Γράφει ο Γιάννης Νικήτας
Κατόπιν εντολής του ΓΕΑ και του ΑΤΑ καθηλώνονται όλα τα αεροσκάφη F-16 Block 50 της Πολεμικής Αεροπορίας. Όλα τα αεροσκάφη αυτού του τύπου πρόκειται να ελεχθούν εξονυχιστικά από ειδικά τεχνικά κλιμάκια. Σημειώνεται, πως είναι το 2ο αεροσκάφος που χάνεται από παρόμοιο πρόβλημα. Το αεροσκάφος ενώ απογειώθηκε κανονικά σε ύψος 40 ποδών (15 μέτρων) έγειρε προς τα δεξιά και συνετρίβη στο έδαφος. Το F -16 Block 50 της Πολεμικής Αεροπορίας έπεσε σε σημείο όπου ήταν και άλλα αεροσκάφη από Βέλγιο, Δανία, Γαλλία, Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο ενώ συμμετείχε στο εκπαιδευτικό νατοϊκό πρόγραμμα ασκήσεων Tactical Leadership Program (TLP).
Οι έρευνες θα επικεντρωθούν στον κινητήρα και στο σύστημα ελέγχου πηδαλίων των αεροσκαφών, εκεί όπου εκτιμάται πώς οφείλεται το τραγικό δυστύχημα. Οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν ήδη φθάσει από χθες στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας ενώ εκτιμούν πώς ο έλεγχος του fly by wire θα είναι αυτός που θα δώσει ασφαλή συμπεράσματα στο τι πήγε στραβά με το F- 16 Block 50 της 340 Μοίρας. Αξίζει να αναφερθεί πως η πτώση του αεροσκάφους δεν οφείλεται σε ελλειπή συντήρηση ή έλλειψη ανταλλακτικών.
Σημειώνεται πως τη Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2015 και ώρα Ελλάδας 16:16, διθέσιο αεροσκάφος F-16D Block 50 της 111ΠΜ/341Μ, το οποίο συμμετείχε στην 1η Εκπαιδευτική Σειρά Αέρος για το 2015 του Tactical Leadership Programme (TLP), στην Αεροπορική Βάση Los Llanos, στο Albacete της Ισπανίας, συνετρίβη κατά τη διάρκεια της απογείωσης με συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό των δύο (2) Ιπταμένων.
Στο δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, ο Σμηναγός (Ι) Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, έγγαμος με ένα γιο, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.459 εκ των οποίων οι 872 ώρες σε αεροσκάφη F-16 και ο Σμηναγός (Ι) Αθανάσιος Ζάγκας, 31 ετών, έγγαμος με ένα γιο και μία κόρη, με σύνολο ωρών πτήσεως 1.128 εκ των οποίων οι 524 ώρες σε αεροσκάφη F-16. Στην Αεροπορική Βάση Los Llanos, βρίσκεται ομάδα εμπειρογνωμόνων με επικεφαλής τον Αρχηγό της Τακτικής Αεροπορίας, Αντιπτέραρχο (Ι) Χρήστο Βαΐτση.
Λόγω ύπαρξης τοξικών – σύνθετων υλικών, η περιοχή του ατυχήματος έχει αποκλειστεί από τις ισπανικές Αρχές και εξειδικευμένο κλιμάκιο της Πολεμικής Αεροπορίας μετέβη με αεροσκάφος C-130, προκειμένου να συνδράμει στην πρόσβαση των επίγειων δυνάμεων στην εν λόγω περιοχή. Το αεροσκάφος που κατέπεσε ήταν το υπ’ αριθμ. 93-1084, το οποίο αφίχθη στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 1997 και είχε συμπληρώσει περίπου 4.056 ώρες πτήσεως.