Πλήθος κόσμου περιμένει υπομονετικά στην ουρά για να προσκυνήσει την εμβληματική εικόνα της Παναγίας «Άξιον Εστί» που θα εκτίθεται στην Μητρόπολη Αθηνών μέχρι τις 15 Μαΐου. Για το σημαντικότερο κειμήλιο του Αγίου Όρους που φυλάσσεται στον ιερό ναό του Πρωτάτου, στις Καρυές, μίλησε στην ΕΡΤ ο καθηγητής Θεολογίας, ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Καραϊσαρίδης εξηγώντας πώς συνδέεται η εικόνα της «Παναγίας Άξιον Εστί» με τον «ύμνο της Θεοτόκου».
Μιλώντας στο «Νewsroom» ο καθηγητής Θεολογίας τόνισε ότι σε πολλά μοναστήρια του Αγίου Όρους φυλάσσονται με μεγάλη ευλάβεια πανάρχαιες εικόνες της Παναγίας που μεταδίδονται χάρη στους πιστούς, αλλά ξεχωριστή θέση κατέχει η Παναγία του Ναού του Πρωτάτου στις Καρυές, γνωστή με την ονομασία «Άξιον Εστί».
«Ο ναός του Πρωτάτου έχει αυτό το όνομα από τον πρώτο, δηλαδή τον επικεφαλής όλων των μοναχών του Αγίου Όρους, ο οποίος εκλέγεται κατά τακτά διαστήματα για να προΐσταται της ομάδας των μοναχών που διοικεί το Άγιον Όρος. Αυτός ο ναός της Παναγίας φιλοξενεί την εικόνα του Άξιον Εστί και είναι, μάλιστα, μέσα στο Ιερό Βήμα, στη θέση όπου κάθεται ο Αρχιερεύς. Τιμούν, δηλαδή, σαν αρχιερέα την Παναγία», σημείωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Καραϊσαρίδη η εικόνα της Παναγίας Άξιον Εστί έχει μια ιστορία, διότι τον ύμνο του «Άξιον Εστί» που ψάλλει η Εκκλησία μας μετά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, στη Θεία Λειτουργία. τον έψαλε για πρώτη φορά Αρχάγγελος Γαβριήλ.
«Όπως αναφέρει και ο Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης, μεγάλος συγγραφέας του δέκατου όγδοου αιώνα κοντά στη Σκήτη του Πρωτάτου, στην τοποθεσία της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος, υπάρχει μια βαθιά κοιλάδα με πολλά κελιά. Σε ένα από αυτά τα κελιά με το όνομα της Κοίμησης Θεοτόκου κατοικούσε ένας ηλικιωμένος μοναχός με τον υποτακτικό του. Επειδή υπάρχει συνήθεια να γίνεται κάθε Κυριακή αγρυπνία στη Σκήτη του Πρωτάτου, στο ναό δηλαδή του Πρωτάτου, κάποιο Σάββατο βράδυ ο Γέροντας έφυγε για την αγρυπνία λέγοντας στο μαθητή του “να σηκωθείς προς το Κυριακή το πρωί για να κάνεις την ακολουθία σου», εξιστόρησε.
Και όπως είπε, μόλις έπεσε η νύχτα, ένας άγνωστος χτύπησε την πόρτα του μοναχού ζητώντας του να τον φιλοξενήσει στο κελί του. Την ώρα του Όρθρου ο μοναχός σηκώθηκε να ψάλλει την ακολουθία μαζί με τον φιλοξενούμενο, ο οποίος φθάνοντας στην θ΄ ωδή παρενέβαλε πριν από αυτό τα εξής: « Άξιόν Εστιν ως αληθώς μακαρίζειν σε την Θεοτόκον, την αειμακάριστον και παναμώμητον, και Μητέρα του Θεού ημών.» Ύστερα επισύναψε και την «Τιμιωτέρα»…
Σύμφωνα με τη διήγηση του Αγίου Νικόδημου Αγιορείτη, ακούγοντας για πρώτη φορά τα λόγια αυτά ο μαθητής ένιωσε δέος και ζήτησε από τον άγνωστο άνδρα να του γράψει τον ύμνο. Καθώς όμως δεν υπήρχε χαρτί, ο μοναχός χάραξε με το δάχτυλο του τα ιερά αυτά λόγια σε μια πέτρινη πλάκα, συμπληρώνοντας: «Στο εξής, έτσι να ψάλλουν όλοι οι Χριστιανοί τον ύμνο της Θεοτόκου».
Αυτή είναι η όγδοη φορά που η εικόνα που δείχνει την Παναγία να κρατά τον Ιησού Χριστό (παιδί) στη δεξιά αγκαλιά της και χρονολογείται από τις εικονομαχίες ταξιδεύει εκτός Αγίου Όρους
Πηγή: ertnews.gr