«Καλύπτουμε κενό στην υφιστάμενη νομοθεσία. Ενισχύουμε τη διαφάνεια στην υδατική πολιτική και στην πολιτική διαχείρισης αποβλήτων», υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, για τη μετεξέλιξη της ΡΑΕ σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και τη διεύρυνση του αντικειμένου της.
Η μετεξέλιξη της ΡΑΕ περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που άρχισε να συζητείται από σήμερα στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με προγραμματισμό να ψηφιστεί την προσεχή εβδομάδα από την ολομέλεια.
«Δεν θέλουμε να ιδιωτικοποιήσουμε τα νερά. Φέρνουμε το νομοσχέδιο, διότι τα δημόσια μονοπώλια δεν ελέγχονται σωστά, ελέγχονται πλημμελώς, αν και ασκούν πολύ σοβαρή υπηρεσία για τη δημόσια υγεία και για τη δημόσια οικονομία», είπε ο κ. Σκρέκας.
«Υπάρχει παρανόηση για τον ρόλο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, Υδάτων και Αποβλήτων», είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχολιάζοντας τα «πυρά» των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Όπως σημείωσε «σε ό,τι αφορά την παροχή νερού, υπάρχουν δημόσια μονοπώλια, δημοτικά μονοπώλια που πρέπει να ελεγχθούν και αυτά, διότι διαχειρίζονται τον πολυτιμότερο πόρο, που είναι το νερό και το οποίο τα επόμενα χρόνια θα μας λείψει λόγω της κλιματικής αλλαγής».
«Σήμερα δεν υπάρχουν χωριά που δεν έχουν νερό; Δεν υπάρχουν χωριά το 2023 που δεν έχουν νερό σε καλή ποιότητα και σε επαρκή ποσότητα, για να μπορέσουν να υδροτηθούν το καλοκαίρι; Τι συζητάμε λοιπόν; Να μην αλλάξουμε τίποτα; Να μην τα βελτιώσουμε όλα αυτά;», είπε ο κ. Σκρέκας. Η Ρυθμιστική Αρχή, όπως δέχεται παράπονα καταναλωτών σήμερα για τον τομέα της ενέργειας, και τα εξετάζει και προχωρά σε μέτρα συμμόρφωσης και επιβολής του νόμου, το ίδιο θα πράττει και για το νερό, πρόσθεσε ο υπουργός. Ενδεικτικά, ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στο «υδατικό έλλειμμα στον θεσσαλικό κάμπο, στα δίκτυα που έχουν κατασκευαστεί τη δεκαετία του ’60, στο γεγονός ότι τα περισσότερα αρδευτικά δίκτυα στη χώρα έχουν κατασκευαστεί τη δεκαετία του ’50 και του ’60 και στα αρδευτικά δίκτυα που δημοπρατούνται και μέσω ΣΔΙΤ, χωρίς όμως να επιβαρύνονται οι αγρότες, αλλά και στην κατασκευή φραγμάτων για το βρόχινο νερό, με προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα χρήματα που έχουν δοθεί τα τελευταία 30 χρόνια για την κατασκευή τέτοιων έργων». Όλα αυτά, επέμεινε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, χρειάζεται κάποιος να τα ρυθμίζει, να τα παρακολουθεί, διότι χρειάζεται τεράστια μεταρρύθμιση για τη διαχείριση του νερού, και αυτού που υπηρετεί την άρδευση και του πόσιμου νερού. «Αν δεν κάνουμε κάτι τώρα, θα ερημώνονται τα ξερικά χωράφια, λόγω της μείωσης του υδροφόρου ορίζοντα από την υπεράντληση, και γιατί είναι ασύμφορο το κόστος για την άρδευση», είπε ο κ. Σκρέκας. Προβλήματα θα κληθεί να εξετάσει η αρχή και στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων, δεδομένου ότι «και ο τομέας απορριμμάτων δεν πάει καλά» και το ποσοστό ανακύκλωσης δεν είναι ικανοποιητικό και «άρα οι φορείς που είναι επιφορτισμένοι με αυτό το αντικείμενο, δεν είναι αποτελεσματικοί όσο θα έπρεπε».
Η νέα αρχή, επέμεινε ο υπουργός, θα επιβλέπει και την τήρηση της νομοθεσίας από τους υπόχρεους, διότι και τα δημόσια μονοπώλια «παραβατούν» και μένουν στο απυρόβλητο. Είναι το σημείο αυτό μάλιστα, που ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε εμφατικά στα προβλήματα με τον τρόπο λειτουργίας των ΔΕΥΑ. «Έχουμε 294 οργανισμούς παροχής υπηρεσιών ύδατος. Δεν υπάρχει συστηματική παρακολούθηση της ποιότητας του πόσιμου νερού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής Οδηγίας. Δεν υπάρχει συστηματική μέτρηση των απωλειών του νερού. Απουσιάζει μηχανισμός συστηματικής παρακολούθησης και ελέγχου της ορθής και ενιαίας εφαρμογής των κανόνων κοστολόγησης των υπηρεσιών ύδατος και της τιμολόγησής τους. Υπάρχει ανεπαρκής έλεγχος των οικονομικών στοιχείων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και των βασικών κέντρων κόστους. Πώς προσλαμβάνονται; Πόσο αμείβονται; Πόσο κοστίζει το λειτουργικό κόστος των υπηρεσιών αυτών; Είναι πολύ ή λίγο; Ποιος τα αξιολογεί αυτά; Ποιος τα ελέγχει αυτά; Τώρα θα τα ελέγχει η νέα Ρυθμιστική Αρχή», ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σήμερα, μόλις το 42% υποβάλλει στοιχεία στο αντίστοιχο πληροφοριακό σύστημα, πρόσθεσε.
