Ένα ελικόπτερο με vegan καθίσματα, ένα ιδιωτικό τζετ με βεράντα και γκαράζ και μια ντίσκο στα 11.000 περίπου μέτρα, είναι τρεις από τις ιδέες που παρουσιάστηκαν στην μεγάλη αεροπορική έκθεση του Ντουμπάι, την περασμένη εβδομάδα.
Παρά το γεγονός ότι ο κλάδος των αερομεταφορών έχει πληγεί σημαντικά από την πανδημία και παρά τις επικρίσεις για το ρόλο του στην κλιματική κρίση, η ζήτηση για ιδιωτικά τζετ δεν έχει μειωθεί.
Η Lufthansa Technik, εταιρεία που δραστηριοποιείται στην επισκευή αεροσκαφών, παρουσίασε ένα ιδιωτικό τζετ που προσφέρει την ίδια εμπειρία με ένα σούπερ γιοτ, ενώ παράλληλα παρέχει τις ανέσεις ενός ξενοδοχείου πέντε αστέρων, καθώς και μια βάση για δραστηριότητες αναψυχής.
Πρόκειται για την καμπίνα «Explorer» που έχει σχεδιαστεί για τα Airbus A330 ευρείας ατράκτου, η οποία περιλαμβάνει μια αναδιπλούμενη βεράντα (που ανοίγει μόνο όταν το αεροσκάφος είναι σταθμευμένο), τέσσερα δίκλινα υπνοδωμάτια, γυμναστήριο και γκαράζ.
«Θέλαμε να παρουσιάσουμε ένα αεροσκάφος που θα είναι σαν ένα ιπτάμενο ξενοδοχείο, έτσι ώστε οι επισκέπτες που θα ναυλώνουν το αεροσκάφος, θα μπορούν να κάνουν έναν γύρο του κόσμου σε δύο εβδομάδες», δήλωσε στο CNN ο Γουίλαντ Τιμ, επικεφαλής πωλήσεων για αεροσκάφη VIP & ειδικών αποστολών της Lufthansa Technik. Πρόκειται για μια ταχύτερη επιλογή που θα επιτρέπει στους επιβάτες να επισκέπτονται διαφορετικές γωνιές του κόσμου μέσα σε λίγες ώρες.
Ωστόσο, η εταιρεία υπολογίζει ότι η τοποθέτηση της καμπίνας σε ένα Airbus A330 μήκους 60 μέτρων, θα κόστιζε 100 εκατομμύρια ευρώ συν το επιπλέον κόστος του αεροσκάφους, το οποίο συνήθως ανέρχεται σε πάνω από 200 εκατομμύρια δολάρια. «Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επένδυση», είπε ο Τιμ.
Μια άλλη, ίσως πιο προσιτή επιλογή «ιπτάμενου ξενοδοχείου» παρουσίασε ο FIVE, ένας όμιλος ακινήτων με έδρα το Ντουμπάι, ο οποίος διαχειρίζεται μια αλυσίδα πολυτελών ξενοδοχείων και θέρετρων στην πόλη. Κατά τη διάρκεια του Airshow, αγόρασε ένα Airbus ACJ TwoTwenty, το οποίο θέλει να χρησιμοποιήσει για να μεταφέρει επισκέπτες σε όλο τον κόσμο, από το 2023.
Το αεροσκάφος θα διαθέτει τραπέζι για οκτώ επιβάτες και κουζίνα όπου θα σερβίρονται γαστρονομικά πιάτα από τα καλύτερα εστιατόρια του Ντουμπάι. DJs θα παίζουν μουσική στο αεροσκάφος, ενώ θα υπάρχει και σουίτα με κρεβάτι king size για όποιον θέλει να κοιμηθεί το βράδυ.
