Η Γερμανία πέτυχε τους κλιματικούς στόχους της το 2022 και οι εκπομπές μειώθηκαν σχεδόν κατά 2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ωστόσο, κινδυνεύει να αποτύχει, και μάλιστα κατά πολύ, στην επίτευξη των κλιματικών στόχων για το 2030.
Η προειδοποίηση προέρχεται από το «Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων για Θέματα Κλίματος», μια πενταμελή επιστημονική Επιτροπή που συγκροτήθηκε από τη γερμανική κυβέρνηση για την επιτήρηση των κλιματικών στόχων. Αστάθμητοι παράγοντες έχουν προκαλέσει τόσο απότομη πτώση των εκπομπών, ώστε σχεδόν κανένας τομέας της γερμανικής Οικονομίας δεν βρίσκεται πραγματικά στη σωστή πορεία. Και αν αυτό δεν αλλάξει, η Γερμανία θα αποκλίνει κατά πολύ από τους κλιματικούς στόχους για το 2030, τονίζεται στην τελευταία έκθεση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων.
Σύμφωνα με τον Νόμο περί της Προστασίας του Κλίματος, οι εκπομπές το 2022 μειώθηκαν κατά 14 εκ. τόνους. Ωστόσο, 9 εκ. εξ αυτών οφείλονταν στην ασθενέστερη οικονομική παραγωγή εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία. Επιπλέον, η Βιομηχανία χρησιμοποίησε την ενέργεια με μεγαλύτερη φειδώ, αλλά αυτό είναι προσωρινού χαρακτήρα. «Πετύχαμε τους στόχους πέρυσι, κυρίως λόγω της κρίσης», είπε η Μπριγκίτε Κνόπφ αναπληρώτρια επικεφαλής της Επιτροπής.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι ο αποχαιρετισμός από το «απόθεμα ορυκτού κεφαλαίου» γίνεται πολύ αργά – ειδικά στους τομείς της θέρμανσης και των μεταφορών. Στις μεταφορές, για παράδειγμα, οι εκπομπές αυξήθηκαν αντί να μειωθούν – και αυτό σε μια χρονιά υψηλών τιμών στα καύσιμα και πειραματικής εφαρμογής του μηνιαίου εισιτηρίου των 9 Ευρώ για τα τοπικά ΜΜΜ. Ο αριθμός των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μειώθηκε «μόνο οριακά». Στα κτίρια, η φιλική προς το Κλίμα αντλία θερμότητας εγκαθίσταται μέχρι στιγμής με πολύ αργούς ρυθμούς. Οι δύο τομείς, τα κτίρια και οι μεταφορές, έχουν επανειλημμένα αποτύχει στον λεγόμενο τομεακό στόχο.
Στα τέλη Μαρτίου, οι επικεφαλής των κομμάτων του κυβερνητικού συνασπισμού συμφώνησαν να τροποποιήσουν το Νόμο για την Προστασία του Κλίματος, ούτως ώστε να εξετάζονται όλοι οι τομείς συνολικά. Η νέα ρύθμιση βοηθά το υπουργείο Μεταφορών του Φόλκερ Βίσινγκ (FDP), το οποίο υπολείπεται πολύ από την επίτευξη των τομεακών στόχων. Το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων επικρίνει τα σχέδια της κυβέρνησης. Εάν ο στόχος της τροποποίησης του Νόμου είναι η άμβλυνση της ευθύνης των Υπουργείων, αυτό θα αυξήσει «τον κίνδυνο μελλοντικών αστοχιών σε σχέση με την επίτευξη των στόχων», προειδοποιεί η Κνόπφ.
Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: Εάν η Προστασία του Κλίματος συνεχιστεί με τους σημερινούς ρυθμούς, οι εκπομπές το 2030 θα είναι κατά περίπου 40% μεγαλύτερες αυτών που έχουν τεθεί ως στόχος και αντί των 438 εκ. τόνων αερίων του θερμοκηπίου, η Γερμανία θα έχει εκπομπές 628 εκ. τόνων, πολύ μακριά από τη Συμφωνία του Παρισιού.
Ανταπόκριση – Βερολίνο: Γιώργος Παππάς
Πηγή: ertnews.gr