Το αμερικανικό αεροπορικό σύστημα είναι έτοιμο για ένα καλοκαίρι-ρεκόρ, με τη Διοίκηση Ασφάλειας Μεταφορών να αναφέρει ήδη όγκο επιβατών μεγαλύτερο από τα προ-πανδημικά επίπεδα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου της Ημέρας Μνήμης. Αυτό το Σαββατοκύριακο των διακοπών ήταν ομαλό, αλλά οι ειδικοί ανησυχούν ότι τα πράγματα μπορεί να μην κυλήσουν ομαλά όλο το καλοκαίρι για ένα σύστημα που έχει δει πολλές καταρρεύσεις τον περασμένο χρόνο και φαίνεται να είναι ικανό για περισσότερες.
«Αναμένουμε ότι η καλοκαιρινή ταξιδιωτική περίοδος θα ξεπεράσει κάθε όριο όσον αφορά τη ζήτηση», λέει ο Τζεφ Φρίμαν, πρόεδρος της Αμερικανικής Ταξιδιωτικής Ένωσης. «Αυτό είναι σπουδαίο για την ταξιδιωτική βιομηχανία, αλλά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ως χώρα έχουμε υποεπενδύσει στο αεροπορικό σύστημα για πάρα πολύ καιρό. Αυτού του είδους η ζήτηση θα είναι μια απίστευτη δοκιμασία πίεσης για αυτό».
Ο πρόεδρος Μπάιντεν ανακοίνωσε στις αρχές Μαΐου ότι πιέζει για την ενίσχυση της προστασίας των επιβατών και της αποζημίωσης για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις, αφού το Υπουργείο Μεταφορών είδε τα παράπονα των επιβατών αεροπορικών εταιρειών να αυξάνονται κατά 55% το 2022.
Πληθαίνουν επίσης τα αιτήματα για πιο επιθετική και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των σημείων συμφόρησης του συστήματος, συμπεριλαμβανομένης της παρωχημένης τεχνολογίας και των θεμάτων προσωπικού.
«Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) έχει αναγνωρίσει ότι δεν μπορεί να διαχειριστεί αυτό το επίπεδο ζήτησης. Γι’ αυτό ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τη χωρητικότητα σε ορισμένες περιοχές», λέει ο Φρίμαν. «Γνωρίζουν ότι η επένδυση στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, στην τεχνολογία και στα άτομα ήταν κάτω από το επίπεδο που πρέπει να είναι και τώρα πληρώνουμε το τίμημα γι’ αυτό».
Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας
Ένα από τα πιο πιεστικά ζητήματα είναι η έλλειψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας – οι οποίοι αναλαμβάνουν το κρίσιμο έργο της καθοδήγησης των αεροσκαφών μεταξύ και γύρω από τα αεροδρόμια με έλλειμμα περίπου 3.000 ατόμων, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Πιτ Μπάτιγκιγκ. Ως αποτέλεσμα, η FAA ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να μειώσουν τις καλοκαιρινές πτήσεις στη μητροπολιτική περιοχή της Νέας Υόρκης, όπου μια βασική εγκατάσταση ραντάρ είναι επανδρωμένη μόνο κατά 54%.
«Η χρόνια χαμηλή στελέχωση αποτελεί πρόβλημα εδώ και καιρό», λέει ο Πωλ Ρινάλντι, πρώην ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας και αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Συμμαχίας Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας. «Σταματήσαμε την εκπαίδευση κατά τη διάρκεια του Covid και πολλοί άνθρωποι συνταξιοδοτήθηκαν. Αυτό έχει όντως αρνητικό αντίκτυπο στον όγκο της κυκλοφορίας».
Στόχος της υπηρεσίας είναι να προσλάβει 1.500 νέους ελεγκτές μέχρι το τέλος του έτους. «Τους συγχαίρω που όντως προσλαμβάνουν», λέει ο Ρινάλντι, αν και επισημαίνει ότι ο αριθμός υπολείπεται του ετήσιου ορίου της FAA για 1.800 νέες προσλήψεις. Το σχέδιο είναι να προσληφθούν τόσοι πολλοί το 2024, ανεβάζοντας το σύνολο για τα επόμενα δύο χρόνια σε 3.300.
Η πρόσληψη ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας είναι μια επίπονη διαδικασία που απαιτεί μήνες εκπαίδευσης και στη συνέχεια έως και τρία χρόνια εμπειρίας στην εργασία πριν από την πιστοποίηση – μια πορεία που πολλοί υποψήφιοι δεν ολοκληρώνουν, σύμφωνα με τον Ρινάλντι.
Και μετά υπάρχει και το θέμα της ηλικίας: Στις ΗΠΑ, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας υποχρεούνται να συνταξιοδοτούνται στην ηλικία των 56 ετών και η FAA δεν προσλαμβάνει κανέναν ηλικίας άνω των 31 ετών, επειδή θέλει οι υποψήφιοι να έχουν τουλάχιστον 25ετή πορεία εξέλιξης.
