Οι αντιδράσεις που είχε προκαλέσει η παρουσίαση του iPad στις 27 Ιανουαρίου του 2010 ήταν πρωτόγνωρες ακόμη και για τα δεδομένα της Apple.
«Την τελευταία φορά που μια πλάκα προκάλεσε τόσο μεγάλη αναστάτωση ήταν όταν αναγράφονταν πάνω της οι 10 εντολές», είχε γράψει εκείνες της μέρες η Wall Street Journal. Θρησκευτικό παραλληλισμό είχε επιλέξει και ο βρετανικός Economist δείχνοντας τον ιδρυτή της Apple Στιβ Τζομπς στα λευκά και με φωτοστέφανο να κρατά ένα «Tablet του Ιησού».
Ο τότε επικεφαλής της Apple αντίθετα, που δυο χρόνια πριν το θάνατό του φαινόταν ήδη τρομερά καταβεβλημένος, ερχόταν καταρχήν αντιμέτωπος με πολλές αρνητικές αντιδράσεις. Ο βιογράφος του Ουόλτερ Άιζακσον θυμάται: «Όταν βρεθήκαμε για βραδινό στην κουζίνα του, διάβαζε e-mail και διάφορες ιστοσελίδες από το κινητό του». Τα όσα διάβαζε εκείνο το βράδυ προμήνυαν δύσκολες μέρες. «Τις τελευταίες 24 ώρες έλαβα περί τα 800 mail. Τα περισσότερα εμπεριέχουν παράπονα, όπως “Δεν υπάρχει καλώδιο USB. Δεν υπάρχει αυτό, δεν υπάρχει εκείνο”».
Εντούτοις όταν το iPad έφτασε λίγους μήνες αργότερα στα ράφια των καταστημάτων η δυσθυμία έδωσε και πάλι γρήγορα τη θέση της στον ενθουσιασμό. Σε λιγότερο από έναν μήνα -στο μισό διάστημα απ΄ ό,τι υπολόγιζε- η Apple πούλησε ένα εκατομμύρια iPad. Τον Μάρτιο του 2011, εννέα μήνες μετά την παρουσίαση, οι πωλήσεις είχαν ξεπεράσει τα 15 εκατομμύρια.
Από τον «knowledge navigator» στο iPad
Οι πρώτες σκέψεις για τη δημιουργία ενός υπολογιστή-ταμπλέτα στην Apple χρονολογούνται τη δεκαετία του 1980. Στην προσπάθειά του να ενισχύσει το προφίλ ενός «οραματιστή του 21ου αιώνα» ο τότε διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Τζον Σκάλεϊ, τον οποίο «εκτόπισε» ο Τζομπς το 1985, παρουσίασε σε βιβλίο το σχέδιο ενός «knowledge navigator». Επρόκειτο για το όραμα ενός δικτυωμένου υπολογιστή-ταμπλέτα που θα συνδύαζε PDA (προσωπικό ψηφιακό βοηθό), ένα κέντρο επικοινωνίας αλλά και μια δικτυωμένη μηχανή γνώσης. Η προσπάθεια του Σκάλεϊ να κάνει το όραμά του πραγματικότητα με το Apple Newton απέτυχε παταγωδώς.
Μετά την επιστροφή του στην Apple το 1999 ο Στιβ Τζομπς έβαλε καταρχήν στο συρτάρι τα παραπάνω σχέδια και επικέντρωσε στην αναζωογόνηση του Macintosh αλλά και την είσοδο στη μουσική βιομηχανία μέσω του iPod το 2001. Ωστόσο ήδη τον Μάρτιο του 2004, τρία χρόνια πριν το λανσάρισμα του iPhone, η Apple κατοχύρωσε την πατέντα υπ’ αριθμόν D504889, η οποία περιείχε το σκίτσο του ηλεκτρονικού tablet που παρουσίασε επίσημα η εταιρία το 2010.
Στην κορυφή των πωλήσεων
Οι χιλιάδες εφαρμογές για ενημέρωση, ψυχαγωγία και παιχνίδια έδωσαν τεράστια ώθηση στις πωλήσεις του iPad. Και ενώ με το iPhone δεν κατάφερε να αποσπάσει ποτέ μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο του 20%, οι ταμπλέτες της Apple άφησαν εξαρχής πίσω τους μεγάλους ανταγωνιστές και δη σε μεγάλη απόσταση. Κατά διαστήματα υπήρχαν ενδείξεις ότι τα iPad θα εκτόπιζαν ακόμη και τους παραδοσιακούς προσωπικούς υπολογιστές. Ο αριθμός των πωλήσεων αυξανόταν διαρκώς φτάνοντας το 2013 στο ζενίθ, με 70 εκατομμύρια tablet. Ωστόσο τα μετέπειτα χρόνια οι πωλήσεις μειώθηκαν. Ένας από τους λόγους είναι ότι τα iPad έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής και σε αντίθεση με τα iPhone δεν αντικαθίστανται τόσο τακτικά.
Το 2018 πουλήθηκαν «μόλις» 43,5 εκατομμύρια iPad. Έκτοτε η Apple δεν δημοσιεύει πλέον σχετικά στοιχεία. Αναλυτές εκτιμούν όμως ότι το τελευταίο διάστημα οι πωλήσεις της καταγράφουν μικρή αύξηση. Ο διάδοχος του Τζομπς, Τιμ Κουκ, επιχειρεί να ανεβάσει τις πωλήσεις, αναδεικνύοντας το iPad περισσότερο ως εργαλείο παραγωγικότητας και δημιουργίας.