Πρόστιμο – «μαμούθ» 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων επέβαλε η Αμερικανική Επιτροπή Εμπορίου στο Facebook, μετά από έρευνα που διήρκησε 16 μήνες.
Το ποσό του προστίμου, που προήλθε μετά από συμβιβασμό των δύο πλευρών θεωρείται ιστορικό και αφορά σε παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων. Η έρευνα ξεκίνησε μετά τις αποκαλύψεις για την Cambridge Analytica.
Το άνευ προηγουμένου πρόστιμο αφορά σε μαζικές παραβιάσεις ιδιωτικότητας, καθώς η εταιρεία κατηγορείται ότι παραπλάνησε τους χρήστες της και «υπονόμευσε» τις επιλογές τους για να προστατεύσουν τα δεδομένα τους.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατέληξε στην έρευνά της ότι το Facebook παραπλάνησε 2,2 δισεκατομμύρια χρήστες, καθώς δεν εξηγούσε ορθώς τους τρόπους με τους οποίους προγραμματιστές εφαρμογών, διαφημιστές και τρίτα πρόσωπα αποκτούσαν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα των χρηστών από το περιεχόμενο που πατούσαν την επιλογή «μου αρέσει» μέχρι τους τηλεφωνικούς αριθμούς που αποκτούσαν και κατά παράβαση της υπόσχεσης του Facebook ότι θα βελτιώσει την προστασία της ιδιωτικότητας.
Ως αποτέλεσμα, ο διακανονισμός είναι ο μεγαλύτερος στην ιστορία των ΗΠΑ για παραβιάσεις ιδιωτικότητας και δίνει επίσης στις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές απρόσκοπτη πρόσβαση στις επιχειρηματικές αποφάσεις του τεχνολογικού γίγαντα για τις επόμενες δύο δεκαετίες. Με αυτόν τον τρόπο, οι ρυθμιστικές αρχές θα μπορούν να ελέγχουν τις δράσεις της ηγεσίας του Facebook, συμπεριλαμβανομένων αυτών του ιδρυτή του, Μαρκ Ζούκερμπεργκ και των προσπαθειών του να προωθήσει νέα προϊόντα και υπηρεσίες.
To τεράστιο πρόστιμο των 5 δισ. δολαρίων που καλείται να πληρώσει το Facebook σχολίασε ο ιδρυτής του Μαρκ Ζούκερμπεργκ
«Έχουμε επίσημη συμφωνία με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου για την προστασία της ιδιωτικής ζωής. Συμφωνήσαμε να πληρώσουμε ένα ιστορικό πρόστιμο, αλλά ακόμα πιο σημαντικό, είναι πως θα κάνουμε μερικές σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουμε προϊόντα και διοικούμε αυτήν την εταιρεία», αναφέρει ο Ζούκερμπεργκ στην ανακοίνωσή του.
«Έχουμε την ευθύνη να προστατεύουμε το απόρρητο των πολιτών. Εργαζόμαστε ήδη σκληρά για να ανταποκριθούμε στην ευθύνη αυτή, αλλά τώρα θα θέσουμε ένα εντελώς νέο πρότυπο για τη βιομηχανία μας», προσθέτει ενώ εξηγεί ποια είναι τα νέα μέτρα που λαμβάνει η εταιρεία του με στόχο την μεγαλύτερη ασφάλεια. Μεταξύ άλλων ανακοίνωσε τη σύσταση ειδικής επιτροπής για ζητήματα απορρήτου και ιδιωτικότητας και την τοποθέτηση Προϊσταμένου Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για Προϊόντα.
«Συνολικά, οι αλλαγές αυτές υπερβαίνουν οτιδήποτε απαιτείται από το αμερικανικό δίκαιο σήμερα. Ο λόγος που τις υποστηρίζω είναι ότι πιστεύω ότι θα μειώσουν τον αριθμό των λαθών που κάνουμε και θα μας βοηθήσουν να παρέχουμε ισχυρότερη προστασία για την ιδιωτική ζωή, για όλους. Καθώς δημιουργούμε το όραμά μας για το μέλλον της κοινωνικής δικτύωσης που περιέγραψα νωρίτερα αυτό το έτος, είναι κρίσιμο να έχουμε αυτό το δικαίωμα. Ο επόμενος στόχος για την εταιρεία μας είναι να οικοδομήσουμε προστασία της ιδιωτικής ζωής τόσο ισχυρή όσο οι καλύτερες υπηρεσίες που παρέχουμε. Είμαι αποφασισμένος να το κάνω καλά και να προσφέρω την καλύτερη ιδιωτική κοινωνική πλατφόρμα για την κοινότητά μας».