Από τον πυθμένα της θάλασσας περνούν τα μεγάλα σχέδια της Νορβηγίας για την εξασφάλιση των κρίσιμων μετάλλων που είναι απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση του πλανήτη.
Στην πρώτη χώρα που θα εξάγει πολύτιμα μέταλλα για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τον πυθμένα της θάλασσας αναμένεται να αναδειχθεί η Νορβηγία.
Το «πράσινο» φως για το πρωτοποριακό έργο αναμένεται να δοθεί σήμερα Τρίτη 9 Ιανουαρίου, στο πλαίσιο μιας κοινοβουλευτικής ψηφοφορας η οποία αναμένεται να περάσει χωρίς εμπόδια, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ εξασφάλισε διακομματική υποστήριξη στα τέλη του 2023.
Όπως αναφέρει το BBC, στον βυθό των υδάτων της Νορβηγίας φιλοξενούνται πετρώματα στο μέγεθος πατάτας τα οποία εμπεριέχουν μέταλλα όπως λίθιο, σκάνδιο και κοβάλτιο, που είναι κρίσιμα για την ενεργειακή μετάβαση, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Στόχος της νορβηγικής κυβέρνησης είναι να καταστήσει διαθέσιμα για εξόρυξη 280.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα των εθνικών της υδάτων μεταξύ του Σβάλμπαρντ και της νήσου Γιαν Μάγιεν στην περιοχή της Αρκτικής, προσκαλώντας τις εταιρείες να υποβάλλουν αίτηση για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων πηγών. Σημειώνεται ότι η εν λόγω περιοχή έχει μεγαλύτερο μέγεθος από αυτό του Ηνωμένου Βασιλείου.
Στόχος του Όσλο είναι να μειώσει την εξάρτησή του από την Κίνα στον τομέα των κρίσιμων υλικών για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ανεμογεννητριών και ηλιακών πάνελ. Αποτελεί επίσης μέρος της στρατηγικής της Νορβηγίας να αναπτύξει νέες ναυτιλιακές βιομηχανίες καθώς οι κορυφαίες εξαγωγές της, το πετρέλαιο και φυσικό αέριο από υπεράκτιες περιοχές, αναμένεται να μειωθούν σταδιακά.
Στον αντίποδα, δεν είναι λίγοι οι επιστήμονες που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για καταστροφικές συνέπειες στη βιοποικιλότητα.
Φόβους για περιβαλλοντική καταστροφή έκανε και ο Walter Sognees, συνιδρυτής της νορβηγικής εταιρείας εξόρυξης Loke Minerals, η οποία σχεδιάσει να υποβάλει αίτηση για εξόρυξη στα ύδατα.
Μιλώντας στο BBC, ανέφερε ότι της εξόρυξη των μετάλλων θα προηγηθεί μια μακρά περίοδος ερευνών και χαρτογράφησης ώστε να γεφυρωθεί το κενό γνώσεων όσον αφορα τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Πρόκειται για μια άποψη που συμμερίζεται και η νορβηγική κυβέρνηση, η οποία προτού επιτρέψει στις εταιρείες να ξεκινήσουν την εξαγωγή των μετάλλων, αυτές θα χρειαστεί να υποβάλλουν προτάσεις με σαφείς περιβαλλοντικές αξιολογήσεις που θα εξεταστούν εξονυχιστικά από το κοινοβούλιο.
Το σχέδιο του Όσλο έχει προκαλέσει την αντίδραση, επίσης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου οι οποίες έχουν έντονες περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Τον Νοέμβριο του 2023, σε μια ασυνήθιστη κίνηση, 120 νομοθέτες της ΕΕ έγραψαν ανοιχτή επιστολή, καλώντας το νορβηγικό κοινοβούλιο να απορρίψει το έργο λόγω «του κινδύνου μιας τέτοιας δραστηριότητας για τη θαλάσσια βιοποικιλότητα και την επιτάχυνση της κλιματικής αλλαγής». Η επιστολή ανέφερε επίσης ότι η εκτίμηση επιπτώσεων που διεξήγαγε η Νορβηγία είχε πάρα πολλά κενά γνώσης.
Σημειώνεται ότι τα μέταλλα που σχεδιάζεται να εξαχθούν από τα ύδατα της Νορβηγίας απαντώνται και στην ξηρά, αλλά συγκεντρώνονται σε λίγες χώρες, κάτι το οποίο δεν καθιστά εύκολη την αξιοποίησή τους. Το BBC παραθέτει το παράδειγμα του Κονγκό, όπου εντοπίζονται μερικά από τα μεγαλύτερα αποθέματα κοβαλτίου, αλλά σε πολλές περιοχές της χώρας σημειώνονται συγκρούσεις.
Πηγή carandmotor.gr