ως ερευνητές, προπονητές και σύμβουλοι ηγεσίας. Και έχουμε επίσης παρατηρήσει ότι τα στελέχη δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε αυτό. Για αρχή, οι όροι «soft skills» και «people skills» χρησιμοποιούνται για να αναφέρονται σε ένα ευρύ φάσμα ικανοτήτων και ικανοτήτων, αφήνοντας πολλά στελέχη σε σύγχυση σχετικά με το τι ακριβώς συνεπάγονται. Επιπλέον, λίγοι επίδοξοι CEO που εισέρχονται στη διαδικασία διαδοχής έχουν κατακτήσει ολόκληρη τη σειρά αυτών των δεξιοτήτων και λίγοι νέοι Διευθύνοντες Σύμβουλοι τους έχουν πλήρως έτοιμους να αναπτυχθούν. Αυτό δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη. Κανένας ηγέτης που έχει χτίσει μια καριέρα κάνοντας συνεισφορές ειδικών και ασκώντας πρακτικό έλεγχο δεν μπορεί να αναμένεται να κάνει το άλμα από τη μια μέρα στην άλλη σε ένα ανθρωποκεντρικό στυλ.
Ωστόσο, οι αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο απόκτησης δεξιοτήτων ανθρώπων είναι ελάχιστες. Για να μάθουμε περισσότερα—σχετικά με το ποιες δεξιότητες αγωνίζονται να μάθουν τα στελέχη και ποιες οι στρατηγικές μάθησης αποδίδουν—αναλύσαμε δεδομένα αξιολόγησης, ανάπτυξης και συνεντεύξεων που συγκεντρώθηκαν από τον Spencer Stuart, μια από τις κορυφαίες εταιρείες παροχής συμβουλών στον κόσμο. Οι περισσότερες εταιρείες του Fortune 500 συνεργάζονται με συμβούλους όπως ο Spencer Stuart για να ανακαλύψουν και να αναπτύξουν υποψηφίους διαδοχής, επομένως αυτά τα δεδομένα μπορούν να θεωρηθούν ισχυρή απόδειξη των σημερινών απαιτήσεων ηγεσίας.
Πώς μπορούν οι ηγέτες που υστερούν σε soft skills να αναπτύξουν ένα πιο ενθαρρυντικό στυλ;
Το κύριο μάθημα που αντλήσαμε από τις συνεντεύξεις μας είναι ότι δεν υπάρχει μια στιγμή που όλα μπαίνουν στη θέση τους. Οι άνθρωποι αγαπούν τις ιστορίες ξαφνικών μετατροπών, που υπάρχουν σε κάθε πολιτισμό. Σκεφτείτε τη βιβλική ιστορία του Σαούλ, ο οποίος έγινε ξαφνικά ο Απόστολος Παύλος αφού τυφλώθηκε από τον Θεό στο δρόμο προς τη Δαμασκό. Ωστόσο, οι περισσότεροι μετασχηματισμοί δεν γίνονται με αυτόν τον τρόπο. Αντίθετα, περιλαμβάνουν περιπλάνηση και αβεβαιότητα, εσωτερικές μάχες και παρατεταμένες περιόδους προσωπικής πάλης. Μια καλύτερη αναλογία θα μπορούσε να είναι η ιστορία του Οδυσσέα, ο οποίος είχε ένα μακρύ και επίπονο ταξίδι πίσω στην Ιθάκη από την Τροία.
Έτσι συμβαίνει με τη διεύρυνση του ρεπερτορίου των δεξιοτήτων σας σε ανθρώπους. Δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά μια εμπεριστατωμένη διαδικασία που εκτυλίσσεται με την πάροδο του χρόνου, συχνά άβολα, με πολλές ανατροπές και ανατροπές. Τούτου λεχθέντος, υπάρχουν προβλέψιμα στάδια και προκλήσεις στην πορεία.
Το πρώτο στάδιο είναι η αναχώρηση, κατά την οποία ο ηγέτης αναγνωρίζει την ανάγκη για μια αλλαγή και σκόπιμα αρχίζει να αφήνει πίσω του γνωστούς τρόπους εργασίας. Το δεύτερο είναι το ταξίδι, μια μεταβατική περίοδος κατά την οποία ο ηγέτης συναντά εμπόδια και δοκιμασίες που διδάσκουν σημαντικά μαθήματα και ανοίγουν το δρόμο προς τη μεταμόρφωση. Τέλος, υπάρχει η επιστροφή, κατά την οποία οι ηγέτες φτάνουν σε μια νέα κατανόηση του ποιοι είναι και τι είδους ηγέτης θέλουν να είναι και αρχίζουν να μεταφέρουν αυτά που έμαθαν σε άλλους.
Περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε ηγέτες που μπορούν να εκμεταλλευτούν την εφευρετικότητα και να προωθήσουν τη δέσμευση. Στο ανώτατο επίπεδο των οργανισμών, η επιτυχία απαιτεί ένα ευρύ ρεπερτόριο δεξιοτήτων ανθρώπων που καθιστούν δυνατό να καθοδηγούν άλλους έμμεσα σε μεγάλη κλίμακα. Για πολλά στελέχη, η απόκτησή τους θα περιλαμβάνει ένα ταξίδι μεταμόρφωσης, ένα ταξίδι που είναι πιθανό να είναι μεγαλύτερο και πιο δύσκολο από ό,τι φανταζομαστε – αλλά τελικά και πιο ανταποδοτικό.
ΠΗΓΗ: hbr.org