Δεν είναι κάποια από τις γνωστές μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες. Αλλά η μάρκα του κάθε σούπερ μάρκετ πίσω από κάθε κουτί φρέσκου γάλακτος ιδιωτικής ετικέτας. Μία ιδιωτική ετικέτα που πλέον κυριαρχεί στην αγορά και διαρκώς αναπτύσσεται όχι μόνο στο γάλα αλλά και συνολικά, δεδομένου ότι είναι φθηνότερη και για πολλούς καταναλωτές αποτελεί το αντίδοτο στην ακρίβεια. Την ίδια στιγμή έχει καταφέρει να αφήσει αρκετά πίσω της μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς τη Δέλτα και τον Όλυμπο (όμιλος Ελληνικά Γαλακτοκομεία). Και η οποία παράγεται και συσκευάζεται από τις μεγάλες αλυσίδες για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Στοιχεία της NielsenIQ -συμπεριλαμβάνονται μεγάλα σούπερ μάρκετ, Lidl και νησιά- που μετράει την αγορά και βρίσκονται στη διάθεση του Capital.gr αποτελούν αδιάψευστο μάρτυρα της εικόνας αυτής σε ένα από τα βασικά καταναλωτικά αγαθά που μπαίνουν σε κάθε σπίτι σε καθημερινή ή σχεδόν σε καθημερινή βάση, το γάλα. Συγκεκριμένα, στο φρέσκο γάλα πρώτος παίκτης σε αξία πωλήσεων για τις 40 εβδομάδες του 2023 (2 Ιανουαρίου έως και 8 Οκτωβρίου 2023), είναι η ιδιωτική ετικέτα με 28,79 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με τις αντίστοιχες 40 εβδομάδες του 2022. Το μερίδιο αγοράς της ιδιωτικής ετικέτας σε αυτή την περίπτωση είναι 27% (από 20,59 εκατ. πέρυσι), ενώ το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι η αύξηση των πωλήσεων σε σχέση με πριν από ένα έτος ανέρχεται σε ποσοστό 39,8%. Ακολούθως ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης της κατηγορίας φρέσκου γάλακτος είναι η Δέλτα (μερίδιο 15,9%), η οποία ωστόσο εμφανίζει συρρίκνωση των πωλήσεών της στα 16,93 εκατ. ευρώ από 20,6 εκατ. ευρώ πέρυσι (-17,8%). Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο Όλυμπος (μερίδιο 10,7%), ο οποίος επίσης χάνει πωλήσεις σε αξία στο φρέσκο γάλα κατά την περίοδο αναφοράς και συγκεκριμένα από τα 12,49 εκατ. ευρώ πέρυσι, στα 11,36 εκατ. ευρώ φέτος (-9,1%).
“Μεγαλώνει” η ΜΕΒΓΑΛ σε τζίρο και πωλούμενες ποσότητες
Ανοδική ωστόσο είναι η πορεία για τη ΜΕΒΓΑΛ (μερίδιο 6,6%), η οποία κατάφερε να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις της στη συγκεκριμένη κατηγορία από τα 5,79 εκατ. ευρώ στα 7 εκατ. ευρώ (+20,9%). Στους κερδισμένους στην πέμπτη θέση είναι η Φάρμα Κουκάκημε αύξηση τζίρου κατά 4,2% από τα 6,13 εκατ. ευρώ στα 6,39 εκατ. ευρώ, στην έκτη θέση η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία ΣΕΡΓΑΛ με αύξηση τζίρου 11% από 5,73 εκατ. ευρώ στα 6,36 εκατ. φέτος, στην έβδομη θέση η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Βόλου (ΕΒΟΛ) με αύξηση τζίρου 7,4% από τα 3,9 εκατ. ευρώ στα 4,18 εκατ. ευρώ.
