Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Follow @j_koutroubis
Πριν από λίγες μέρες είδε το φως της δημοσιότητας η έκθεση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών ΙΟΒΕ. Με βάση τα αποτελέσματα της έκθεσης αυτής, υπάρχει μία ήπια βελτίωση του οικονομικού κλίματος και ταυτόχρονα μία μικρή επιδείνωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Πιο συγκεκριμένα, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα ανακάμπτει ελαφρά τον Ιούλιο, κινούμενος στις 90,9 (από 89,7) μονάδες, σε επίδοση υψηλότερη έναντι της αντίστοιχης περυσινής (82,1 μονάδες), όταν όμως είχαν επιβληθεί οι κεφαλαιακοί έλεγχοι στην οικονομία και είχε συμφωνηθεί με τους εταίρους ένα νέο πρόγραμμα οικονομικής στήριξης.
Όπως σημειώνεται, η εξέλιξη αυτή είναι αποτέλεσμα κυρίως της βελτίωσης των προσδοκιών στις Υπηρεσίες, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Κινούμενη σε αντίθετη κατεύθυνση, η καταναλωτική εμπιστοσύνη χάνει έδαφος και παρουσιάζει μικρή επιδείνωση. Ουσιαστικά και αυτόν τον μήνα, όπως και γενικότερα το τελευταίο διάστημα καταγράφεται στασιμότητα, χωρίς σημαντικές μεταβολές στο οικονομικό κλίμα.
Γεγονότα που δυνητικά θα ήταν σημαντικά για την πορεία του δείκτη, όπως το Brexit και άλλες εξελίξεις στο εξωτερικό, αλλά και εσωτερικά όπως οι φορολογικές υποχρεώσεις εισοδήματος, ίσως επηρεάσουν στο μέλλον, αλλά δεν έχουν προς το παρόν αισθητή επίδραση στις προσδοκίες των νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Ειδικότερα:
– στη Βιομηχανία, οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες αποκλιμακώνονται, το ισοζύγιο στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα διαμορφώνεται οριακά
υψηλότερα, ενώ οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις παραγγελίες και τη ζήτηση επιδεινώνονται.
– στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων αμβλύνονται, ενώ οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση παραμένουν δυσμενείς, με τις αισιόδοξες προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης, να χάνουν ελαφρά έδαφος.
– στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις παραμένουν στα ίδια επίπεδα, όμως οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους επιδεινώνονται αισθητά, με
το δείκτη των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται, λόγω ρευστοποιήσεων κατά την περίοδο των εκπτώσεων.
– στις Κατασκευές, αρνητικά κινούνται οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων, αλλά και οι προβλέψεις για την απασχόληση
– στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, η υποχώρηση του δείκτη είναι αποτέλεσμα των δυσμενέστερων προβλέψεων στην πρόθεση για αποταμίευση και την εξέλιξη της ανεργίας, αφού οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση το επόμενο 12-μηνο παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες και βελτιώνονται οριακά σε σχέση με την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Τέλος, είναι πολύ θετικό για την οικονομική εικόνα της χώρας να βελτιώνεται το οικονομικό κλίμα, αλλά παράλληλα σε μία περίοδο εκπτώσεων είναι σχετικά αρνητική η μείωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς δυσχεραίνει το έργο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που περιμένουν την περίοδο αυτή προκειμένου να αποσβέσουν μέρος των απωλειών που έχουν τον υπόλοιπο χρόνο.