Στην τελική ευθεία μπαίνει η παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του Λιμανιού του Ηρακλείου με την αποσφράγιση αύριο, Τετάρτη 26 Απριλίου, των δεσμευτικών προσφορών από δύο τελικά κοινοπραξίες. Το ενδιαφέρον, ωστόσο, στρέφεται στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών, το επόμενο διάστημα, από τις οποίες θα κριθεί και το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως ανακοίνωσε το Ταμείο, τα δύο επενδυτικά που έχουν υποβάλει προσφορές για την παραχώρηση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης είναι οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε.-NECTAR HOLDINGS LTD και την κοινοπραξία Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε.
Ήταν και οι δυο κοινοπραξίες που είχαν επιδείξει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον το προηγούμενο διάστημα, δεδομένου ότι έχουν και ισχυρά συμφέροντα τοπικά. Η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ κατασκευάζει το αεροδρόμιο Καστελίου και τμήματα του ΒΟΑΚ, ενώ η AVIAREPS έχει την αεροπορική εταιρεία. Το λιμάνι του Ηρακλείου, επίσης, είναι η έδρα των Μινωικών Γραμμών και ο ίδιος ο πρόεδρος του ομίλου Grimaldi, Emanuele Grimaldi, έχει πει σε διάφορες χρονικές φάσεις ότι δεν θα ήθελε να την αφήσει να καταλήξει αλλού.
Για τις εξελίξεις μίλησε στην ΕΡΤ Ηρακλείου ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης. Όπως είπε: «θα περιμέναμε περισσότερα σχήματα, αυτή ήταν η αρχική μας αίσθηση. Ίσως τους τρόμαξαν λίγο τα τιμήματα της Ηγουμενίτσας. Από τον όμιλο Grimaldi η προσφορά για το 67% ήταν 84 εκατομμύρια ευρώ και από τον δεύτερο όμιλο 54 εκατομμύρια ευρώ». Ωστόσο, τόνισε, ότι αυτό το τίμημα «σαφώς αποτελεί ένα πρόκριμα και για εμάς, γιατί – μην ξεχνάμε – τα οικονομικά μεγέθη του λιμανιού του Ηρακλείου είναι λίγο μεγαλύτερα από της Ηγουμενίτσας σε επίπεδο κύκλου εργασιών και σημαντικά μεγαλύτερα σε επίπεδο κερδοφορίας. Άρα, θα πρέπει να περιμένουμε ένα τίμημα μεγαλύτερο. Ένα τίμημα μεταξύ 80 και 100 εκατομμυρίων θα είναι μεγάλη επιτυχία για το λιμάνι μας».
Όπως εξήγησε ο κ. Παπαδάκης: «η αποσφράγιση των δεσμευτικών προσφορών στις 26 Απριλίου δε σημαίνει ότι θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές. Ανοίγει ο φάκελος, ο οποίος περιέχει τα δικαιολογητικά. Συνεπώς θα περάσουν 2-3 εβδομάδες για να διαπιστωθεί ότι είναι πλήρη τα δικαιολογητικά, να ζητήσουν πιθανότατα διευκρινίσεις. Μετά θα ακολουθήσει η φάση του ανοίγματος των οικονομικών προσφορών και πιθανότατα θα ζητηθεί βελτιωμένη οικονομική προσφορά αν η διαφορά μεταξύ των δύο διεκδικητών είναι λιγότερη από 20%».
Δεδομένου ότι η όλη διαδικασία συμπίπτει με τις εκλογές, πιθανόν να μετακινηθεί πριν ή μετά τις 21 Μαΐου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια ο έλεγχος της σύμβασης παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωσή της από τη Βουλή.
Η επόμενη μέρα για το λιμάνι
Όπως είναι γνωστό, και στην περίπτωση του λιμανιού του Ηρακλείου ακολουθείται το παράδειγμα των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, δηλαδή παραχωρείται τουλάχιστον το 67% του ΟΛΗ και αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Παπαδάκης, περιλαμβάνει το τμήμα από το Μαρίνα μέχρι την προβλήτα 6. «Εξαιρούνται ο Ενετικός Λιμένας, ο Θεατρικός Σταθμός, το παλιό ΚΤΕΛ, το Λιμενικό Περίπτερο, τα τρία αλιευτικά καταφύγια του νότου, Άρβης, Κερατόκαμπου και Λούτρας και τα Λινοπεράματα. Για τα λιμάνια του νότου και τα Λινοπεράματα ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι να δημιουργηθεί ένας άλλος κρατικός φορέας, πάλι οργανισμός λιμένος, ο οποίος θα αναλάβει τη διαχείρισή τους, θα υπάγεται στο υπουργείο Ναυτιλίας και σε αυτόν θα συμμετέχουν και άλλοι τοπικοί φορείς».
Δύο από τα «στοιχήματα» του νέου διοικητικού σχήματος, εκτιμά ο κ. Παπαδάκης, θα είναι ο πράσινος μετασχηματισμός του Λιμένος του Ηρακλείου και η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας. «Το Λιμάνι του Ηρακλείου είναι 6ο στην Ελλάδα με 304.000 επισκέπτες κρουαζιέρας που φέτος θα ξεπεράσουν τους 350.000. Νομίζω ότι μπορούμε να ξεπεράσουμε τους 500.000 – 600.000 επιβάτες σε ορίζοντα τριετίας ή πενταετίας. Φέτος θα έχουμε αύξηση περίπου 20% σε επίπεδο αφίξεων σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή από 228 θα φτάσουμε στις 270 ή και παραπάνω».
Αισιοδοξία για την ελληνική κρουαζιέρα
Αναφερόμενος στα μηνύματα για την κρουαζιέρα που καταγράφονται στο 7ο Posidonia Sea Tourism Forum, το κορυφαίο συνέδριο κρουαζιέρας και yachting στην Ελλάδα, το οποίο διεξάγεται σήμερα και αύριο στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Παπαδάκης τα χαρακτήρισε αισιόδοξα.
«Καταφέραμε ως Ελλάδα να κάνουμε την κρίση ευκαιρία και να αντιστρέψουμε τη ροή που υπήρχε προς τη δυτική Μεσόγειο, να τη μεταφέρουμε ξανά προς την ανατολική Μεσόγειο και στη χώρα μας» υπογράμμισε. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι: «έχουμε και προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα. Το βασικότερο είναι ο υπερτουρισμός στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, που θα πρέπει να λυθεί. Η αμερικανική αγορά, που είναι η βασική αγορά κρουαζιέρας, δεν μπορεί να μην εντάσσει στα δρομολόγιά της τα δυο αυτά νησιά. Θα πρέπει να ανοίξουμε και νέους προορισμούς, όπως η Θεσσαλονίκη. Και βεβαίως να εκμεταλλευτούμε και προορισμούς όπως το Ηράκλειο που μπορεί να υποδεχθεί μεγάλα καράβια και δεν έχει ακόμα κορεσμό και έχει πολλά περιθώρια ανάπτυξης».
Για να γίνει, αυτό, ωστόσο, κατέληξε, χρειάζεται «ένας νέος επιβατικός σταθμός κρουαζιέρας, αξιόμαχος. Επίσης, θα πρέπει να δουλέψει η πόλη, διότι ο επιβάτης έρχεται για τον προορισμό, όχι για το λιμάνι. Θα πρέπει να βελτιώσουμε την πόλη, ώστε να γίνει city break και να έχει πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες για τον επιβάτη και, βέβαια χρειάζεται και marketing».