Τα διυλιστήρια πρασινίζουν, θέτοντας ωστόσο πιο ρεαλιστικούς στόχους στην ενεργειακή μετάβαση και διατηρώντας ως κινητήριο δύναμη την παραδοσιακή τους δραστηριότητα. Χαρακτηριστική είναι και η δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της HELLENiQ Energy Ανδρέα Σιάμισιη, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου 2024, ο οποίος, αναφερόμενος στα θέματα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) τόνισε ότι “είμαστε πιο προσεκτικοί, καθώς τα προβλήματα διαθεσιμότητας ηλεκτρικού χώρου στα δίκτυα, αλλά και στις τεχνολογίες αποθήκευσης, εξακολουθούν να παραμένουν άλυτα“.
Στην ανάγκη “προσγείωσης” της ενεργειακής μετάβασης σε πιο ρεαλιστικούς στόχους είχε αναφερθεί ο κ. Σιάμισιης και στην ομιλία του στο “Delphi Economic Forum” στα μέσα Απριλίου. “Δεν διαφωνεί κανείς ότι είναι σωστό, όμως ενδιάμεσα υπάρχει το πετρέλαιο και το αέριο. Η ενέργεια είναι πολυδιάστατο πράγμα που εμπεριέχει το κόστος, το περιβάλλον και την ασφάλεια εφοδιασμού“, είχε επισημάνει τότε, υπογραμμίζοντας ότι οι υψηλές περικοπές στις ΑΠΕ δείχνουν ότι τεχνικά το ενεργειακό σύστημα δεν είναι ακόμα ώριμο.
Τα λεγόμενά του είχαν βρει σύμφωνο και τον Γενικό Διευθυντή Στρατηγικής του Ομίλου Motor Oil κ. Γιώργο Τριανταφύλλου ο οποίος, από το ίδιο βήμα, είχε αναφέρει χαρακτηριστικά: “Η ενεργειακή μετάβαση είναι σαν να αλλάζουμε μηχανή αεροπλάνου στη μέση της πτήσης. Πρέπει να συνεχίσει να μας βοηθάει να πετάμε αλλά την ίδια ώρα πρέπει να την αντικαταστήσουμε“. Προκειμένου να υλοποιηθεί η μετάβαση, σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να καταστεί σαφές το κόστος, ο χρόνος και η κλίμακα των παρεμβάσεων που απαιτούνται. Σε κάθε περίπτωση και οι δύο όμιλοι επενδύουν στην ενεργειακή μετάβαση, με ταχείς ρυθμούς και γνώμονα την ανθεκτικότητα και την ενεργειακή ασφάλεια.
HELLENiQ Energy: Σε λειτουργία 1 GW ΑΠΕ έως τα τέλη 2025
Ειδικότερα, η HELLENiQ Energy ωριμάζει ένα χαρτοφυλάκιό ΑΠΕ, το οποίο ανέρχεται σε 4,3 GW (γιγαβάτ) και προσβλέπει σε λειτουργία 1 GW στα τέλη του 2025, η οποία εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί έως το 2030. Σύμφωνα με τα όσα επεσήμανε ο κ. Σιάμισιης την Πέμπτη, κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων στους αναλυτές, η εγκατεστημένη ισχύς των μονάδων ΑΠΕ θα προσεγγίσει τα 600 MW (μεγαβάτ) στα τέλη του έτους, από 381 MW σήμερα.
Τα EBITDA του κλάδου των ΑΠΕ αναμένεται ότι, από 42 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2023, θα φτάσουν τα 100 εκατ. ευρώ το 2025 και τα 200 εκατ. ευρώ στα τέλη της δεκαετίας. Σύμφωνα με τον κ. Σιάμισιη, παρά τα προβλήματα στον τομέα της πράσινης μετάβασης που παραμένουν άλυτα , ο πράσινος μετασχηματισμός του Ομίλου προχωρά. Από το pipeline των 4,3 GW, υπό κατασκευή βρίσκονται έργα ΑΠΕ ισχύος 370 MW, σε φάση έναρξης κατασκευής 370 MW και σε προχωρημένο στάδιο αδειοδότησης 320 MW.
Στο πλαίσιο του ενεργειακού μετασχηματισμού, προχωρούν επίσης έργα ενεργειακής αυτονομίας και εξοικονόμησης ενέργειας τα οποία, εκτός από την οικονομική απόδοση, συνεισφέρουν και στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των διυλιστηρίων. Παράλληλα, ξεκίνησε η υλοποίηση μονάδας συμπαραγωγής Υδρογονωμένου Φυτικού Ελαίου στη Θεσσαλονίκη, μια λύση που σταδιακά μειώνει την παραγωγή από ορυκτά καύσιμα, ενώ ταυτόχρονα εξετάζονται επενδύσεις στην πρώτη ελληνική μονάδα παραγωγής βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου στον Ασπρόπυργο, δέσμευσης CO2 στην Ελευσίνα, καθώς και παραγωγής πράσινου υδρογόνου και συνθετικών καυσίμων σε Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη. Τέλος, βρίσκεται σε εξέλιξη η επέκταση του εργοστασίου παραγωγής πολυπροπυλενίου, η οποία εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της δραστηριότητας του ομίλου.
