Η επικοινωνία έχει εξελιχθεί κατά πολύ τα τελευταία χρόνια, από τότε που οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας είχαν ως σημαντική πηγή εσόδων ύψους εκατομμυρίων τα γραπτά μηνύματα (SMS). Σήμερα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Ήρθε το τέλος των SMS;
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, το 1995 στάλθηκε το πρώτο γραπτό μήνυμα (SMS) στη Γερμανία. Από τότε και για αρκετά χρόνια χιλιάδες άνθρωποι έκαναν χρήση της υπηρεσίας σύντομου μηνύματος. Το 2012 η επικοινωνία μέσω SMS έφτασε στο ζενίθ της αφού εκείνη τη χρονιά πληκτρολογήθηκαν 59 δισεκατομμύρια μηνύματα. Από τότε όμως οι αριθμοί αυτοί άρχισαν να μειώνονται δραματικά. Το 2013 ήταν περίπου 38 δισεκατομμύρια και το 2014 μόλις 22,5 δισεκατομμύρια μηνύματα.
Την εποχή που οι περισσότεροι χρήστες έχουν ίντερνετ στο κινητό τους, οι περισσότεροι προτιμούν τις αντίστοιχες διαδικτυακές υπηρεσίες μηνυμάτων, όπως είναι για παράδειγμα το WhatsApp. Οι λεγόμενες υπηρεσίες Instant Messaging έχουν κατακτήσει την αγορά στην αποστολή γραπτών μηνυμάτων. Την ίδια ώρα το Facebook, το μεγαλύτερο online δίκτυο, προσφέρει με την υπηρεσία Messenger τη δική του εναλλακτική στην αποστολή μηνυμάτων που συνδυάζει μια πληθώρα λειτουργιών, όπως για παράδειγμα η κλήση ταξί. Στις αρχές του χρόνου το Messenger ξεπέρασε τους 800 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως.
Η Apple λάνσαρε το 2011 το iMessage, ενώ έναν χρόνο αργότερα στην Ελβετία εμφανίστηκε η υπηρεσία Threema, η οποία προσπαθεί να ξεχωρίσει υποσχόμενη στους πελάτες της κωδικοποίηση των μηνυμάτων με πρόσβαση μόνο στους συμμετέχοντες στη συνομιλία.
«Αυτοί που χρησιμοποιούν ακόμη τα SMS είναι κυρίως χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας και εκείνοι που έχουν συνηθίσει. Νομίζω ότι αυτοί θα συνεχίσουν να στέλνουν SMS γιατί δεν θέλουν ή δεν μπορούν να συνηθίσουν σε κάτι άλλο» λέει ο Ντάνιελ Μπέργκερ, συντάκτης του περιοδικού υπολογιστών C’t.
Πλέον τα SMS δεν αποφέρουν κέρδη στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, όπως αναφέρει η Deutsche Welle, αφού οι περισσότεροι πελάτες έχουν συμβόλαια που περιλαμβάνουν πακέτα μηνυμάτων, τα οποία δεν χρεώνονται ξεχωριστά αλλά περιλαμβάνονται στην τιμή. Τα κέρδη δισεκατομμυρίων προερχόμενα από SMS αποτελούν πια παρελθόν.
Επιπλέον οι νέες υπηρεσίες προσφέρουν και άλλες λειτουργίες πέρα από την απλή αποστολή μηνυμάτων. «Το WhatsApp και το Messenger γίνονται όλο και περισσότερο πλατφόρμες με επιπλέον υπηρεσίες, όπως είναι για παράδειγμα η κράτηση σε ένα εστιατόριο» επισημαίνει ο Ντάνιελ Μπέργκερ. Τέτοιου είδους υπηρεσίες αναμένεται να υπάρξουν ακόμη πολλές και να διευκολύνουν σημαντικά την καθημερινότητα των χρηστών.
Πάντως τα SMS θα συνεχίζουν να λειτουργούν σε κάθε κινητό, χωρίς WIFI ή LTE και χωρίς ο παραλήπτης να πρέπει να έχει την ίδια υπηρεσία εγκατεστημένη στο κινητό του. Αρκεί και μόνο να έχει μια τηλεφωνική σύνδεση.