Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 2022 κάτι λιγότερο από το 4% της ευρωπαϊκής αγοράς. Μια πολύ σημαντική αύξηση σε σχέση με το μόλις 0,4% το 2019.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: αυτό είναι το ζήτημα που βρέθηκε στον πυρήνα των συζητήσεων του Κινέζου προέδου Σι κατά το ταξίδι του στην Ευρώπη, στο σκέλος που αφορά το εμπόριο. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να θέσει σε εφαρμογή τα εργαλεία της για να υπερασπιστεί την αυτοκινητοβιομηχανία της απέναντι στις βλέψεις του Πεκίνου. Η Βουδαπέστη για παράδειγμα, είναι για τον Σι Τζινπίνγκ η πύλη εισόδου της Κίνας στην Ευρώπη. Εκεί άλλωστε γίνονται σημαντικές επενδύσεις σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο ρόλος της Ουγγαρία και τα πολλαπλά διακυβεύματα
Ο Βίκτορ Γκάο, αντιπρόεδρος του Κέντρου για την Κίνα και την Παγκοσμιοποίηση, με έδρα το Πεκίνο, και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Soochow περιγράφει ότι « Ουγγαρία έχει επενδύσει σημαντικά στην σινο-ουγγρική φιλία. Οικοδομούν δίκτυα και υποδομές και γίνονται σημαντικές κινεζικές επενδύσεις στον κλάδο των μπαταριών αυτοκινήτων στην Ουγγαρία. Η χώρα έχει τοποθετηθεί πολύ καλά για να αναδειχθεί σε ηγετική δύναμη στην Ευρώπη στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων».
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 2022 κάτι λιγότερο από το 4% της ευρωπαϊκής αγοράς. Μια πολύ σημαντική αύξηση σε σχέση με το μόλις 0,4% το 2019. Αυτή η αύξηση είναι το αποτέλεσμα προνομίων που δεν είναι δίκαια. Η Κομισιόν ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο έρευνα για πιθανές επιδοτήσεις ευνοϊκές για Κινέζους κατασκευαστές. Τα αυτοκίνητα κινεζικής προέλευσης παραμένουν περίπου 20% φθηνότερα από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά μοντέλα. Η ασφαλιστική εταιρεία Allianz εκτιμά στα 7 δισεκατομμύρια ευρώ τις ετήσιες απώλειες έως το 2030 για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εξαιτίας της εκτίναξης της κινεζικής.
Τα διακυβεύματα όμως πίσω από τον εμπορικό πόλεμο είναι πολλά.
Ο Νικολά Πουατιέ, ερευνητής στο Ινστιτούτο Bruegel σημειώνει ότι «αν δεν στείλουμε ένα αυστηρό μήνυμα ότι θέλουμε να ενισχύσουμε τον ανταγωνισμό, την ελεύθερη αγορά, ενδέχεται να δούμε και άλλους κλάδους να επηρεάζονται από τον κινεζικό ανταγωνισμό. Αθέμιτος ανταγωνισμός που θα δούμε στο εγγύς μέλλον».
Η έναρξη των ερευνών δεν σημαίνει ότι αυτομάτως θα τεθούν σε εφαρμογή επιπλέον δασμοί. Από το 2008, η Κομισιόν έχει ξεκινήσεις 342 έρευνες σχετικά με τις επιδοτήσεις που αφορούν εισαγωγές από την Κίνα, εκ των οποίων οι 101 δεν οδήγησαν σε κανένα δικαίωμα για επιβολή αντισταθμιστικών δασμών. Τα αποτελέσματα των πιο πρόσφατων ερευνών αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες.
Πηγή euronews.gr