Mέχρι και 20 υπερηχητικά αεροσκάφη από την εταιρεία κατασκευής Boom Supersonic αποφάσισε να αγοράσει η American Airlines, σύμφωνα με κοινή ανακοίνωση που έκαναν οι δύο εταιρείες την Τρίτη.
Είναι η δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα δύο χρόνων που ένας από τους μεγαλύτερους αερομεταφορείς των ΗΠΑ κινείται προς την αγορά αυτών των σούπερ τζετ υψηλής ταχύτητας.
Σχεδόν 20 χρόνια μετά την τελευταία εμπορική διάθεση του υπερηχητικού Concorde, κατασκευαστές αεροσκαφών και κυβερνήσεις σε όλο το κόσμο αναπτύσσουν και πάλι τέτοια αεροπλάνα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν στο μισό τον χρόνο πτήσης μεταξύ Λονδίνου και Νέας Υόρκης.
Η εκπρόσωπος της εταιρείας που έχει έδρα το Κολοράντο Oμπρεϊ Σκάνλαν δήλωσε ότι η Boom Supersonic έχει εξασφαλίσει 130 παραγγελίες, συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων εναλλακτικής επιλογής (options).
Αρνήθηκε ωστόσο να αποκαλύψει την αξία της συμφωνίας, η οποία δίνει επίσης στην American Airlines την επιλογή να αγοράσει έως το 2029 επιπλέον 40 αεροσκάφη Overture – ένα μοντέλο που διαφημίζεται ότι έχει την ικανότητα να πετάει έως και 1,7 φορές την ταχύτητα του ήχου (περίπου 1.300 μίλια την ώρα).
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Boom, Μπλέϊκ Σόλ Blake Scholl δήλωσε ότι κάθε Overture θα πωλείται για 200 εκατομμύρια δολάρια, αν και συνηθίζεται οι αεροπορικές εταιρείες να πληρώνουν κάτω από την τιμή καταλόγου αν αγοράζουν πολλά αεροπλάνα.
Πέρυσι, η United Airlines παρήγγειλε 15 Overtures με δυνατότητα αγοράς 35 ακόμη.
Το περίφημο Concorde, το οποίο είχε μέγιστη ταχύτητα λίγο πάνω από 2 Mach, πραγματοποίησε για τελευταία φορά εμπορική πτήση το 2003.
Πετούσε κατά βάση από την British Airways και την Air France και είχε την ικανότητα να καλύπτει τη απόσταση από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη σε περίπου τρεις ώρες.
Ωστόσο, αναγκάστηκε να σταματήσει τις πτήσεις του μετά από χρόνια μη βιώσιμων δαπανών σε καύσιμα, σε συνδυασμό με επανειλημμένες καταγγελίες από ανθρώπους που ζούσαν κοντά σε αεροδρόμια για τον θόρυβο που παρήγαγε.
Τον Ιούλιο του 2000 μια πτήση με Concorde της Air France που κατευθυνόταν στη Νέα Υόρκη από το Παρίσι κατέληξε σε μεγάλη τραγωδία με απολογισμό 113 νεκρούς κάτι που έπληξε την εικόνα του υπερηχητικού αεροσκάφους ως ασφαλούς επιλογής ταξιδιού.
Υπάρχουν επίμονα ερωτήματα σχετικά με το εάν είναι δυνατή η κατασκευή εξαιρετικά γρήγορων, ασφαλών, σχετικά αθόρυβων και φιλικών προς το περιβάλλον αεροπλάνων.
«Νομίζω ότι δεν μπορούν να αγνοηθούν τα εμπόδια που θα βρεθούν στο δρόμο για να φτάσουμε εκεί», δήλωσε ο αεροπορικός δημοσιογράφος Τζόν Οστροουερ στο CBS News. Ισχυρίστηκε ότι η κατασκευάστρια Boom θα χρειαστεί να επενδύσει τουλάχιστον 15 δισεκατομμύρια δολάρια για να αναπτύξει ένα υπερηχητικό τζετ.
Η Boom συνεργάστηκε με τον βρετανικό βιομηχανικό όμιλο Rolls-Royce – οποίος ήταν συνκατασκευαστής των κινητήρων του Concorde – για το σχεδιασμό των κινητήρων του Overture που αξιολογεί τώρα η Boom.
H εταιρία κατασκευής των υπερηχητικών λέει ότι τα Overtures θα είναι ελαφρύτερα και πιο οικονομικά από το Concorde, ενώ το καλύτερο λογισμικό θα επιτρέψει στα νέα τζετ να είναι πιο αεροδυναμικά.
Η μείωση του θορύβου θα μπορούσε να παραμείνει πρόκληση, επειδή τα υπερηχητικά αεροσκάφη απαιτούν στενούς αεροδυναμικούς κινητήρες, οι οποίοι μπορεί να είναι σχετικά θορυβώδεις.
Το Concorde απαγορευόταν να πετάει πάνω από το νερό λόγω του θορύβου που προκαλούσε και αυτό περιόριζε σε σημαντικό βαθμό τις διαδρομές του.
Ένα άλλο εμπόδιο μπορεί να είναι το κόστος των αεροπορικών καυσίμων, το οποίο προέρχεται από οργανική ύλη. Ο Σολ έχει υποσχεθεί ότι το Overture θα πετάει αποκλειστικά με πιο οικολογικά καύσιμα, τα οποία είναι δύο έως πέντε φορές ακριβότερα από τα ορυκτά καύσιμα.
Τα υπερηχητικά αεροσκάφη μπορούν επίσης να κάψουν επτά έως εννέα φορές περισσότερο καύσιμο σε σύγκριση με τα συμβατικά αεροπλάνα όπως αναφέρει η Washington Post.