«Δεν έκλεισε κανένα αεροδρόμιο, αλλά κυρίως δεν έκλεισε ο βρετανικός εναέριος χώρος. Αλλιώς θα είχαμε καταστάσεις σαν την 11η Σεπτεμβρίου» τόνισε ο αεροναυπηγός, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, συμπληρώνοντας αναλυτικότερα για τα όσα συνέβησαν τις τελευταίες ώρες στα αεροδρόμια της Βρετανίας «Δεν κινδύνευσε κανένας σε καμία πτήση και αυτό ήταν ίσως η αιτία που μεγεθύνθηκε το πρόβλημα. Να διευκρινίσουμε ότι ο βρετανικός εναέριος χώρος δεν έκλεισε ποτέ. Δεν κατέρρευσε το σύστημα εναέριας κυκλοφορίας. Αυτό που έγινε και δημιούργησε το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι έπαψε να λειτουργεί ένα αυτόματο σύστημα υποστήριξης της διαχείρισης των σχεδίων πτήσης των αεροσκαφών».
«Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να το βάλουμε στα πλαίσια ενός μέσου ανθρώπου είναι πως εάν είσαι στα διόδια και το αυτόματο σύστημα που περνάτε με το pass καταρρεύσει και παύει να λειτουργεί ξαφνικά θα δημιουργηθεί ένα πρόβλημα και όλοι πρέπει να πάνε από το χειροκίνητο. Αυτό ακριβώς συνέβη και στο εναέριο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας. Δηλαδή το αυτόματο σύστημα έπαψε να λειτουργεί και πέσαμε σε ένα «χειροκίνητο» τόνισε για το μετά το τεχνικό πρόβλημα που παρουσιάστηκε στα συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, το οποίο έπληξε τη δυνατότητα αυτόματης επεξεργασίας των σχεδίων πτήσεων.
Απαντώντας σε παρόμοιο πρόβλημα που είχαν τα βρετανικά αεροδρόμια πριν από μερικούς μήνες υπογράμμισε πως «το πρόβλημα πριν από μερικούς μήνες ήταν διαφορετικό και αφορούσε τη διαχείριση των πτήσεων όσον αφορά τα αεροδρόμια, εδώ αφορούσε τη διαχείριση ενός κομματιού του συστήματος εναερίου κυκλοφορίας.
Ενώ για το χρονικό περιθώριο που θα χρειαστεί προκειμένου να επιστρέψει η κανονικότητα σημείωσε πως «για να δούμε πότε θα ξεμπλέξει το κουβάρι πρέπει να δούμε ποιο είναι το κουβάρι. Δηλαδή χθες υπήρχαν αεροπλάνα τα οποία εντόπισαν το πρόβλημα ενώ βρισκόντουσαν έτοιμα για απογείωση. Υπήρχαν όμως κυρίως αεροπλάνα τα οποία βρισκόντουσαν στον αέρα. Ίσως οι πιο ταλαιπωρημένοι επιβάτες είναι κάποιοι οι οποίοι κατευθύνονταν προς την Μεγάλη Βρετανία. Υπήρχαν τόσο μεγάλες καθυστερήσεις και επειδή το σύστημα δεν μπορούσε να τους κρατήσει στον αέρα, καθοδήγησε τα αεροπλάνα των αεροπορικών εταιρειών σε άλλα αεροδρόμια, στην Ιρλανδία, στην ηπειρωτική Ευρώπη. Αυτοί ίσως είναι ακόμη εκεί πέρα και περιμένουμε τώρα για να γίνει εδώ στην ουρά. Υπήρχαν άλλοι βέβαια, οι οποίοι, όπως εδώ στην Ελλάδα, στην Ιταλία, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, περίμεναν να γυρίσουν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αλλά δεν πρόκειται να ξεκινούσε ποτέ μια πτήση η οποία δεν έχει τη δυνατότητα να προσγειωθεί, άρα αυτοί έμειναν εδώ. Και βέβαια υπήρχαν οι επιβάτες από το Ηνωμένο Βασίλειο και από την ηπειρωτική Ευρώπη, οι οποίοι με τη ροή που υπήρχε, όποια ροή υπήρχε εξυπηρετήθηκαν με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις»
Τέλος συμπλήρωσε πως όλο το γεγονός «φεύγει από την κρισιμότητα που είχε χθες, διότι ήταν πραγματικά κρίσιμη κατάσταση σε ότι αφορά τις συγκοινωνίες, όχι την ασφάλεια πτήσεων. Σε καμία περίπτωση».
Επιπλέον υπογράμμισε πως το συμβάν «δεν είναι πρωτόγνωρο. Δηλαδή έχει ξανασυμβεί και άλλες φορές, αλλά όχι υπαιτιότητα συστήματος. Δηλαδή εδώ μέσα στο μυαλό όλων μπήκε σε κυβερνοεπίθεση, το οποίο δεν επιβεβαιώνεται. Στο παρελθόν έχει υπάρξει κάτι αντίστοιχο με κακοκαιρία, δηλαδή μια ισχυρή κακοκαιρία στο κέντρο της Ευρώπης, η οποία δεν ήταν ακριβώς προβλέψιμη στο μέγεθός της, δημιούργησε αυτό που λέμε περιορισμό της ροής των αεροπορικών συγκοινωνιών, της εναέριας κυκλοφορίας»
Κλείνοντας τη σύνδεσή του με την ΕΡΤ ο κ. Καραϊσηφίδης τόνισε πως «λεπτό σημείο είναι πως επειδή αυτό ήταν απρόβλεπτο γεγονός, ο επιβάτης δε δικαιούται αποζημίωση. Η αεροπορική εταιρεία, από τη στιγμή που καθυστέρησε πάνω από δύο ώρες η πτήση, έστω και αν ήταν ανωτέρα βία, πρέπει να του παράσχει ορισμένα πράγματα, ξεκινώντας από φαγητό, από τη δυνατότητα να επικοινωνήσει τηλεφωνικά αν δεν έχει ο ίδιος τηλέφωνο και τον κοιμίσει. Αλλά δεν δικαιούται αποζημίωσης, όπως συμβαίνει όταν αεροπορική εταιρεία ξαφνικά αποφασίζει να μην κάνει την πτήση.
Πηγή: ertnews.gr