Τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την προώθηση των έργων του οδικού άξονα «Πλατυγιάλι – Ιόνια Οδός – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία- Ε65» και της παράκαμψης της Χαλκίδας παρουσίασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής απαντώντας σε σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών Δ. Κωνσταντόπουλου (Αιτωλοακαρνανίας, Κίνημα Αλλαγής) και Μ. Χατζηγιαννάκη (Εύβοιας, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ) αντίστοιχα.
Εν όψει και των αυριανών ανακοινώσεων του πρωθυπουργού για «δύο πολύ σημαντικά έργα στη βόρεια Ελλάδα», ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε την απόφασή του να χαρακτηριστεί «έργο εθνικού επιπέδου» ο οδικός άξονας «Πλατυγιάλι – Ιόνια Οδός – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία – Ε65», καθώς «το έργο είναι εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιηθεί από Περιφέρεια».
Ο χαρακτηρισμός του ως έργο εθνικού επιπέδου, «αποτελεί το πρώτο, πολύ σημαντικό βήμα για την υλοποίησή του» ενώ, στο αμέσως επόμενο διάστημα προγραμματίζεται η εκπόνηση και επικαιροποίηση όλων των αναγκαίων μελετών, ώστε να επιδιωχθεί η χρηματοδότηση από την ΕΕ.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών, η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με το Αγρίνιο αποτελεί ένα έργο, που, όχι στα λόγια, αλλά επί της ουσίας αρχίζει να υλοποιείται και να γίνεται πράξη. Είναι ένα έργο 20,5 χλμ., εκ των οποίων, το μήκος του αυτοκινητοδρόμου είναι 13,5 χλμ. και της περιφέρειας Αγρινίου 7 χλμ. Σημείωσε, δε, ότι προβλέπονται απαλλοτριώσεις 1.400 στεμμάτων, με ένα κόστος γύρω στα 10 εκατ. ευρώ.
Αναφερόμενος στη διαγωνιστική διαδικασία για τη σύμβαση και εκπόνηση της μελέτης του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι, στο τμήμα Νεοχωράκι-ανατολικό στόμιο σήραγγας Τυμφρηστού, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ, είπε ότι αυτή τη στιγμή «είμαστε έτοιμοι να σας πούμε ότι η αξιολόγηση των τελικών προσφορών έχει γίνει, και απομένει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών και να ξεκινήσουμε τη διαδικασία (ενώ) και στο τμήμα Λαμία-Καρπενήσι, είναι επίσης σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη μελέτη βελτίωσης της εθνικής οδού στο τμήμα Σταυρός-Καστρί.
Ειδικότερα για το τμήμα Λαμία-Καρπενήσι-Αγρίνιο-Αστακός, ο υπουργός είπε ότι «χρηματοδοτούμε τις μελέτες με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ, (με χρήματα που έδωσε το ΠΔΕ του υπουργείου Ανάπτυξης), οι οποίες περιλαμβάνουν τη μελέτη βελτίωσης της εθνικής οδού Λαμίας-Καρπενησίου, προϋπολογισμού 2 εκατ. ευρώ, τη μελέτη βελτίωσης της εθνικής οδού Καρπενησίου-Αγρινίου στο τμήμα Καρπενήσι-Άγιος Βλάσιος προϋπολογισμού 12 εκατ. ευρώ, και τη μελέτη σύνδεσης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, με τις συμπληρωματικές μελέτες στο τμήμα Ιόνια Οδός-Γουριά-Πλατυγιάλι-Αστακός, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του, ο κ. Κωνσταντόπουλος είπε ότι συγκεκριμένος άξονας έχει εθνικό και ευρωπαϊκό ενδιαφέρον, θα συμβάλει στην ταχύτητα και την ασφάλεια των μεταφορών, αλλά και στην ανάπτυξη και τον τουρισμό της περιοχής. Αναρωτήθηκε παράλληλα, γιατί ο άξονας αυτός δεν προτάθηκε για ένταξη στο ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης. Επ’ αυτού ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι εντάχθηκαν μόνον ο Ε65 και ο ΒΟΑΚ ως «πολύ μεγάλα έργα στρατηγικής σημασίας. Το ότι δεν μπήκαν και άλλα έργα δεν σημαίνει ότι δεν θα χρηματοδοτηθούν ή ότι τα βάλαμε κάτω από το χαλί».
Παράκαμψη Χαλκίδας
Σε ανακοινώσεις, εντός του επόμενου διαστήματος, για την προώθηση του έργου παράκαμψης της Χαλκίδας, πρόκειται να προβεί ο υπουργός Υποδομών και Επικοινωνιών Κ. Αχ. Καραμανλής, μετά και την επικαιροποίηση των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, προκειμένου να λάβει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής, από το 2015, η ΕΕ χρηματοδοτεί τέτοια έργα αφού αποδειχθεί η σχέση κόστους/οφέλους. «Τώρα είμαστε σε αυτή τη διαδικασία. Σε λίγο θα είμαστε έτοιμοι να ανακοινώσουμε ότι θα κάνουμε τρία έργα προϋπολογισμού 240 εκατ. ευρώ, δηλαδή την παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών, (κόστους 150 εκατ.) την παράκαμψη Βασιλικών (45 εκατ.) και την παράκαμψη Αμαρύνθου (50 εκατ.). Τα έργα είναι ώριμα μελετητικά, ωστόσο δεν εντάσσονται για χρηματοδότηση μέχρι να εγκριθούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους από τους τεχνικούς συμβούλους της ΕΕ», είπε ο κ. Καραμανλής. Αυτή τη στιγμή βλέπουμε τις μελέτες, ώστε να βελτιώσουμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, και να αποδείξουμε ότι υπάρχουν υψηλοί δείκτες βιωσιμότητας, ανέφερε ο υπουργός. Εξέφρασε πάντως την εκτίμηση ότι «στο επόμενο 6μηνο με την αλλαγή τεχνικών χαρακτηριστικών μελετών, θα μπορέσουμε να το εντάξουμε στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση: Θα προχωρήσουμε στην εκπόνηση προμελετών, ώστε να δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά με μεγαλύτερη ακρίβεια. Ο σχεδιασμός αυτός ολοκληρώνεται μέσα στο καλοκαίρι 2021, επομένως, το έργο θα μπορεί άμεσα να δημοπρατηθεί στον επόμενο χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά θα γίνουν δεκτά από την Επιτροπή».
Ξεκαθάρισε, τέλος, ότι «εάν δεν πετύχουμε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, δεν υπάρχει περίπτωση να μπορέσουμε να το χρηματοδοτήσουμε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων».
Ο ερωτών βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Μ. Χατζηγιαννάκης σημείωσε ότι μετά τις καταστροφές των Πολιτικών Εύβοιας τον περασμένο Αύγουστο, ο υπουργός είχε επισκεφθεί τις πληγείσες περιοχές και είχε ανακοινώσει τη δημοπράτηση της παράκαμψης Χαλκίδας έως τα Ψαχνά, το επόμενο διάστημα. Εξέφρασε επίσης την εκτίμηση ότι το έργο έπρεπε να προταθεί για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, λόγω των πληθυσμιακών χαρακτηριστικών του και της ανάπτυξης που θα επιφέρει και στην περιοχή αλλά και στη βόρεια Εύβοια.