Προτού ο Ίλον Μασκ αγοράσει το Twitter, οι ύβρεις κατά των μαύρων Αμερικανών εμφανίζονταν στην πλατφόρμα κατά μέσο όρο 1.282 φορές την ημέρα. Αφού ο δισεκατομμυριούχος αγόρασε το Twitter, αυξήθηκαν σε 3.876 φορές την ημέρα. Οι ύβρεις κατά των ομοφυλόφιλων ανδρών εμφανίζονταν στο Twitter κατά μέσο όρο 2.506 φορές την ημέρα πριν αναλάβει ο Μασκ. Στη συνέχεια, η χρήση τους αυξήθηκε σε 3.964 φορές την ημέρα. Οι αντισημιτικές αναρτήσεις εκτοξεύτηκαν στο 61% δύο εβδομάδες αφότου ανέλαβε ο Μασκ.
Τα ευρήματα του Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (Center for Countering Digital Hate), του Συνδέσμου κατά της Δυσφήμισης (Anti-Defamation League) και άλλων ομάδων που μελετούν διαδικτυακές πλατφόρμες – παρέχουν την πιο ολοκληρωμένη εικόνα μέχρι σήμερα για το πώς έχει αλλάξει το Twitter από τότε που ο Μασκ ολοκλήρωσε τη συμφωνία ύψους 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων στα τέλη Οκτωβρίου. Αν και τα νούμερα μοιάζουν σχετικά μικρά, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι πρόκειται για μια ασυνήθιστα μεγάλη αύξηση.
Επιπλέον, λογαριασμοί που το Twitter αφαιρούσε τακτικά -όπως εκείνοι που προσδιορίζονται ως μέλη του Ισλαμικού Κράτους- έχουν επιστρέψει δυναμικά. Λογαριασμοί που συνδέονται με το ακροδεξιό κίνημα συνωμοσίας QAnon, έχουν επίσης επανέλθει στην πλατφόρμα. Αυτές οι αλλαγές είναι ανησυχητικές, δήλωσαν οι ερευνητές, προσθέτοντας ότι δεν είχαν δει ποτέ τέτοια απότομη αύξηση στη ρητορική μίσους, στο προβληματικό περιεχόμενο και στην επαναφορά πρώην απαγορευμένων λογαριασμών, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, ο Μασκ αρνείται τους ισχυρισμούς σχετικά με την αύξηση αυτή. Τον περασμένο μήνα, μάλιστα, είχε δηλώσει ότι η ρητορική μίσους είχε μειωθεί κατά ένα τρίτο από τότε που ανέλαβε.
Hate speech impressions down by 1/3 from pre-spike levels. Congrats to Twitter team! pic.twitter.com/5BWaQoIlip
— Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2022
Οι αλλαγές στο περιεχόμενο του Twitter δεν έχουν μόνο κοινωνικές επιπτώσεις, αλλά επηρεάζουν και την ίδια την εταιρεία. Όπως αναφέρουν οι New York Times, οι διαφημιστές, οι οποίοι παρέχουν περίπου το 90% των εσόδων του Twitter, έχουν μειώσει τις δαπάνες τους στην πλατφόρμα, καθώς περιμένουν να δουν πώς θα κινηθεί υπό τον νέο ιδιοκτήτη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο μήνα ο Μασκ ανακοίνωσε πως θα προσφέρει αμνηστία σε απαγορευμένους λογαριασμούς που δεν έχουν παραβιάσει το νόμο, ενώ την προηγούμενη Τρίτη (29/11) κατήργησε την πολιτική για την παραπληροφόρηση κατά του Covid-19.
Οι ερευνητές δήλωσαν επίσης ότι η αύξηση της ρητορικής μίσους, των αντισημιτικών αναρτήσεων και άλλου επιβλαβούς περιεχομένου, είχε ξεκινήσει πριν ο Μασκ χαλαρώσει τους κανόνες περιεχομένου της υπηρεσίας. Αυτό υποδηλώνει ότι θα μπορούσε να έρθει περαιτέρω αύξηση. Αν συμβεί αυτό, δεν είναι σαφές αν η εταιρεία θα έχει τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού, ή αν θα διαθέτει το ανθρώπινο δυναμικό να τους υλοποιήσει. Τον περασμένο μήνα, ο νέος ιδιοκτήτης του Twitter απέλυσε περίπου το 50% του προσωπικού της εταιρείας, ενώ αρκετοί παραιτήθηκαν.