Εντυπωσιακά είναι εξάλλου τα στοιχεία που επικαλέστηκε ο κ. Σκρέκας, σύμφωνα με τα οποία, οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος δηλώνουν πως, είτε ανακτούν το 20% του λειτουργικού κόστους, είτε το 190%, δηλαδή «είτε υποτιμολογούν, είτε υπερτιμολογούν» και αυτό δεν είναι «συστηματική λειτουργία». Την ίδια ώρα, είπε, υπάρχουν περιοχές που οι δημότες δεν μπορούν να πιούν το νερό, γιατί δεν έχει ασφαλή ποιότητα, δεν το εμπιστεύονται.
Το νομοσχέδιο προβλέπει και ποινές όταν δεν τηρούνται οι κανόνες για τη διασφάλιση της ποιότητας της υπηρεσίας, ενώ όπως τόνισε ο κ. Σκρέκας, ορίζεται και η εκπόνηση εθνικής στρατηγικής για το νερό.
Νέα Δημοκρατία
Ο εισηγητής της ΝΔ Διονύσης Σταμενίτης επισήμανε ότι βασικός στόχος του υπουργείου είναι να καλύψει με τρόπο ουσιαστικό το κενό που υπάρχει σήμερα στους τομείς των υδάτων και των αστικών αποβλήτων και να καθορίσει με σαφήνεια τον φορέα που θα τους εποπτεύει και θα τους ελέγχει. Ο βουλευτής της ΝΔ υπογράμμισε ότι απαιτείται ορθολογικότερη διαχείριση των υδάτων και θέσπιση εθνικής στρατηγικής για τα ύδατα. Όπως εξάλλου υπογράμμισε, με το νομοσχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις για την προστασία των καταναλωτών και τη λογοδοσία των φορέων παροχής υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αποβλήτων, αλλά και ρυθμίσεις για τον έλεγχο των τιμολογιακών πολιτικών τους. «Η επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ είναι η ορθότερη και πληρέστερη επιλογή, προκειμένου να μπει τάξη στους τομείς αυτούς», είπε ο κ. Σταμενίτης και πρόσθεσε ότι θα αξιοποιηθεί η διοικητική και υποστηρικτική δομή της υφιστάμενης ανεξάρτητης αρχής, που έχει εμπειρία στην άσκηση ρυθμιστικών και ελεγκτικών αρμοδιοτήτων.
ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Στον αντίποδα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι υλοποιεί σχέδιο για να δώσει τη διαχείριση νερού και απορριμμάτων σε ιδιώτες. «Πρόκειται για νομοσχέδιο – σκούπα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, 263 άρθρων, που περιλαμβάνει ουσιαστικά τρία νομοσχέδια», είπε ο βουλευτής και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «με το ψευδεπίγραφο πρόσχημα ασφυκτικών προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης και ενσωμάτωσης Οδηγιών της ΕΕ, επιχειρεί να νομοθετήσει στο πόδι, μεγάλες αρνητικές αντιμεταρρυθμίσεις για τα δημόσια αγαθά του νερού και της διαχείρισης απορριμμάτων, αλλά και για την ενεργειακή δημοκρατία, με υποβάθμιση των ενεργειακών κοινοτήτων, του νόμου 4513/2018 του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και με αντισυνταγματικές ρυθμίσεις όπως είναι αυτές για την ιδιωτικοποίηση του νερού και για την απαλλοτρίωση της Ακρινής».
Το νομοσχέδιο επέμεινε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, περιλαμβάνει και το γνωστό «σκούπισμα» διατάξεων, με φωτογραφικές ρυθμίσεις, ρουσφέτια, αλλά και διορθώσεις λαθών σε πρόσφατους νόμους της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε όλους τους τομείς αρμοδιότητας ΥΠΕΝ. Ο κ. Φάμελλος είπε ότι «η αντιμεταρρύθμιση δημιουργίας ρυθμιστικής αρχής Υδάτων και Αποβλήτων, είχε εισαχθεί και τη μνημονιακή περίοδο και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε το 2016 να την αναιρέσει, εφόσον καμία σχέση δεν έχει με τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις της Ελλάδας και καμία συνάφεια με την ευρωπαϊκή οδηγία πλαίσιο 2000/60». Κατήγγειλε επίσης, ότι αυτή η «αντιμεταρρύθμιση» στρώνει το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης του νερού και των απορριμμάτων και την τακτοποίηση γαλάζιων παιδιών με παχυλούς μισθούς στη νέα υπεραρχή. «Η κυβέρνηση αποδομεί τη δημόσια περιουσία και τα δημόσια αγαθά, ακόμη και τις τελευταίες ημέρες της διακυβέρνησής της», είπε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και επισήμανε: «Η κυβέρνηση που κατάργησε την Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΝ, παραδέχεται ότι είναι ανεπαρκής στο να ελέγξει την ποιότητα και γενικά τις υπηρεσίες του νερού κτλ.. Η κυβερνητική αυτή επιλογή, θα μεταφέρει στους πολίτες και τις επιχειρήσεις υψηλό κόστος για να έχουν υπερκέρδη λίγοι, θα περιορίσει την πρόσβαση όλων στα βασικά αγαθά όπως το νερό, θα αφαιρέσει περιουσία και αποφάσεις από τους δήμους και θα απομακρύνει την Ελλάδα από τον στόχο της κοινωνίας της ανακύκλωσης, εφόσον μοναδικό κριτήριο στη διαχείριση νερού και απορριμμάτων θα είναι το κέρδος ενός ιδιώτη».