Στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών, ελάχιστες εταιρείες έχουν κάνει τόση αίσθηση τα τελευταία χρόνια όση η OpenAI, η δημιουργός του ChatGPT. Και τώρα δείχνει να θέλει να διεκδικήσει την πρωτοκαθεδρία της Google στον τομέα εκείνο όπου η τελευταία είναι απόλυτη κυρίαρχος: στις μηχανές αναζήτησης.
Η OpenAI ανακοίνωσε πρόσφατα τη διάθεση του SearchGPT, ενός νέου εργαλείου, το οποίο, όπως προκύπτει και από την επωνυμία τους, είναι μία μηχανή αναζήτησης που ακολουθεί τη φιλοσοφία του ChatGPT και του generative AI. Επιπλέον, το SearchGPT έχει πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στις πληροφορίες ολόκληρου του Διαδικτύου και αυτό είναι μία ουσιώδης διαφορά που μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα.
Το SearchGPT είναι αρκετά διαφορετικό ως μηχανή αναζήτησης. Ουσιαστικά, ξεκινά εμφανίζοντας ένα μεγάλο παράθυρο κειμένου, όπου ο χρήστης ερωτάται «Τι ψάχνεις;». Η διαφορά είναι ότι δεν απαντά με μία «κλασική» λίστα συνδέσμων αλλά προσπαθεί να τους οργανώσει και να αντλήσει συμπεράσματα. Σε ένα παράδειγμα που παρουσίασε η OpenAI, η μηχανή αναζήτησης παρουσιάζει περίληψη των αποτελεσμάτων που συγκέντρωσε γύρω από μουσικά φεστιβάλ και στη συνέχεια εμφανίζει σύντομες περιγραφές των εκδηλώσεων, συνοδευόμενες από σύνδεσμο που παραπέμπει στην πηγή. Σε μία άλλη περίπτωση, τα αποτελέσματα αφορούν την κατάλληλη εποχή για να φυτέψει κανείς ντοματιές και στη συνέχεια παραθέτει τις διάφορες ποικιλίες του φυτού. Μετά την εμφάνιση των αρχικών αποτελεσμάτων, ο χρήστης μπορεί να προχωρήσει σε διευκρινιστικές ερωτήσεις ή να κάνει κλικ στο sidebar, ώστε να εμφανιστούν και άλλοι σχετικοί σύνδεσμοι. Η μηχανή αναζήτησης περιλαμβάνει επίσης μια λειτουργία με την επωνυμία «οπτικές απαντήσεις», όμως επί του παρόντος δεν έχει διευκρινιστεί το πώς ακριβώς αξιοποιείται αυτή η δυνατότητα.
Πότε θα το δούμε
Προς το παρόν, το SearchGPT είναι σε δοκιμαστική έκδοση. Σύμφωνα με την OpenAI, πρόσβαση στο συγκεκριμένο εργαλείο έχουν προς το παρόν μόλις 10.000 χρήστες. Ουσιαστικά, η OpenAI επιδιώκει να δοκιμάσει και λίγο το SearchGPT καθώς δεν είναι η μόνη που επιδιώκει να αξιοποιήσει το GenAI για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αναζητούμε πληροφορίες στο Internet. Τόσο η Google όσο και μία εταιρεία ονόματι Perplexity έχουν δοκιμάσει αντίστοιχες προσεγγίσεις αλλά τα μέχρι τώρα αποτελέσματα έχουν προκαλέσει πολλές αντιδράσεις. Το αντίστοιχο εργαλείο της Google απογοήτευσε καθώς οι απαντήσεις του στερούσαν λογικής σε πολλές αναζητήσεις, ενώ στην περίπτωση της Perplexity υπάρχουν καταγγελίες από ομίλους μέσων ενημέρωσης ότι αντιγράφει αυτολεξεί το έργο τους.
Από την πλευρά της, η OpenAI ακολουθεί μία διαφορετική πρακτική, συνεργαζόμενη με ομίλους μέσων ενημέρωσης όπως είναι η Wall Street Journal, το Assosciated Press και η Vox Media. Σύμφωνα με την OpenAI, οι όμιλοι μέσων ενημέρωσης θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται το πώς εμφανίζονται στις λειτουργίες αναζήτησης της OpenAI και να επιλέξουν να μην περιλαμβάνεται το έργο τους στο περιεχόμενο που αξιοποιείται για την εκπαίδευση των μοντέλων της τελευταίας.
Όσον αφορά το πότε θα είναι ευρέως διαθέσιμο το SearchGPT, η OpenAI δείχνει να μη θέλει να αποκαλύψει τα πλάνα της δεδομένου ότι επιδιώκει η συγκεκριμένη υπηρεσία να έχει ρυθμιστεί σε τέτοιο επίπεδο ώστε να μην υπάρχουν παράπονα από τους χρήστες. Οπότε το ερώτημα είναι αν η Google θα έχει προλάβει ως τότε να ενεργοποιήσει την αντίστοιχη υπηρεσία της με τις δύο εταιρείες να δείχνουν να έχουν εμπλακεί σε έναν αγώνα δρόμου.
cnn.gr