Για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, τις διαχρονικές ευθύνες των κομμάτων, τις παραλείψεις των υπευθύνων και το καθολικό αίτημα της κοινωνίας για δικαίωση των θυμάτων μίλησε ο Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος είχε διατελέσει υπουργός Μεταφορών.
«Μετά την απίστευτη τραγωδία, αυτό που χρειάζεται είναι πρωτίστως κάθαρση σε όλα τα επίπεδα και τιμωρία των υπευθύνων, όποιων κι αν είναι, σε όλα τα επίπεδα. Να πάμε πίσω και να τα δούμε όλα όλοι, χωρίς να δείχνουμε με το δάχτυλο τους απέναντι και να βγάζουμε τους εαυτούς μας απ’ έξω. Δεν πρέπει να μείνει καμία σκιά» επεσήμανε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε σημερινή συνέντευξη στο ραδιόφωνο του Σκάι για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, προσθέτοντας ότι εκείνο που απαιτεί ο κόσμος είναι «να μην υπάρχουν διαστρεβλώσεις, να συζητήσουμε επί πραγματικών στοιχείων και να μην κάνουμε την τραγωδία ακόμα χειρότερη με μύθους που θα αναπτύσσονται και θα συσκοτίζουν την κατάσταση».
«Στον οργανισμό αυτό κατά καιρούς και από διάφορους ανθρώπους έχουν γίνει προσπάθειες. Οι προσπάθειες, όμως, αυτές δεν είχαν συνέχεια, υπήρχε ασυνέχεια. Υπάρχουν ικανότεροι και λιγότερο ικανοί υπουργοί. Υπάρχουν ικανότεροι και λιγότερο ικανοί διοικητές. Υπάρχουν άνθρωποι που νοιάζονται περισσότερο και άνθρωποι που νοιάζονται λιγότερο και, επειδή δεν είναι μία απόφαση “αυξάνω τον κατώτατο μισθό και από την επόμενη μέρα ισχύει ο κατώτατος μισθός”, αλλά μία συνεχής προσπάθεια, όταν υπάρχουν ασυνέχειες, τότε πάει χαμένη η προηγούμενη δουλειά», τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος υπενθυμίζεται ήταν υπουργός αρμόδιος για τον ΟΣΕ κατά την περίοδο από τον Σεπτέμβριο 2007 έως τον Δεκέμβριο 2008 και από τον Ιούνιο του 2012 μέχρι τον Ιούνιο του 2013.
Στα χυτήρια του χαλκού πήγαιναν τα καλώδια της τηλεδιοίκησης
Ο υπουργός επιβεβαίωσε ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη τέθηκε σε λειτουργία το 2008, αλλά, στη συνέχεια, καταστράφηκε. «Στις 4 Σεπτεμβρίου 2008, εγώ προσωπικά έκανα τα εγκαίνια της διπλής γραμμής ηλεκτροκίνησης – και προσέξτε, τηλεδιοίκησης – στο κομμάτι Λάρισα-Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη-Λάρισα. Είχαμε, λοιπόν, τηλεδιοίκηση, το έχει πει ο κύριος Τερζάκης, το έχουν πει συνδικαλιστές, πολλοί εκ των οποίων προσκείμενοι και στον ΣΥΡΙΖΑ. Όταν γύρισα πίσω το 2012, η τηλεδιοίκηση σε μεγάλο μέρος της είχε καταστραφεί, γιατί γίνονταν βανδαλισμοί από διάφορες κοινωνικές ομάδες και υπάρχει και φημολογία για συνεργασίες, κυκλώματα. Πήγαιναν όλα αυτά τα καλώδια στα χυτήρια του χαλκού», τόνισε.
Μάλιστα, υπογράμμισε ότι, μετά από διαπραγματεύσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχθηκε να ξαναχρηματοδοτήσει το έργο. «Προετοιμάστηκε η σύμβαση, εγώ έφυγα εν τω μεταξύ από το υπουργείο τον Ιούνιο του 2013 και η σύμβαση υπογράφηκε επί Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, τον Σεπτέμβριο 2014. Το 2018, ρωτάω τον κ. Σπίρτζη: “που είναι η τηλεδιοίκηση;” Και μου απαντάει: “Μέχρι το 2019, θα έχει γίνει”».
