Τετάρτη, 25 Μαΐου, 2022

Η κριτική στη διαφήμιση

Γράφει η Εκάβη Σέχη

Η διαφήμιση είναι τέχνη. Μία τέχνη στην οποία καλείσαι να διαθέσεις περισσότερο την φαντασία σου και λιγότερο τις γνώσεις σου και σήμερα επείγει περισσότερο ίσως από ποτέ να την αξιολογήσουμε όπως κάθε μορφή τέχνης. Επίσης, η διαφήμιση είναι αναγκαία και ευτυχώς έχουν ανακαλυφθεί πολλοί τρόποι, πιο οικονομικοί και εξίσου αποτελεσματικοί, για να γνωστοποιήσεις το προϊόν ή την υπηρεσία σου. Η μοναδική υπηρεσία που θα καταγραφεί στην ιστορία του Marketing ,ως η υπηρεσία που δεν διαφημίστηκε ποτέ, είναι το Facebook και με πρωτεργάτη αυτό ακολούθησαν και τα υπόλοιπα social media, στα οποία μόνο το word of mouth διακρίνουμε ως μέσω προώθησης.

Η πρώτη διαφήμιση που ρίζωσε αρνητικά στην σκέψη μου ήταν η διαφήμιση της Layʼs με το Σάκη Ρουβά. Ο τομέας του marketing γνωρίζει πως πιο εύκολα θα πειστούν οι καταναλωτές για την χρησιμότητα του προϊόντος, εάν αυτός που το διαφημίζει είναι ένα δημόσιο και ιδιαίτερα αγαπητό πρόσωπο. Από τις πρώτες διδάξασες στην ιστορία της επώνυμης διαφήμισης είναι και η βασίλισσα Βικτώρια, που διαφήμισε ένα φάρμακο καθ΄ υπόδειξη του Πάπα Λέοντα του ΧΙΙΙ. Στη συνέχεια εφάρμοσε την πρακτική του προϊόντος «by appointment to», που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη Μεγάλη Βρετανία και αφορά στα προϊόντα που φέρουν τη βασιλική σφραγίδα. Πως όμως ο Σάκης Ρουβάς διαφημίζει στην περίπτωσή μας τα πατατάκια Layʼs;

Θα παρατηρήσετε πως ο Σάκης Ρουβάς απολαμβάνει στην Maserati του τα πατατάκια και έχει τόσο ενθουσιαστεί με τη γεύση τους, που αδιαφορεί για την κυκλοφοριακή συμφόρηση που δημιουργεί. Εμφανίζεται μια αστυνομικός αντιλαμβανόμενη το πρόβλημα και τον χαϊδεύει επιτηδευμένα κάνοντάς του σωματικό έλεγχο. Μόλις βρίσκει την ευκαιρία, του κλέβει το σακουλάκι με τα πατατάκια και με ένα χαστούκι στα οπίσθιά του τον αποκαλεί άτακτο αγόρι. Στα 47 δευτερόλεπτα που διαρκεί η διαφήμιση δίνεται έμφαση στο σεξ και δεν χρειάζεται να έχεις πονηρό μυαλό για να το αντιληφθείς.

Θα ήταν μια καλή διαφήμιση εάν προωθούσε στολές φετίχ για τις ερωτικές φαντασιώσεις και άλλα λοιπά σεξουαλικά παιχνίδια. Απλά δεν ξέρω εάν ο Σάκης Ρουβάς θα ήθελε να συνδυαστεί το όνομά του με το όνομα ενός Sex Shop. Όμως, φαίνεται πως τα πατατάκια Layʼs θέλουν να συνδεθούν με το όνομα του Σάκη Ρουβά ενώ δέχεται σεξουαλική παρενόχληση από όργανο της τάξης. Εάν στη θέση του Σάκη Ρουβά βάζαμε μια γυναίκα, τι θα γινόταν τότε;

Η δεύτερη φορά που ένιωσα πως οι διαφημιστές έχουν πάθει ερωτική παράκρουση και την διοχετεύουν σε τηλεοπτικά σποτ δευτερολέπτων ,που διαρκούν περισσότερο από οργασμό ,είναι της JACOBS Flavours. Σε αυτά ο πατέρας παρουσιάζει τις έξι κόρες του, όπου η κάθε μία συμβολίζει μια γεύση από τον καφέ και ο μέλλοντας γαμπρός κατενθουσιασμένος θέλει να τις δοκιμάσει όλες. Απορεί ο πατέρας, όλες; Ο γαμπρός σπεύδει να αναφέρει τις γεύσεις, ώστε να μην τον παρεξηγήσει η οικογένεια και όλοι εμείς οι καταναλωτές. Δεν μπορεί άλλωστε να πάρει και τις έξι γυναίκες, που με τέτοιο αηδιαστικό τρόπο προωθεί ο πατέρας. Το δε λογοπαίγνιο σʼ έξι γεύσεις/ σέξι γεύσεις, κάθε άλλο παρά αντιαισθητικό και βαρετό είναι και νιώθω τρομερό οίκτο για τον αριθμό έξι που ουκ ολίγες φορές έχει χτυπηθεί από κρύα αστεία και λογοπαίγνια.

Όχι, δεν βρίσκω πουθενά χιούμορ, όπως και δεν βρίσκω πουθενά θετικά μηνύματα για να τα συνδυάσω αμφότερα με τα προϊόντα. Και ως απάντηση σʼ εκείνους που θα σπεύσουν να πουν πως έτσι όμως θυμάσαι το προϊόν, έχω να πω πως δεν αρκεί να θυμάσαι τα προϊόντα που διαφημίζονται. Πρέπει να θες να προβείς στην αγορά τους, να σε πείσουν για την ποιότητα και το value for money και την καλή εικόνα του brand. Ας μη ξεχνάνε οι διαφημιστές πως είναι χρονοβόρο και κοστίζει περισσότερο η αναζήτηση δυνητικών πελατών, σε σχέση με την διατήρηση των ήδη υπαρχόντων.

σχετικα αρθρα

ροη ειδησεων