Γράφει ο Όμηρος Τσάπαλος
Πριν από δυο περίπου χρόνια, η έννοιες «νεανική επιχειρηματικότητα», «νεοφυείς επιχειρήσεις», «start-ups», έπαιρναν διαστάσεις μόδας στην Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων. Εκείνη την περίοδο παρατηρήθηκε εκτίναξη των αιτήσεων δημιουργίας νέων επιχειρήσεων βασισμένες στις νέες τεχνολογίες, την καινοτομία, την εξωστρέφεια και την νεανική επιχειρηματικότητα.
Πολλοί είδαν την ραγδαία αυτή άνθηση νέων επιχειρήσεων ως τρόπος διεξόδου από την οικονομική κρίση αλλά και στροφής των νέων ανθρώπων από το όνειρο του «βολέματος στο Δημόσιο» στο όραμα της δημιουργίας στον ιδιωτικό τομέα.
Και είναι αλήθεια τότε ότι πολλές επιχειρήσεις ενέταξαν στην Εταιρική τους Κοινωνική Ευθύνη προγράμματα υποστήριξης νεοφυών επιχειρήσεων ανταγωνιζόμενες η μια την άλλη σε πρωτοτυπία και επιχειρηματική ευαισθησία.
Ωστόσο, από τότε μέχρι και σήμερα, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι. Αρκετές από τις μεγάλες επιχειρήσεις ξέχασαν στην μέση της διαδρομής την ευαισθησία τους στην νεανική επιχειρηματικότητα. Οι περισσότερες εξ αυτών λειτούργησαν εντελώς επιδερμικά και με βραχυπρόθεσμο ορίζοντα μόνο και μόνο για να εκμεταλλευθούν την μόδα της εποχής και να φανούν επίκαιρες σε σχέση με τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας τότε.
Βέβαια υπήρξαν κι εξαιρέσεις. Εκείνο το πρόγραμμα που συνέχισε να αναπτύσσεται, συνέχισε να επενδύει στις νέες επιχειρήσεις, να τους δίνει χώρο και εργαλεία για να αναπτυχθούν, ήταν το πρόγραμμα νεανικής καινοτόμου επιχειρηματικότητας “The Egg- Enter-Grow-Go”, της τράπεζας Eurobank.
Υπήρξε το πρώτο οργανωμένο πρόγραμμα υποβοήθησης νεοφυών επιχειρήσεων που παρουσιάστηκε στο ελληνικό κοινό αλλά και ένα από τα ελάχιστα που συνέχισαν να λειτουργούν μέχρι και σήμερα. Έχει ήδη ολοκληρώσει δυο κύκλους με απόλυτη επιτυχία και αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο τρίτος κύκλος υποβολής προτάσεων υποβοήθησης νέων επιχειρηματιών.
Μέχρι σήμερα, πάνω από 40 νέες επιχειρήσεις αποτελούμενες από επιχειρηματίες στην πλειοψηφία τους μέχρι 30 ετών, κατάφεραν να βγουν στην αγορά, να κλείσουν τα πρώτα τους συμβόλαια και να θωρακιστούν απέναντι στην κρίση με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που τους παρείχε το Egg και η Eurobank. Οι 40 αυτές επιχειρήσεις, στο σύνολο τους δραστηριοποιούνται σε πεδία όπως οι νέες τεχνολογίες, η εξαγωγές ελληνικών προϊόντων, οι καινοτόμες τουριστικές υπηρεσίες, η πολιτιστική διαχείριση και οι νέες τεχνολογίες στην ιατρική.
Μια από τις επιχειρήσεις που ευεργετήθηκαν υπήρξε και το Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας, το πρώτο Μουσείο αφιερωμένο στην ελληνική διατροφική παράδοση και τον γαστρονομικό πλούτο της πατρίδας μας. Είχα την τύχη να αποτελέσω κομμάτι της ομάδας που έστησε το Μουσείο αξιοποιώντας το Egg στα πρώτα μας βήματα. Η παροχή σύγχρονων εγκαταστάσεων στο κέντρο της Αθήνας, η νομική κάλυψη, η συμβουλευτική υποστήριξη (mentoring) και η παροχή χρηματοδοτικών εργαλείων εκ μέρους του προγράμματος, αποτέλεσαν πολύτιμες παροχές που κάθε επιχείρηση θα ήθελε να έχει την στιγμή που ξεκινά.
Σήμερα το Μουσείο Ελληνικής Γαστρονομίας (http://www.gastronomymuseum.gr/) λειτουργεί και αναπτύσσεται πάνω σε στέρεες βάσεις. Αξιοποίησε στο έπακρο τις δυνατότητες που η κυψέλη επιχειρηματικότητας της Eurobank μας παρείχε. Και ως άνθρωπος που βοηθήθηκε στα πρώτα του βήματα από το Egg πιστεύω πως αξίζει τον κόπο για όσους πιστεύουν στην νεανική επιχειρηματικότητα, στις δυνάμεις του ιδιωτικού τομέα, στην εξωστρέφεια και την καινοτομία να λάβουν μέρος στον τρίτο κύκλο του προγράμματος και να ενταχθούν με αυτόν τον τρόπο στην μεγάλη οικογένεια της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, αυτής που η Eurobank και το Egg προτάσσει ως αναγκαιότητα για την πατρίδα μας.
Κατάθεσε την ιδέα σου στο egg: http://www.theegg.gr/