Η ανάγκη μετάβασης της Ελλάδας σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον μέσα από την ενσωμάτωση αποδοτικών και φιλικών προς το περιβάλλον λύσεων στον τομέα των δημόσιων συγκοινωνιών ήταν το βασικό θέμα διαλόγου στο 6ο Επιχειρηματικό Φόρουμ Ελλάδας – Σουηδίας «Η Μετάβαση της Ελλάδας προς ένα Βιώσιμο Μέλλον».
Όπως αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση, το φόρουμ, διοργάνωσε στις 7 Δεκεμβρίου το Ελληνο-Σουηδικό Εμπορικό Επιμελητήριο σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Σουηδίας στην Ελλάδα και την έναρξή του χαιρέτησαν η πρόεδρος του Ελληνο-Σουηδικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Ράνια Πατσιοπούλου και η πρέσβης της Σουηδίας στην Ελλάδα, Charlotte Sammelin.
Κεντρικός ομιλητής ήταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ο οποίος προανήγγειλε την έναρξη διαγωνισμού για νέα λεωφορεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, πολλά από τα οποία θα είναι ηλεκτρικά, ενώ αναφέρθηκε στο σχέδιο της κυβέρνησης για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων μαζικής μεταφοράς και τη δημιουργία υποδομών για εύκολη και προσβάσιμη φόρτιση εισάγοντας το απαραίτητο ρυθμιστικό και αδειοδοτικό πλαίσιο.
Στη συνέχεια, ο καθηγητής Ιωάννης Γκόλιας, πρόεδρος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) τόνισε ότι πρέπει να κάνουμε τις δημόσιες συγκοινωνίες ελκυστικότερες, με καθαρότερα καύσιμα και καθαρότερες τεχνολογίες που θα επιφέρουν μείωση της ρύπανσης, αλλά και της ηχορύπανσης, πιθανότατα με έναν συνδυασμό αμιγώς ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν και τα υβριδικά οχήματα είναι πολύ χαμηλοί.
Ο κ. Marcin Seredynski, επικεφαλής Καινοτομίας και Έρευνας στο E-Bus Competence Center του Λουξεμβούργου τόνισε ότι τα τρία κυριότερα μεγάλα προβλήματα σήμερα είναι η ηχορύπανση, η κλιματική αλλαγή και η ενεργειακή κατανάλωση.
Αναφέρθηκε αφενός στην επιλογή αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, που είναι ο στόχος για το μέλλον, αλλά καθώς απαιτείται μια μακρόχρονη και σταδιακή διαδικασία, πρόκρινε ως ιδανική ενδιάμεση λύση την εναλλακτική των υβριδικών (full hybrid) οχημάτων τα οποία έχουν πολλά από τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών πχ. αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε ευαίσθητες περιοχές, χωρίς όμως τους περιορισμούς που θέτει το θέμα της φόρτισης και η ανάγκη ύπαρξης εκτεταμένων υποδομών. Με την υβριδική τεχνολογία μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων κατά 25%, τόνισε.
Από την πλευρά του, ο Roger Vahnberg, Senior Vice President της Västtrafik, της Αρχής Δημοσίων Μεταφορών του Γκέτεμποργκ, έφερε ως παράδειγμα την διαδικασία μετάβασης της Δυτικής Σουηδίας στην ηλεκτροκίνηση η οποία ξεκίνησε το 2011 με plug-in υβριδικά λεωφορεία και σταθμούς φόρτισης στους τερματικούς σταθμούς, και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030 με τον εξηλεκτρισμό όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς στην πόλη. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετώπισαν κατά τον εξηλεκτρισμό των δημόσιων μεταφορών, όπως οι μεγάλες υποδομές που απαιτούνται, η διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο καθώς και η θέση των αμαξοστασίων.
Τέλος, ο Νίκος Καλικατζαράκης, επικεφαλής του τομέα Ηλεκτροκίνησης της ΑΒΒ Ελλάδος, επεσήμανε την ανάγκη για χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τη διασφάλιση καθαρής ανανεώσιμης ενέργειας για τη φόρτισή τους. Αναφέρθηκε και οι ίδιος στις προκλήσεις που παρουσιάζει η φόρτιση των λεωφορείων, ανάλογα και με το μήκος τους, καθώς και στις υποδομές που πρέπει να αναπτυχθούν για την υποστήριξη ενός ηλεκτροκίνητου στόλου. Είπε χαρακτηριστικά ότι ένα λεωφορείο που έχει 10 φορές τις μπαταρίες ενός μικρού αυτοκινήτου, χρειάζεται δεκαπλάσια ισχύ για να φορτίσει στον ίδιο χρόνο με το αυτοκίνητο. Στη συνέχεια, παρουσίασε τις λύσεις που παρέχει η ABB, παγκόσμιος ηγέτης στους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων, με παρουσία σε περισσότερες από 82 χώρες. Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ανέφερε πως είναι υπέρ της χρήσης υβριδικών οχημάτων εκτός από τα αμιγώς ηλεκτρικά.