Πάντως, στρατηγικά, ο όμιλος προχωρά με την υλοποίηση του Vision 2025, το οποίο πέρα από την ανάδειξη των ΑΠΕ ως βασικού πυλώνα, στοχεύει και στην ενδυνάμωση των παραδοσιακών δραστηριοτήτων και στην ανάπτυξη σε αγορές εκτός Ελλάδας, είτε με τοπική παρουσία, είτε μέσω της αύξησης των εξαγωγών και την ενίσχυση της διεθνούς εμπορίας.
Αλλαγές στο προφίλ της Motor Oil
Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικούς πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αναμένεται να αλλάξουν το προφίλ της Motor Oil με χρονικό ορίζοντα το 2030. Τα 2,5 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν σε ενεργειακά έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα (ΑΠΕ, υδρογόνο, εναλλακτικά καύσιμα, κυκλική οικονομία) και 1,5 δισ. ευρώ σε έργα ανθεκτικότητας και αναβάθμισης του διυλιστηρίου. Ενδεικτικά:
- στην ηλεκτροκίνηση στόχος είναι η εγκατάσταση 4.000 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030 από περίπου 1.200 σήμερα.
- οι πρώτοι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου (AVIN) θα κάνουν την εμφάνισή τους το 2025 στους Αγίους Θεοδώρους και στην Ακράτα.
- μετά την εξαγορά της Άνεμος και της Unagi είναι ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς ανανεώσιμης ενέργειας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή με εγκατεστημένη ισχύ 839 MW. Μέσω της θυγατρικής MORE που είναι ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις ΑΠΕ έχει αναπτυχθεί ένα σημαντικό pipeline έργων που υπερβαίνουν τα 2GW. Από μηδενικά EBITDA το 2020, η MORE κατάφερε να εμφανίσει το 2023 κέρδη EBITDA 138,8 εκατ. ευρώ από τις ΑΠΕ.
- η Motor Oil επένδυσε στα βιοκαύσιμα μέσω της θυγατρικής Verd, η οποία λειτουργεί μονάδα παραγωγής βιοντίζελ στο Βόλο και μέσω της θυγατρικής της «Πράσινο Λάδι» δραστηριοποιείται στη συλλογή και εμπορία αποβλήτων μαγειρικών ελαίων και ζωικών λιπών.
- ίδρυσε την “Ελληνικό Υδρογόνο Α.Ε”, μια κοινοπραξία με τη ΔΕΗ (51% Motor Oil, 49% ΔΕΗ) με στόχο την παραγωγή πράσινου υδρογόνου αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι μέτοχοί της όσον αφορά τη χωροθέτηση των εγκαταστάσεων και τις δυνατότητες κατανάλωσης.
- ενσωμάτωσε την τεχνογνωσία της θυγατρικής Thalis στην επεξεργασία στερεών αποβλήτων, στην επεξεργασία νερού και υγρών αποβλήτων, καθώς και στην εξοικονόμηση ενέργειας και την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) στις υποδομές.
- λειτουργεί ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια λιπαντικών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μέσω της LPC, που εξειδικεύεται στον τομέα της αναγέννησης χρησιμοποιημένων λιπαντικών ελαίων και παραγωγής λιπαντικών τελικού χρήστη στην Ελλάδα.
- συνεχίζεται η κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας CCGT ισχύος 877 MW στην Κομοτηνή, με επίπεδα απόδοσης που φτάνουν έως και 64%, Η “Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής” αναπτύσσεται στο πλαίσιο κοινοπραξίας 50% – 50% μεταξύ του ομίλου Motor Oil και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και προβλέπεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της εντός του 2024.
Στους στόχους του ομίλου περιλαμβάνεται η μείωση κατά 30% των εκπομπών CO2 (Scope 1, 2) έως το 2030, οι καθαρές μηδενικές εκπομπές (Scope 1, 2, 3) έως το 2050 και οι στρατηγικές επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση ύψους 2,5 δισ. ευρώ έως το 2030. Επίσης, στις προτεραιότητες της Motor Oil έχει τεθεί ως στόχος τουλάχιστον το 40% του ομιλικού EBITDA να προέρχεται από δραστηριότητες που δεν σχετίζονται με ορυκτά καύσιμα, η λειτουργική ισχύς από ΑΠΕ να ξεπεράσει τα 2 GW έως το 2030 και τα σημεία φόρτισης να αγγίξουν τα 4.000 έως το 2030.
Πηγή ot.gr