Στα ύψη η ζήτηση για ιδιωτικά τζετ
Οι ιδέες αυτές εκμεταλλεύονται την αλματώδη αύξηση της ζήτησης για πολυτελή τζετ. Κατά τη διάρκεια των λόκνταουν, οι πλούσιοι ταξιδιώτες προτίμησαν τα ιδιωτικά τζετ, θέλοντας να αποφύγουν τα γεμάτα κόσμο αεροπλάνα ή την αβεβαιότητα των εμπορικών πτήσεων. Η εταιρεία ιδιωτικών αερομεταφορών FlyEliteJets με έδρα τη Φλόριντα, για παράδειγμα, ανέφερε αύξηση των κρατήσεων κατά 150% από την έναρξη της πανδημίας. Η εταιρεία ενοικίασης ιδιωτικών τζετ VistaJet κατέγραψε αύξηση της ζήτησης για παγκόσμιες ώρες πτήσης, κατά 65% από τον περασμένο Μάρτιο.
Σύμφωνα με την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Honeywell Aerospace, οι πωλήσεις ιδιωτικών τζετ έχουν επίσης αυξηθεί, με τους κατασκευαστές αεροσκαφών να αναφέρουν μεγάλη αύξηση των παραγγελιών μετά την πανδημία. Η εταιρεία προβλέπει έως και 7.400 νέες παραδόσεις επαγγελματικών τζετ αξίας 238 δισεκατομμυρίων δολαρίων την επόμενη δεκαετία.
Η εκδήλωση, η οποία ήταν η πρώτη μεγάλη συγκέντρωση της αεροπορικής βιομηχανίας από την έναρξη της πανδημίας, ενίσχυσε την εμπιστοσύνη σε ολόκληρο τον κλάδο, αναφέρει το CNN. Παρά τις αρχικές ανησυχίες για την επιτυχία της, η πενθήμερη εκδήλωση προσέλκυσε περισσότερους από 100.000 επισκέπτες, ενώ κατά τη διάρκεια της εξασφαλίστηκαν ή ανακοινώθηκαν συμφωνίες αξίας άνω των 78 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ανάμεσα στα 175 αεροσκάφη που εκτέθηκαν κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ήταν και το ελικόπτερο vegan της Airbus Corporate Helicopters. Η εταιρεία είχε εξοπλίσει το εσωτερικό του νεότερου πολυτελούς μοντέλου της, του ACH145, με vegan δέρμα που μιμείται το πραγματικό, κατόπιν αιτήματος πελατών της.
Περιβαλλοντικό κόστος
Ωστόσο, η άνοδος των ιδιωτικών τζετ έρχεται παρά την ανησυχία για τις δυσανάλογες επιπτώσεις τους στην κλιματική αλλαγή. Αυτά τα αεροσκάφη εκπέμπουν πέντε έως 14 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβάτη από ό,τι οι εμπορικές πτήσεις, σύμφωνα με την ομάδα εκστρατείας Transport & Environment.
Δεν είναι γνωστό ποιες θα ήταν οι εκπομπές ανά επιβάτη για το Explorer της Lufthansa Technik. Το Airbus A330 μεταφέρει συνήθως περισσότερους από 250 επιβάτες, αλλά το Explorer έχει σχεδιαστεί για 12 VIP, αν και οι δημιουργοί του είπαν ότι ενδέχεται να αναπτύξουν άλλες παραλλαγές του αεροσκάφους που θα μπορούν να μεταφέρουν έως και 47 άτομα.
Σύμφωνα με τον Τιμ, ορισμένοι VIP πελάτες λαμβάνουν μέτρα φιλικά προς το περιβάλλον. Ζητούν για παράδειγμα τη χρήση ανακυκλώσιμων υλικών στην καμπίνα, ή νέους τύπους αεροσκαφών πιο αποδοτικούς ή με λιγότερους κινητήρες. Η προτεραιότητά τους όμως είναι η άνεση, η ασφάλεια και η ιδιωτικότητα και όσο υπάρχει ζήτηση, οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές θα συνεχίσουν να την ικανοποιούν.