Τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 17 Φεβρουαρίου 2023 έληξε η προθεσμία που όριζε ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) για όλες τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης να δημοσιεύουν για πρώτη φορά τον αριθμό των χρηστών τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με τον συγκεκριμένο νόμο, οι πλατφόρμες και οι μηχανές αναζήτησης με περισσότερους από 45 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις αυστηρές απαιτήσεις από το καλοκαίρι του 2023, συμπεριλαμβανομένης της ταχείας κατάργησης παράνομου περιεχομένου, του περιορισμού της παραπληροφόρησης και της καλύτερης προστασίας παιδιών και εφήβων υπό την επίβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η νέα νομοθεσία αποσκοπεί επίσης στην καλύτερη καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και της ρητορικής μίσους και καθιστά τις μεγάλες πλατφόρμες υπόλογες για τους αλγόριθμούς τους, οι οποίοι καθορίζουν τι βλέπουν οι χρήστες ενώ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορεί να τους επιβάλει πρόστιμο έως και 6% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών τους, ή ακόμη και να απαγορεύσει τη λειτουργία τους στην ΕΕ, σε περίπτωση επανειλημμένων σοβαρών παραβάσεων.
Πότε θα βγάζουν τα δεδομένα των χρηστών τους οι εταιρίες
Η διαδικασία θα πρέπει να γίνεται από τις διαδικτυακές πλατφόρμες τουλάχιστον μια φορά κάθε έξι μήνες ενώ η επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι υπεύθυνη για τον νόμο, δημοσίευσε πρόσφατα μη δεσμευτικές κατευθυντήριες γραμμές σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ για να βοηθήσει τις εταιρίες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες να συμμορφωθούν σε αυτές.
Δημοφιλής διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το TikTok, το Twitter, το Facebook και το Amazon έχουν αναφέρει ότι οι χρήστες τους είναι περισσότεροι από 45 εκατομμύρια στην Ε.Ε.
Πιο αναλυτικά:
Google Search – 332 εκατομμύρια χρήστες
YouTube – 401,7 εκατομμύρια
Facebook – 255 εκατομμύρια
Instagram – 250 εκατομμύρια
Twitter – 100,9 εκατομμύρια
Bing – 107 εκατομμύρια
TikTok – 125 εκατομμύρια
Στο μεταξύ, ορισμένες πλατφόρμες, όπως η Amazon, το Pinterest ή το Apple Store, δήλωσαν απλώς ότι βρίσκονται πάνω από το όριο που τις χαρακτηρίζει ως «πολύ μεγάλες», χωρίς ωστόσο να προσδιορίζουν τον ακριβή αριθμό των χρηστών τους.
Από την άλλη , οι Spotify, OnlyFans και Tinder δήλωσαν ότι βρίσκονταν κάτω από το όριο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δώσει σε δημόσια διαβούλευση τον συγκεκριμένο νόμο. Η συζήτηση θα διαρκέσει ως τις 16 Μαρτίου 2023, και θα συμβάλει στη διαμόρφωση των τελικών κανόνων που θα επιβληθούν ενώ ο κανονισμός για τις ψηφιακές υπηρεσίες θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το 2024.