«Έχουμε 1.200 λιγότερους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας σήμερα από ό,τι είχαμε πριν από 10 χρόνια», λέει ο Φρίμαν. «Αυτό δεν πρόκειται να μας φτάσει. Πρέπει λοιπόν να κάνουμε μια επένδυση στους ανθρώπους».
Ξεπερασμένη τεχνολογία
Τα προβλήματα της FAA δεν τελειώνουν στον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας. Τον Ιανουάριο, μια διακοπή λειτουργίας του συστήματος έθεσε σε αδιέξοδο τις εγχώριες αερομεταφορές, προκαλώντας χιλιάδες ακυρώσεις και καθυστερήσεις.
Το επηρεαζόμενο σύστημα, το οποίο δημιουργήθηκε το 1993, ονομάζεται «ειδοποίηση για αεροπορικές αποστολές» (NOTAM). Χρησιμοποιείται από τους πιλότους για να ενημερώνονται για θέματα που μπορεί να επηρεάσουν την ασφάλεια μιας πτήσης. Ένα κατεστραμμένο αρχείο το εμπόδισε να λειτουργήσει και δεν υπήρχε διαθέσιμο αντίγραφο ασφαλείας.
«Η FAA αξίζει να έχει πιο ισχυρή και πιο σύγχρονη τεχνολογική υποδομή», λέει ο Χένρι Χάρτεβελντ, αναλυτής αερομεταφορών στην εταιρεία «Έρευνα ατμόσφαιρας».
«Πολλά συστήματα χρονολογούνται αρκετές δεκαετίες πίσω. Δεν είναι πολλοί από εμάς που έχουν έναν υπολογιστή 40 ετών στο σπίτι τους αυτή τη στιγμή, και είναι τρομακτικό ότι ορισμένα από τα τεχνολογικά συστήματα στα οποία μπορεί να βασίζεται η FAA ενδεχομένως να πηγαίνουν τόσο πίσω».
Θα μπορούσε κάτι τέτοιο να συμβεί ξανά;
Όταν ρωτήθηκε σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει η υπηρεσία για να το αποτρέψει αυτό, η FAA παρέπεμψε το CNN σε μια γραπτή κατάθεση του εκτελούντος χρέη διοικητή της FAA Μπίλι Νόλεν στη Γερουσία, από τον Φεβρουάριο του 2023.
«Εργαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις στη διατήρηση των συστημάτων μας, ενώ παράλληλα συμβαδίζουμε με τις νέες και αναδυόμενες τεχνολογίες και τους νεοεισερχόμενους», δήλωσε, προσθέτοντας ότι οι εργασίες εκσυγχρονισμού της NOTAM βρίσκονται σε εξέλιξη και θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2025.
Η FAA εργάζεται επίσης σε ένα πρόγραμμα πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αναμόρφωση ολόκληρης της τεχνολογίας της, που ονομάζεται NextGen – η «επόμενη γεννιά», το οποίο αναμένεται να αναπτυχθεί πλήρως έως το 2030. Ωστόσο, ο αποφασιστικός παράγοντας σε αυτό το πεδίο θα είναι η χρηματοδότηση.
«Οι διαπραγματεύσεις για το ανώτατο όριο χρέους στις ΗΠΑ πρόκειται να περιορίσουν τις δαπάνες στις περισσότερες υπηρεσίες και η FAA είναι μονίμως υποχρηματοδοτούμενη», λέει ο Χάρτεβελντ. «Όχι μόνο η FAA σπάνια παίρνει αυτά που ζητά στον προϋπολογισμό της, αλλά ένα μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μέρος των ομοσπονδιακών φόρων που πληρώνουν οι επιβάτες για τα αεροπορικά τους εισιτήρια, οι οποίοι προορίζονται για τη χρηματοδότηση της FAA, διοχετεύονται σε άλλα έργα, σε άλλες υπηρεσίες. Η FAA θα πρέπει να συνεργαστεί με το Κογκρέσο για να βρει τρόπους να κρατήσει όλα αυτά τα χρήματα, ή τουλάχιστον περισσότερα από όσα παίρνει αυτή τη στιγμή».
Σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας συμβούλων Όλιβερ Γουάιμαν, υπάρχει έλλειμμα περίπου 17.000 πιλότων στη Βόρεια Αμερική, το οποίο θα αυξηθεί σε 24.000 μέχρι το 2026.
Ένας τρόπος με τον οποίο οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να αντισταθμίσουν αυτό το πρόβλημα είναι να εκτελούν λιγότερες πτήσεις με μεγαλύτερα αεροσκάφη.
