Τετάρτη, 25 Μαΐου, 2022

Η αυτοεκτίμηση και πώς να την ξανακερδίσετε

Γράφει η Χρυσάνθη Πασσά*

Το άγχος της καθημερινότητας μας οδηγεί τις περισσότερες φορές στο να ξεχνάμε τον εαυτό μας. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση αποτελεί συχνά τη βάση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε σε οποιασδήποτε μορφής σχέση, αλλά και στη γενικότερη συμπεριφορά μας.

Τα άτομα με χαμηλή αυτοεκτίμηση επηρεάζονται συχνά από τα αρνητικά σχόλια των γύρω τους, στενοχωριούνται υπερβολικά και είναι περισσότερο επιρρεπή στο στρες και στην κατάθλιψη. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα άτομα με τέτοιες συμπεριφορές επιλέγουν την αδράνεια και πολλές φορές καταλήγουν σε συμπεριφορές απομόνωσης ή ακόμα και σε καταχρήσεις. Επιπλέον, η χαμηλή αυτοεκτίμηση αδυνατίζει το ανοσολογικό σύστημα και σχετίζεται με καρδιακές ασθένειες. Τι μπορεί όμως να γίνει για να αλλάξει αυτό;

Ξεκινάμε με απλά πράγματα, όπως η καταγραφή των θετικών μας στοιχείων και τι μας αρέσει στον εαυτό μας. Ακόμα, μια λίστα με τις επιτυχίες που έχουμε καταφέρει είτε θεωρούμε ότι είναι σημαντικές είτε ασήμαντες. Βασικό είναι επίσης και στις ασήμαντες επιτυχίες να ανακαλύπτουμε πάντα τη θετική πλευρά. Το ίδιο ακριβώς πρέπει να ακολουθείται και με τα αρνητικά στοιχεία της προσωπικότητας μας. Οφείλουμε να κρατάμε ό,τι καλό μπορούν να μας δώσουν.

Δίνουμε προτεραιότητα σε ανθρώπους και καταστάσεις, που μας κάνουν να περνάμε καλά και να χαμογελάμε. Ξεκινάμε νέες δραστηριότητες, ώστε παράλληλα να αναπτύξουμε πτυχές του χαρακτήρα μας που αγνοούσαμε αλλά και να κοινωνικοποιηθούμε περισσότερο. Αναπτύσσοντας τις διαπροσωπικές μας σχέσεις, μπαίνουμε στη διαδικασία να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας και παράλληλα νιώθουμε περήφανοι γιατί γινόμαστε ακόμα πιο αποδεκτοί και αγαπητοί από το κοινωνικό σύνολο. Το σημαντικότερο όλων, όμως, είναι το βράδυ που ξαπλώνουμε να σκεφτόμαστε τα καλά πράγματα που έχουν συμβεί κατά τη διάρκεια της ημέρας που πέρασε, να τα καταγράφουμε και να εστιάζουμε στην προσωπική μας εμπλοκή σε αυτά.

Δώστε με τους παραπάνω τρόπους στον εαυτό σας τη δυνατότητα να βιώσει θετικά συναισθήματα. Έτσι θα μπορέσετε να διαχειριστείτε καλύτερα τα αρνητικά συναισθήματα, να πατήσετε ακόμα πιο γερά στα πόδια σας και να ανταπεξέλθετε πιο αποτελεσματικά στις ανάγκες της καθημερινότητας. Άλλωστε, η αυτοεκτίμηση μαθαίνεται από τους “Σημαντικούς Άλλους” που έχει ο καθένας στη ζωή του και αναπτύσσεται σταδιακά καθώς το άτομο μεγαλώνει, μέσα από τις εμπειρίες του και τις προσωπικές του επιλογές.

* Η Χρυσάνθη Πασσά είναι Ψυχολόγος, MSc Αναπτυξιακές Διαταραχές

σχετικα αρθρα

ροη ειδησεων