Δεν φτάνει να κατασκευαστεί, πρέπει και να λειτουργήσει
Ο υπουργός Εργασίας διευκρίνισε ότι, ακόμη και αν εγκατασταθεί άμεσα στο 100% το σύστημα τηλεδιοίκησης, σε έναν χρόνο μπορεί να μην λειτουργεί, αν δεν υπάρξουν μέτρα φύλαξης, συνεργασία με την αστυνομία, κάμερες, security κ.λπ., όπως γίνεται στο εξωτερικό. «Να είμαστε σαφείς, γιατί εδώ έχουμε ανθρώπινες ζωές και δεν υπάρχουν περιθώρια να μιλάμε με περικοκλάδες. Δεν φτάνει να κατασκευαστεί, πρέπει και να λειτουργήσει», σημείωσε.
Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο ‘Αδενδρο, τον Μάιο του 2017, με 4 νεκρούς και 12 τραυματίες, λέγοντας ότι ήταν μία σοβαρότατη προειδοποίηση, «όμως, εκείνοι που ήταν υπεύθυνοι για το συγκεκριμένο ζήτημα σήμερα παριστάνουν τους εισαγγελείς». «Αν καλέσετε ανθρώπους από τον ΟΣΕ, θα σας πουν για τη χαλαρότητα του συστήματος, καθώς περνούσε ο χρόνος. Αντί να πηγαίνουμε μπροστά, πηγαίναμε πίσω», τόνισε.
Αναφέρθηκε επίσης στο ατύχημα του Μπράλου το 2008, επί υπουργίας του, όταν μία αμαξοστοιχία προσέκρουσε σε βαγόνια που αποκολλήθηκαν από προπορευόμενο συρμό, βαγόνια τα οποία αποκαλύφθηκε ότι εκτελούσαν λαθραίες μεταφορές εμπορευμάτων. «Όταν έγινε το ατύχημα του Μπράλου, υπήρχε τηλεδιοίκηση που “έπιασε” ότι είχαν φύγει βαγόνια από την αμαξοστοιχία και έστειλε μήνυμα στο μηχανοδηγό. Ο μηχανοδηγός το αγνόησε, συνέχισε το ταξίδι του και έμειναν τα βαγόνια πίσω και τράκαρε το άλλο τρένο. Δήλωσα τότε στη Βουλή ότι δεν μπήκα στην πολιτική, για να καλύπτω κλέφτες. Έστειλα την υπόθεση στο ΣΔΟΕ και τη δικαιοσύνη, υπήρξε πρωτόδικη καταδίκη το 2013 και καταδικαστική απόφαση το 2022 στο εφετείο, 13 χρόνια μετά», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
«Νομίζω ότι, χάρη στις προσπάθειες που έγιναν από τότε και συνεχίστηκαν, φαίνεται στο κομμάτι τουλάχιστον της διαφάνειας υπάρχει μία πρόοδος. Όπως πρόοδος υπάρχει σχετική και στα τεράστια οικονομικά προβλήματα του Οργανισμού. Όταν αρχίσαμε να εφαρμόζουμε το πρόγραμμα του 2008 για κάθε 1 ευρώ που εισέπραττε ο ΟΣΕ τότε ξόδευε 9,5. Αυτά δεν είναι δικαιολογίες. Εκατό σωστά να κάνουμε και ένα λάθος, το λάθος κοστίζει και, δυστυχώς, εδώ κόστισε σε ανθρώπινες ζωές. Γι’ αυτό, ο λόγος μας δεν πρέπει να είναι “ναι μεν αλλά”, αλλά θέλω να είμαι και δίκαιος, δεν θέλω να μηδενίσω τις προσπάθειες οποιουδήποτε», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.