Η αλλαγή της επωνυμίας του Facebook είναι μια κίνηση στη λάθος ώρα, όχι όμως για τους λόγους που νομίζετε.
Το ουσιαστικό θέμα είναι πως η εταιρεία αλλάζει το όνομά της, πριν όμως να είναι σε θέσει να το πραγματοποιήσει, ίσως ούτε στα επόμενα δέκα έτη.
Στην εποχή μας οι καταναλωτές απαιτούν οι εταιρείες να είναι αυθεντικές, να είναι ακριβώς αυτό που λένε πως είναι.
Η ανακοίνωση του ιδρυτή του Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, για τη μετονομασία σε Meta θεωρήθηκε αποτυχημένη για διάφορους λόγους: άλλοι είπαν πως πρόκειται για προσπάθεια αποπροσανατολισμού από τις πρόσφατες κατηγορίες για τα προσωπικά δεδομένα· άλλοι είπαν πως το όνομα δεν είναι εύκολα κατανοητό από το ευρύ κοινό· και άλλοι είπαν πως είναι απλά ένα χαζό όνομα. Το βασικό πρόβλημα όμως είναι πως η ονομασία ανακοινώθηκε προτού γίνουν ουσιαστικές αλλαγές στην εταιρεία.
Ο Ζούκερμπεργκ στη διαδικτυακή εκδήλωση είπε: «Ήρθε η ώρα για να υιοθετήσουμε ένα νέο εταιρικό μπραντ που θα καθοδηγεί όλες μας τις κινήσεις». Αλλά αυτό δεν αληθεύει, καθώς το Meta παραμένει ένας οραματισμός. Και όσο δεν είναι πραγματικότητα, είτε θα μπερδεύει τον κόσμο, είτε θα τους κάνει να μην εμπιστεύονται περαιτέρω την εταιρεία.
Πολλές εταιρείες προχωρούν σε τέτοιες αλλαγές όταν θέλουν να αλλάξουν το εταιρικό τους προφίλ. Παλαιότερα αυτό ίσως και να βοηθούσε στο να μεταβληθεί η άποψη του κοινού. Στις μέρες μας όμως οι καταναλωτές είναι περισσότερο εκπαιδευμένοι. Αν δεν δουν τις αλλαγές και αν αυτές δεν είναι ουσιαστικές, τότε απλώς δεν θα πιστεύουν την εταιρεία.
Το Facebook μπορεί να υποστηρίζει ότι αναπτύσσει καινοτόμες τεχνολογίες που θα ενώσουν τους ανθρώπους, αλλά η αλήθεια είναι πως προωθεί επικίνδυνα προϊόντα, τρέφει ένα δυσλειτουργικό περιβάλλον εργασίας και οι πελάτες του χάνουν την πίστη σε αυτό. Πιθανώς μια καλύτερη κίνηση θα ήταν να ανακοινώσει την αλλαγή, αφού αντιμετώπιζε αποτελεσματικά αυτά τα θέματα.
Μια παρόμοια κίνηση είχε γίνει από την Google το 2015 όταν έγινε Alphabet. Οι υπηρεσίες της εταιρείας είχαν εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω από μια μηχανή αναζήτησης και όταν τελικά το όνομα άλλαξε, ήταν ήδη ένας τεχνολογικός γίγαντας και απέφυγε έτσι τον αρνητικό συσχετισμό κάποιων προϊόντων της (όπως ντρόουν και αυτόνομα οχήματα).
Από την άλλη η Microsoft προχώρησε σε μεγάλη αναβάθμιση των υπηρεσιών της, ωστόσο δεν χρειάστηκε να κάνει κάποια αλλαγή στο όνομά της.
Το Facebook δεν έχει διαχωρίσει ακόμα τις υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης από το metaverse, το οποίο υποσχέθηκε αλλά βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο.
Πολλοί είδαν τη μετονομασία σαν μια υπόσχεση, αλλά η υπόσχεση πρέπει να κρατηθεί. Μέχρι το Meta να μπορεί να εφαρμοστεί, θα υπάρχει απλά το ίδιο Facebook που ξέραμε, με ένα άλλο όνομα.
Πηγή: hbr.org