«Έχουμε συμβουλεύσει τον Μασκ ότι το Twitter δεν πρέπει απλώς να διατηρήσει τις πολιτικές που εφαρμόζει εδώ και χρόνια, αλλά να αφιερώσει πόρους σε αυτές», δήλωσε η Γιέλ Άιζενστατ, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου κατά της Δυσφήμισης. Μετά από συνάντηση που είχε με τον Μασκ, η αντιπρόεδρος είπε ότι ο δισεκατομμυριούχος δεν έδειξε να ενδιαφέρεται για τις συμβουλές των ομάδων για τα δικαιώματα των πολιτών και άλλων οργανώσεων.
«Οι ενέργειές του μέχρι σήμερα δείχνουν ότι δεν έχει δεσμευθεί σε μια διαφανή διαδικασία όπου θα ενσωματώνει τις βέλτιστες πρακτικές που έχουμε μάθει από ομάδες της κοινωνίας των πολιτών», δήλωσε η Άιζενστατ. «Αντίθετα, ενθάρρυνε τους ρατσιστές, τους ομοφοβικούς και τους αντισημίτες».
Η έλλειψη δράσης επεκτείνεται σε νέους λογαριασμούς που συνδέονται με τρομοκρατικές ομάδες και άλλους που είχε απαγορεύσει προηγουμένως το Twitter. Τις πρώτες 12 ημέρες αφότου ανέλαβε ο Μασκ, δημιουργήθηκαν 450 λογαριασμοί που σχετίζονται με το ISIS, ποσοστό 69% υψηλότερο από τις προηγούμενες 12 ημέρες, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Στρατηγικού Διαλόγου (Institute for Strategic Dialogue), μια δεξαμενή σκέψης που μελετά τις διαδικτυακές πλατφόρμες.
Άλλες εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ανησυχούν επίσης όλο και περισσότερο για τον τρόπο με τον οποίο εποπτεύεται το περιεχόμενο στο Twitter.
Όταν η Meta, στην οποία ανήκουν το Facebook και το Instagram, βρήκε λογαριασμούς που σχετίζονταν με καμπάνιες επιρροής από τη Ρωσία και την Κίνα στις πλατφόρμες της τον περασμένο μήνα, προσπάθησε να ειδοποιήσει το Twitter, δήλωσαν δύο μέλη της ομάδας ασφαλείας της Meta. Οι δύο εταιρείες επικοινωνούσαν συχνά για τα θέματα αυτά, καθώς οι καμπάνιες επιρροής από ξένες εταιρείες συνήθως συνέδεαν ψεύτικους λογαριασμούς στο Facebook με το Twitter.
Αλλά αυτή τη φορά τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τους ομολόγους τους στο Twitter έμειναν αναπάντητα, είπαν οι εργαζόμενοι της Meta, εκτιμώντας ότι οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι είχαν απολυθεί η παραιτηθεί.
Σύμφωνα με το Reuters, το Twitter εγκαταλείπει τους χειροκίνητους ελέγχους περιεχομένου και στρέφεται στους αυτοματισμούς για να ελέγξει το περιεχόμενο της πλατφόρμας. Αντί λοιπόν να αφαιρεί αναρτήσεις που περιέχουν ρητορική μίσους, επιλέγει τους περιορισμούς διάθεσης περιεχομένου, δήλωσε στο Reuters η νέα επικεφαλής του τμήματος Εμπιστοσύνης και Ασφάλειας Προϊόντων, Έλλα Ίργουιν. Το Twitter περιορίζει επίσης πιο επιθετικά τα hashtag και τα αποτελέσματα αναζήτησης που περιέχουν όρους κακοποίησης, πρόσθεσε η Ίργουιν.
«Το μεγαλύτερο πράγμα που έχει αλλάξει είναι ότι η ομάδα έχει πλήρη εξουσιοδότηση να κινηθεί γρήγορα και να είναι όσο το δυνατόν πιο επιθετική», δήλωσε η Ίργουιν στην πρώτη συνέντευξη που παραχώρησε στέλεχος του Twitter μετά την εξαγορά της εταιρείας από τον Μασκ.