Πρεμιέρα κάνει στις 2 Νοεμβρίου το «καλάθι του νοικοκυριού». Για την πολυαναμενόμενη αυτή πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης μίλησαν στην ΕΡΤ ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Αντώνης Μακρής και ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι το μέτρο ανακούφισης των νοικοκυριών έρχεται με μεγάλη χρονοκαθυστέρηση.
«Η απόφαση της κυβέρνησης έρχεται με χρονοκαθυστέρηση. Ήδη οι τιμές των προϊόντων έχουν διπλασιαστεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Το βιώνει ο κάθε Έλληνας και κάθε Ελληνίδα όταν επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ. Και από την άλλη πλευρά, θεωρώ ότι παρόλη τη νομοθετική ομπρέλα που το περιβάλλει, επί της ουσίας δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα» δήλωσε ο κ. Καββαθάς.
Το καλάθι σπρώχνει τους πολίτες στα σούπερ μάρκετ
Μιλώντας στις «Συνδέσεις» ο πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας, που δεν είχε λάβει μέρος στις συζητήσεις για τον σχεδιασμό του καλαθιού, τόνισε ότι οι αυξήσεις στο κόστος που έχουν οι χονδρέμποροι θα μετακινηθεί εν τέλει στους καταναλωτές.
«Υπάρχει και μία μετατόπιση κύκλου εργασιών προς τα σουπερμάρκετ, ξεχνώντας τα μικρά καταστήματα, παντοπωλεία, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία, αρτοποιεία» είπε εκφράζοντας ότι με αυτή την πρωτοβουλία «οδηγούμε τους καταναλωτές εκεί που ελέγχεται το 85% του τζίρου της λιανικής και αφήνουμε να κλείνουν οι επιχειρήσεις η μία μετά την άλλη».
Σύμφωνα με τον κ. Καββαθά, «205 αρτοποιεία έκλεισαν και εμείς οδηγούμε τους καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ για να πάρουν όχι ψωμί, αλλά κατεψυγμένη ζύμη ή τον διώχνουμε από το κρεοπωλείο και τον οδηγούμε στο σουπερμάρκετ για να πάρει τυποποιημένο προϊόν».
Για το καλό των καταναλωτών να λειτουργήσει το καλάθι
Ο Άδωνης Γεωργιάδης από την πλευρά του αρνήθηκε την κατηγορία ότι καθυστέρησε το υπουργείο να νομοθετήσει σχετικά με τον περιορισμό των επιπτώδεν της ακρίβειας λέγοντας ότι «είμαστε οι πρώτοι σε όλη την Ευρώπη». Παραθέτοντας στοιχεία από τον πληθωρισμό τα προηγούμενα χρόνια είπε ότι δεν υπήρχε ανάγκη. Όσον αφορά τις ανατιμήσεις φέτος υποστήριξε ότι «είμαστε γρηγορότεροι από όλη την Ευρώπη».
Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι για το καλό των καταναλωτών θα είναι καλό αν λειτουργήσει το καλάθι του νοικοκυριού.
Αναφορικά με τις μικρές επιχειρήσεις δήλωσε ότι κανείς δεν εμποδίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία, επισημαίνοντας όμως ότι στην πραγματικότητα δεν έχουν την ίδια δυνατότητα με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
«Θα έχουμε και τις επόμενες μέρες πολλές συναντήσεις με τους υπόλοιπους κλάδους και θα δούμε ποιοι θα ενταχθούν στο καλάθι, εφόσον και εκείνοι το επιθυμούν. Θα ήθελα να δω το καλάθι να λειτουργεί στην αγορά οριζόντια και να οδηγήσει σε πολύ μεγάλο ανταγωνισμό. Αυτό όμως προϋποθέτει ότι η έναρξή του θα είναι επιτυχημένη», προσέθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Απαντώντας σε ερώτηση αν το «καλάθι του νοικοκυριού» θα περιέχει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ο κ. Γεωργιάδης διατύπωσε την άποψη ότι δημιουργήθηκε και απευθύνεται στους ανθρώπους που δεν βγάζουν το μήνα τους.
«Εάν κάποιος αισθάνεται ότι έχει λίγα περισσότερα χρήματα και θέλει να πάρει επώνυμο καλάθι, θα πάει στη διπλανή αλυσίδα, με επώνυμο καλάθι. Αν κάποιος έχει λίγα περισσότερα χρήματα μπορεί να πάρει εκτός καλαθιού. Εμείς φτιάχνουμε έναν χώρο και εξασφαλίζουμε και για τους πιο ευάλωτους από εμάς τα βασικά προς το ζην. Δε λύνουμε το ζήτημα του πληθωρισμού», τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Από την πλευρά του ο κ. Μακρής, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής (ΣΕΛΠΕ), υποστήριξε και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παράγονται από τις ίδιες εταιρείες, αλλά δεν διαφημίζονται.
Ο ίδιος εστίασε στους ελέγχους που γίνονται στις επιχειρήσεις τροφίμων, οι οποίοι πρέπει να γίνονται πιο συντονισμένα. Αναφορικά με τη λιανική επισήμανε ότι οι έμποροι ότι αγοράζουν, πουλάνε.
«Θα έπρεπε αυτή η μετάβαση των ελέγχων να πάει και λίγο πιο πίσω στη χονδρική, στις εισαγόμενες πρώτες ύλες. Ό, τι συνθέτει το καλάθι του αγρότη για να παράξει. Εμείς είμαστε τελευταίος τροχός της αμάξης και λειτουργούμε πάντα ως αμορτισέρ μεταξύ των παραγωγών, των ενδιάμεσων και του τελικού καταναλωτή«, πρόσθεσε.
Αναφορικά με το καλάθι του νοικοκυριού τόνισε ότι τα μέλη του ΣΕΛΠΕ είναι θετικά απέναντι σε αυτή την πρωτοβουλία και θα βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση
«Ο καταναλωτής έχει το πρόβλημα στην τσέπη του και καταλαβαίνει. Αν κάποια εταιρεία , δεν θελήσει να προσεγγίσει σωστά με σωστές τιμές θα κριθεί. Άρα θα χάσει τον πελάτη της» συμπλήρωσε ο κ. Μακρής.