«Οι περιφερειακές αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν πολύ λιγότερα αεροσκάφη των 50 θέσεων και επικεντρώνονται περισσότερο στα αεροσκάφη των 70-75 θέσεων», λέει ο Χάρτεβελντ. «Και κατά κάποιον τρόπο αυτό είναι καλό, διότι μειώνει τον αριθμό των απαιτούμενων πιλότων αλλά ταυτόχρονα υπάρχουν και άλλες αεροπορικές εταιρείες που έχουν παραγγείλει χιλιάδες νέα αεροσκάφη για παράδοση τα επόμενα έξι έως οκτώ χρόνια».
Ωστόσο, προσθέτει, ο κλάδος έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στην πρόσληψη πιλότων, αεροσυνοδών, μηχανικών και άλλων εργαζομένων τους τελευταίους μήνες. «Η πιο κρίσιμη ομάδα είναι οι πιλότοι, διότι πέρυσι υπήρξε σοβαρή έλλειψη. Οι αεροπορικές εταιρείες στις ΗΠΑ έχουν προσλάβει συνολικά περισσότερους από 10.000 πιλότους», λέει, προσθέτοντας ότι γίνεται επίσης συζήτηση για το αν θα πρέπει να αυξηθεί η ηλικία συνταξιοδότησης των πιλότων από τα σημερινά 65 έως και τα 67 έτη.
«Στους νεότερους πιλότους δεν αρέσει η ιδέα αυτή, διότι προφανώς καθυστερεί τη δυνατότητά τους να εξελιχθούν. Οι αεροπορικές εταιρείες το βλέπουν ως μια προσωρινή λύση που επιτρέπει στους πιλότους τους να εργάζονται περισσότερο, αλλά αυτοί είναι επίσης οι πιλότοι που βρίσκονται στο ανώτερο άκρο της μισθολογικής κλίμακας, οπότε είναι οι πιο ακριβοί πιλότοι για τις αεροπορικές εταιρείες».
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Ένας από τους λόγους για τους οποίους η FAA δυσκολεύεται να διαχειριστεί τον μεγάλο όγκο της κίνησης είναι ο προγραμματισμός των αεροπορικών εταιρειών, σύμφωνα με τον Χάρτεβελντ.
«Μερικές αεροπορικές εταιρείες δημοσιεύουν τα προγράμματά τους σχεδόν ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά κάποιες άλλες μόλις έξι μήνες πριν από την αναχώρηση μιας πτήσης. Έτσι, η FAA παίζει το παιχνίδι της αναπλήρωσης, καθώς υπολογίζει αν έχει αρκετό προσωπικό», λέει, προσθέτοντας ότι ο λόγος που οι αεροπορικές εταιρείες είναι ντροπαλές με τα δρομολόγια είναι ότι πρόκειται για ευαίσθητες επιχειρηματικές πληροφορίες που μπορούν να επηρεάσουν τα αποτελέσματά τους, για παράδειγμα να προτρέψουν έναν ανταγωνιστή να αυξήσει ορισμένες πτήσεις σε συγκεκριμένη ώρα.
«Θα ήταν πολύ καλύτερα αν υπήρχε ένας νόμιμος τρόπος για τις αεροπορικές εταιρείες και την FAA να καθίσουν και να ανταλλάξουν πληροφορίες με τρόπο δίκαιο, όπου οι ευαίσθητες πληροφορίες της αεροπορικής εταιρείας θα είναι εμπιστευτικές», προσθέτει.
Η χρηματοδοτική και λειτουργική εξουσία της FAA λήγει φέτος και θα πρέπει να εγκριθεί εκ νέου από το Κογκρέσο, όπως συμβαίνει κυκλικά. Σύμφωνα με τον Φρίμαν, πρόκειται για μια σημαντική ευκαιρία να καταδειχθεί η δέσμευση του έθνους για την οικοδόμηση ενός αεροπορικού συστήματος παγκόσμιας κλάσης και πόσο κρίσιμο είναι για ολόκληρη την οικονομία.
Όσον αφορά το φετινό καλοκαίρι, «οπλιστείτε με υπομονή», λέει. «Είδαμε ήδη αυτό το Σαββατοκύριακο της Ημέρας Μνήμης πόσο απασχολημένα είναι τα αεροδρόμια. Αυτό όμως δεν περιορίζεται μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όλοι είδαμε τις προκλήσεις σε όλο τον κόσμο με τις αποσκευές πέρυσι και τη ζήτηση σε ιστορικά υψηλά επίπεδα που υπερκαλύπτουν τα συστήματα σε παγκόσμιο επίπεδο».
Ωστόσο, προσθέτει, δεν πρέπει να μειώνετε τις προσδοκίες σας. «Εμείς ως επιβατικό κοινό πρέπει να απαιτήσουμε από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να κάνουν κάτι καλύτερο. Ενθαρρύνουμε τους ταξιδιώτες να κάνουν τη φωνή τους να ακουστεί και να πουν ότι θέλουν να δουν μεγαλύτερες επενδύσεις, ένα πιο αποτελεσματικό σύστημα και μια πραγματική δέσμευση που δεν υπήρχε στο παρελθόν».
Πηγή: CNN
Πηγή: ertnews.gr