Γράφει η Γιώτα Μπουγά
Follow @yiotabou
Η έκθεση του ΝΕΟΝ στο Ωδείο Αθηνών στάθηκε η αφορμή για έναν από τους καλύτερους ίσως τίτλους του “It Girl”. Ας πιάσουμε το νήμα, όμως, από την αρχή…
Το προηγούμενο Σάββατο βρέθηκα στο υπόγειο του Ωδείου Αθηνών, σε ένα χώρο που αγνοούσα ότι υπάρχει. Αν και είχα πληροφορηθεί την ύπαρξη της “Αβύσσου” από το Νοέμβριο, αμελούσα συστηματικά την “πτήση πάνω από αυτή”, μέχρι που ένα notification του ΝΕΟΝ στο Facebook έδωσε τέλος στην αναβλητικότητά μου. Τί καλύτερο για μια βροχερή μέρα;
Ο ΝΕΟΝ, λοιπόν, ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης, που ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο, παρουσιάζει αυτή την περίοδο στο Ωδείο Αθηνών το «Flying over the Abyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος».
Η έκθεση χωρίζεται σε διακριτές ενότητες που αντιπροσωπεύουν όλα τα στάδια της ζωής του ανθρώπου, από τη γέννηση, τα τραύματα, τις υπαρξιακές ανησυχίες, τις ανθρώπινες σχέσεις μέχρι και το θάνατο. Κάθε ενότητα αντλεί το θέμα της από την «Ασκητική» του Νίκου Καζαντζάκη, ανοίγοντας παράλληλα και το διάλογο μαζί της.
Σε αυτό βοηθά, βέβαια, η εξαιρετική επιμέλεια, το στήσιμο, καθώς και η βοήθεια από τους εθελοντές του ΝΕΟΝ που προσφέρουν επεξηγήσεις για όλα τα έργα.
Μέσα από 41 σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης 34 σύγχρονων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, που συνομιλούν με το δικό τους τρόπο με την «Ασκητική» του Νίκου Καζαντζάκη -τα χειρόγραφα της οποίας είναι ένα από τα εκθέματα-, ο επισκέπτης νιώθει ότι αιωρείται πραγματικά πάνω από εκθέματα που καταγράφουν την αγωνία της εποχής και των ανθρώπων απέναντι σε οτιδήποτε σημαδεύει τα στάδια της ζωής τους.
“Autoconstruccion Room” by #abrahamcruzvillegas
Η Αθήνα είναι ο τρίτος σταθμός της εμπλουτισμένης τώρα έκθεσης μέσα σε δύο χρόνια, μετά το Ρέθυμνο και τη Θεσσαλονίκη, ενώ πραγματοποιείται σε ένα νέο χώρο του Ωδείου Αθηνών, που δεν έχει καμιά σχέση με αυτόν που χρησιμοποιούσε μέχρι πρότινος το ΕΜΣΤ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για 40 χρόνια, το συγκεκριμένο υπόγειο του Ωδείου παρέμεινε κλειστό, βρώμικο από σκουπίδια και αχρησιμοποίητο. Τώρα αποκαταστάθηκε, παίρνοντας τη λιτή και απέριττη μορφή που του είχε δώσει ο αρχιτέκτονάς του Ιωάννης Δεσποτόπουλος. Προστίθεται έτσι ένας νέος, πολύτιμος πολιτιστικός πόλος στο κέντρο της Αθήνας.
“Βουνό με βουνό δε σμίγει…” by #MaroMichalakakou
Ο ΝΕΟΝ, άλλωστε, δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό. Μέσω της τέχνης και των σύγχρονων ιδεών, κεντρίζει τις ατομικές συνειδήσεις και ταυτόχρονα χρησιμεύει ως ένα όχημα συλλογικής συνείδησης, αναδεικνύοντας τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.
Η έκθεση θα διαρκέσει ως της 29 Ιανουαρίου 2017 και η είσοδος είναι ελεύθερη, στο πλαίσιο των βασικών αρχών της δράσης του ΝΕΟΝ. Πληροφορίες για τις τελευταίες ξεναγήσεις θα βρείτε εδώ.
Μην τη χάσετε! Για μένα ήταν ίσως ένα από τα καλύτερα απογεύματα του φετινού Ιανουαρίου…
Unique “Big Bang” by #IoannaPantazopoulou
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
«Flying over the Abyss – Η Υπέρβαση της Άβυσσος»
Διάρκεια: Μέχρι 29 Ιανουαρίου 2017
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 12.00 – 20.00, Σάββατο-Κυριακή 11.00-19.00
Δευτέρα, Τρίτη κλειστά
Είσοδος ελεύθερη
Ωδείο Αθηνών
Λεωφόρος Βασιλέως Γεωργίου Β’ 17, Αθήνα
Στην έκθεση συμμετέχουν έργα των: Marina Abramović, Αλέξης Ακριθάκης, Matthew Barney, Hans Bellmer, Lynda Benglis, John Bock, Louise Bourgeois, Heidi Bucher, Paul Chan, Σάββας Χριστοδουλίδης, Abraham Cruzvillegas, Σταύρος Γασπαράτος, Gilbert & George, Robert Gober, Asta Gröting, Jenny Holzer, Κώστας Ιωαννίδης, Βλάσης Κανιάρης, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Γιώργος Κουμεντάκης, Sherrie Levine, Στάθης Λογοθέτης, Ana Mendieta, Μάρω Μιχαλακάκου, Bruce Nauman, Αλίκη Παλάσκα, Ιωάννα Πανταζοπούλου, Doris Salcedo, Kiki Smith, Paul Thek, Κώστας Τσόκλης, Mark Wallinger, Gary Webb.
Φωτογραφίες: Γιώτα Μπουγά