Ισχυρή όμως είναι και η ανάπτυξη των πωλήσεων σε όγκο που παρουσιάζει η ιδιωτική ετικέτα στην ίδια χρονική περίοδο των 40 εβδομάδων του έτους, καθώς ανέρχεται σε 23,3% από τα 20,8 εκατομμύρια λίτρα στα 25,69 εκατομμύρια λίτρα (μερίδιο 33,6%). Η Δέλτα ακολουθεί με σημαντική μείωση όγκου πωλήσεων φρέσκου γάλακτος κατά 31,8% από τα 14,18 εκατομμύρια λίτρα στα 9,67 εκατομμύρια λίτρα φέτος. Ο Όλυμπος επίσης έχασε 16,4% του περσινού όγκου πωλήσεων που ήταν 8,24 εκατομμύρια λίτρα, φτάνοντας φέτος τα 6,89 εκατομμύρια λίτρα. Η ΜΕΒΓΑΛ κινείται έντονα ανοδικά με 14,4% σε όγκο πωλήσεων φρέσκου γάλακτος από τα 4,88 εκατομμύρια λίτρα πέρυσι σε 5,59 εκατομμύρια λίτρα φέτος. Η Φάρμα Κουκάλη παρά την αύξηση του τζίρου της (η οποία ενέχει αμιγώς πληθωριστικά χαρακτηριστικά), είδε τον όγκο πωλήσεων να συρρικνώνεται κατά 5,1% από 3,83 εκατ. λίτρα σε 3,63 εκατ. λίτρα, ενώ η ΣΕΡΓΑΛ είδε ανάπτυξη 3,4% από 5,13 εκατ. σε 5,31 εκατ. λίτρα και η ΕΑΣ Βόλου (ΕΒΟΛ) αύξηση 10,1% από τα 2,21 εκατ. στα 2,44 εκατ. λίτρα.
Πρώτος παίκτης στο σύνολο του γάλακτος η Friesland με το ΝΟΥΝΟΥ, δεύτερος η ιδιωτική ετικέτα
Να σημειωθεί ότι κυρίαρχος παίκτης στο σύνολο της αγοράς γάλακτος (συμπεριλαμβανομένων των υψηλής παστερίωσης, εβαπορέ κλπ) είναι η Friesland Campina που παράγει το ΝΟΥΝΟΥ με αυξημένο τζίρο στις 40 εβδομάδες του 2023 από τα 75,7 εκατ. ευρώ πέρυσι στα 81,18 εκατ. ευρώ φέτος και μερίδιο 21,3%. Ακολουθεί η ιδιωτική ετικέτα με αύξηση 21,1% από τα 66,58 εκατ. ευρώ στα 80,59 εκατ. ευρώ και μερίδιο αγοράς 21,2%. Τρίτη είναι η Δέλτα (μερίδιο αγοράς 19,1%) με αύξηση τζίρου 1% από τα 72 εκατ. ευρώ στα 72,73 εκατ. ευρώ. Ο Όλυμπος (μερίδιο αγοράς 14,4%) χάνει πωλήσεις και στο σύνολο της κατηγορίας γάλακτος κατά -2,3% από 56,23 εκατ. πέρυσι σε 56,96 εκατ. ευρώ φέτος και αμέσως μετά η ΜΕΒΓΑΛ (μερίδιο αγοράς 4,3%) που κερδίζει τζίρο κατά 19,1% από τα 13,67 εκατ. ευρώ στα 16,28 εκατ. ευρώ, Φάρμα Κουκάκη (μερίδιο αγοράς 3,9%) με αύξηση τζίρου 23,1% από α 12,03 εκατ. ευρώ στα 14,82 εκατ. ευρώ, η Ροδόπη (στον ίδιο όμιλο με τον Όλυμπο με μερίδιο αγοράς 2,4%) με αύξηση 11,5% από 8,31 εκατ. ευρώ στα 9,27 εκατ. ευρώ, η ΣΕΡΓΑΛ (μερίδιο αγοράς 1,8%) με αύξηση 10,9% από 6,06 εκατ. ευρώ στα 6,71 εκατ. ευρώ, η ΕΑΣ Βόλου (μερίδιο αγοράς 1,6%) με αύξηση 7,7% από 5,68 εκατ. ευρώ σε 6,12 εκατ. ευρώ και η επίσης συνεταιριστική βιομηχανία ΤΡΙΚΚΗ των Τρικάλων με μείωση τζίρου κατά 11,4% από 4,5 εκατ. ευρώ στα 3,99 εκατ. ευρώ (μερίδιο αγοράς 1%).
Μείωση ποσοτήτων για Friesland, Δέλτα, Όλυμπο συνολικά στο γάλα
Ο συνολικός τζίρος του γάλακτος στην Ελλάδα στη συγκεκριμένη περίοδο των 40 εβδομάδων είναι 106,48 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 8,1% από τα 98,47 εκατ. ευρώ πέρυσι. Ωστόσο οι πωλήσεις γάλακτος σε όγκο παρουσιάζουν οριακή μείωση κατά 0,5% από τα 76,98 εκατ. λίτρα το 2022 στα 76,57 εκατ. λίτρα φέτος.
Αναφέρουμε τέλος ότι οι τρεις μεγάλοι παίκτες Friesland, Δέλτα και Όλυμπος, χάνουν πωλήσεις σε όγκο στο προαναφερόμενο διάστημα κατά -4,8%, -11,6% και -9,9% αντίστοιχα. Συνολικά η κατηγορία γάλακτος στην Ελλάδα χάνει πωλήσεις σε όγκο -3%.
πηγή capital.gr